-
Vem ska utbilda framtidens turistbusschaufförer?
Diskussionerna om hur man ska skapa nya arbetstillfällen i Sverige är igång. Regeringens mål är att Sverige ska ha den lägsta arbetslösheten i EU år 2020 – detta kräver att det skapas 400.000 nya arbetstillfällen. Inom besöksnäringen är det ett annat läge – bland annat råder det brist på turistbusschaufförer
Enligt branschorganisationen Sveriges Bussresearrangörer så skapas sju arbetstillfällen genom varje turistbussresa.
Inom yrket kan man arbeta i hela landet men man får naturligtvis vara beredd på att resa runt. För att bli chaufför behöver man ingen lång utbildning, detta skapar möjligheter och då särskilt för unga och nyanlända.
Behövs utbildningar för turistbusschaufförer
Idag finns det inga utbildningar till turistbusschaufför i Sverige. Det behöver man ändra på.De senaste åren har det hänt en del olyckor med turistbussar i Sverige. Därför vill Sveriges Bussresearrangörer att det ska satsas på att erbjuda turistbusschaufförer utbildning där säkerhetstänk ingår. Det är till exempel stor skillnad att köra en vanlig turistbuss mot att köra en dubbeldäckare. Dessutom har vi omväxlande väder i Sverige vilket man måste ha med i beräkningarna då man planerar en körsträcka. Viktigt med arbetsmiljön
Som turistbusschaufför kan man inte alltid välja tidpunkt för mat, paus och toalettbesök. Här behövs en reglering av rutinerna enligt Bussresearrangörerna. Idag respekteras ofta inte arbetstiden vilket ökar stressen vilket i sin tur kan orsaka riskabla trafiksituationer. Detta måste ändras då både väglag och väder kan vara oförutsägbart.
Turistbussresorna bidrar med många nya turistintäkter
Resor med turistbussar i Sverige ökar och ger ringar på vattnet. Resenärerna måste äta längs vägen, bli underhållna och ibland också övernatta. Detta ger intäkter (och kanske fler arbetstillfällen) för både boendeanläggningar, restauranger, teatrar, museer med flera.
Ett stort plus är att turistbussresorna ofta passerar landsbygden och därmed gynnar områden utanför städerna. Detta skapar en fin upplevelse för resenärer. Enligt branschorganisationen så motsvarar en turistbussresa 40 bilars utsläpp – en ren miljövinst.
Om Sveriges Bussresearrangörer
Sveriges Bussresearrangörer organiserar huvudparten av de företag som arrangerar turistresor med buss och i kombination med flyg. Organisationens huvuduppgift är att förenkla och harmonisera regelverken för bussturism i Sverige och EU. SB är medlem i EACT, European Alliance for Coach Tourism.
Vill du veta vilka utbildningar som finns inom besöksnäring i Sverige? Klicka här.
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Sveriges Bussresearrangörer
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars och har väckt positiv uppmärksamhet.
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest lockar deltagare och åskådare från hela världen till Malmö. Cabonline är taxisamarbetspartner.
-
Årets Vårrunda på Kinnekulle den 4-5 maj bjöd på nyheter
I helgen kunde besökare möta naturen och utställare under Vårrunda på Kinnekulle. I år var det ett 10-tal nya aktörer på plats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommarsemestern planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en ny undersökning f...
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
I april slog dörrarna upp för Göteborgs nya upplevelsecenter, World of Volvo. Teknisk innovation...
-
-
Gästbloggare
-