-
Krönika – Gör tvärniten till en utvecklingsmöjlighet – del 2
Detta är del 2 av en krönika som ger konkreta tips på vad du som företagare eller destinationsansvarig inom besöksnäringen kan göra. Alla aktiviteter passar naturligtvis inte alla, men det finns förhoppningsvis något här som kan ge dig ett lyft. Läs del 1 av krönikan här.
2020 blev inte det år som vi såg framför oss vid dess början. Positivism och uppåtpekande kurvor har tvärvänt. Många företag och personer i branschen är i fritt fall. Men det kommer en vardag igen, förr än vi anar. Låt oss ta tiden till dessa att utveckla våra företag och destinationer.
Med största sannolikhet kommer det inhemska semestrandet att öka kraftigt. Därför är det nu perfekt tid att skapa den semesterupplevelse svenskarna drömmer om som ljuset i tunneln.
Få dina kunder att längta och längta tillbaka
Upplevelsen av en plats börjar idag långt innan vi rent fysiskt är på plats och fortsätter långt efter vi lämnat. Statistiken säger att vi klickar oss runt på hundratals olika hemsidor innan vi faktiskt väljer vart vi åker, var vi bor och vad vi gör.
Genom att ha en tydlig position med din verksamhet blir det också tydligt varför dina gäster kommer till dig. Genom att faktiskt lägga lite tid på att gå igenom varför era gäster just väljer er kan ni bli bättre på att hitta drivkrafterna och intressena som styr till er.
♦ Samla in vad besökarna skrivit i gästboken.
♦ Gå igenom vad de skriver i sina recensioner på olika forum.
♦ Fundera kritiskt igenom vad de flesta brukar göra hos er.Vänta inte med att testa
Med den kunskapen kan ni bli bättre på att försöka hitta andra som söker samma sak. Det kan då handla om att rikta dina marknadsföringsinsatser till de grupper och plattformar där just din publik rör sig.
Med den kunskapen kan du marknadsföra dig i precis rätt sammanhang och nå dina gäster och få dem att välja dig. Vänta inte med att testa. Snart är dina gäster på väg igen. Många drömmer sig redan nu bort till en kommande resa. Placera dig i deras medvetande redan nu.
Fotograf: Simon Migaj/UnsplashSkapa sammanhang
Du kan skapa digitala grupper för personer som är intresserade av just det du erbjuder. Istället för att skjuta brett, fundera på om du kan skapa gruppen som samlar intresset för din plats.
Fördelen med ett sånt förhållningssätt är att du får en högengagerad publik där du är en viktig talesperson som bidrar med kunskap snarare än att du bara säljer en produkt.
En centrumpunkt för invånarna
Ett bra exempel på detta är cykelbutiken LO Multisport i Ljungskile. De säljer förvisso cyklar, men i den mördande konkurrensen i branschen har de sett sig tvungna att erbjuda något mer. David som äger och driver verksamheten arrangerar därför cykelträningar och utflykter för blivande och tidigare kunder.
Nu under krisens första skede har man också valt att hjälpa riskgrupper i Ljungskile med matleveranser, såklart på cykel och med lokalt producerad mat. På så sätt är man inte bara en centrumpunkt för cykling och outdoorsport på Västkusten utan också en centrumpunkt för Ljungskileborna. Något som helt klart är bra för affärerna.
♦ Vilket intresse skulle du kunna vara talesperson eller ambassadör för?
♦ Finns det andra på din plats som delar din ambition?
♦ Prova med ett första steg.Få kraft av världen runt dig
Se dig runt omkring. Vilka upplevelser finns i ditt närområde? Du behöver inte driva eller äga alla delar som du lyfter fram från din plats. Genom att berätta om din egen verksamhets förträfflighet tillsammans med platsens alla styrkor blir reseanledningarna till din plats starkare.
♦ Berätta om den fina badplatsen eller parken.
♦ Visa bilder på de vackra vandringsstråken. Ta fram en fysisk eller digital karta som gästen kan använda under planering och på plats.
♦ Skapa listor i t.ex Destinero, som lyfter fram alla upplevelser på din plats.
♦ Skapa din egen digitala plattform som du äger. Där du samlar alla kunskap och inspiration du har om din plats. Med en egen hemsida som du äger kan du alltid driva dina kunder till din egen plattform där du äger upplevelsen och kan få direktbokningar där du får hela kakan.
Fotograf: Julien Lanoy/UnsplashFå dina gäster att tänka på nästa besök
Immelns kanotcenter i Skåne har utvecklat ett lika enkelt som smart sätt att få sina gäster att komma tillbaka. De allra flesta besökarna kommer för att spendera några dagar i sjösystemet. De har bokat kanoter och längtar efter att komma ut i vildmarken.
Med sig i packningen som gästen bokat skickar naturguiderna ett naturbingo, för familjen att använda vid lägerplatsen på kvällen. På baksidan finns en presentation av höstens kommande evenemang inom bushcraft för familjer och för vuxna. Ett enkelt sätt att ge besökarna tid att fundera på att komma tillbaka.
När gästerna kommer tillbaka från sin utfärd får alla barn en skattkarta med ledtrådar som finns runt kanotcentret. Det ger föräldrarna tid att komma i ordning, packa bilen och se till att allt är på plats. På baksidan av kartan finns såklart ytterligare presentationer av kommande evenemang.
Dessa två enkla insatser ger inte bara glada barn och vuxna, det är också ett effektivt sätt att få dem att komma tillbaka.
♦ Vilka konversationer kan du använda för att locka tillbaka dina gäster?
♦ Kan du skapa aktiviteter som underlättar för gästen och hjälper dig att sälja?
♦ Gör ett test med en aktivitet. Det kan ge stor utdelning.Hur blir du startklar?
Genom att vi alla delar med oss av erfarenheter och idéer kan vi tillsammans skapa svenskarnas drömsemestrar.
Hör gärna av dig med fler smarta tips på hur vi kan vara startklara och redo när besökarna återvänder. Vi hörs!
- Text: Mårten Westlund
- Foto: Linus Mimietz/Unsplash
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC-konferensen passade Turismnytt på att prata lite med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på Tekniska museet.
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! Den 27 april slår Gröna Lund upp portarna för säsongen, där en rad nyheter väntar besökarna.
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
TUC Yrkeshögskola arbetar för att förse besöksnäringen med kompetens. Intresserade kan bl.a läsa Hotel & Restaurant Manager.
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett treårigt projekt med länderna kring Östersjön för att ...
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna är en ideell förening som förmedlar kontakt mellan företag och personer med en ...
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
-
Gästbloggare
-