fredag 4 juli 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
    • Topp 5 populäraste plattformarna för drömboende i Åre
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
    • Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
    • Camping Västkust rekryterar 1000 personer till sommaren
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 7 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
    • Göteborg & Co söker Kommunikationsstrateg med pressansvar
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • krönika
    2020-03-31 15:47

    Krönika – Gör tvärniten till en utvecklingsmöjlighet – del 2

    Detta är del 2 av en krönika som ger konkreta tips på vad du som företagare eller destinationsansvarig inom besöksnäringen kan göra. Alla aktiviteter passar naturligtvis inte alla, men det finns förhoppningsvis något här som kan ge dig ett lyft. Läs del 1 av krönikan här.

    2020 blev inte det år som vi såg framför oss vid dess början. Positivism och uppåtpekande kurvor har tvärvänt. Många företag och personer i branschen är i fritt fall. Men det kommer en vardag igen, förr än vi anar. Låt oss ta tiden till dessa att utveckla våra företag och destinationer.

    Med största sannolikhet kommer det inhemska semestrandet att öka kraftigt. Därför är det nu perfekt tid att skapa den semesterupplevelse svenskarna drömmer om som ljuset i tunneln.

    Få dina kunder att längta och längta tillbaka

    Upplevelsen av en plats börjar idag långt innan vi rent fysiskt är på plats och fortsätter långt efter vi lämnat. Statistiken säger att vi klickar oss runt på hundratals olika hemsidor innan vi faktiskt väljer vart vi åker, var vi bor och vad vi gör.

    Genom att ha en tydlig position med din verksamhet blir det också tydligt varför dina gäster kommer till dig. Genom att faktiskt lägga lite tid på att gå igenom varför era gäster just väljer er kan ni bli bättre på att hitta drivkrafterna och intressena som styr till er.

    ♦ Samla in vad besökarna skrivit i gästboken.
    ♦ Gå igenom vad de skriver i sina recensioner på olika forum.
    ♦ Fundera kritiskt igenom vad de flesta brukar göra hos er.

    Vänta inte med att testa

    Med den kunskapen kan ni bli bättre på att försöka hitta andra som söker samma sak. Det kan då handla om att rikta dina marknadsföringsinsatser till de grupper och plattformar där just din publik rör sig.

    Med den kunskapen kan du marknadsföra dig i precis rätt sammanhang och nå dina gäster och få dem att välja dig. Vänta inte med att testa. Snart är dina gäster på väg igen. Många drömmer sig redan nu bort till en kommande resa. Placera dig i deras medvetande redan nu.

    Krönika - Gör tvärniten till en utvecklingsmöjlighet - del 2
    Fotograf: Simon Migaj/Unsplash

    Skapa sammanhang

    Du kan skapa digitala grupper för personer som är intresserade av just det du erbjuder. Istället för att skjuta brett, fundera på om du kan skapa gruppen som samlar intresset för din plats.

    Fördelen med ett sånt förhållningssätt är att du får en högengagerad publik där du är en viktig talesperson som bidrar med kunskap snarare än att du bara säljer en produkt.

    En centrumpunkt för invånarna

    Ett bra exempel på detta är cykelbutiken LO Multisport i Ljungskile. De säljer förvisso cyklar, men i den mördande konkurrensen i branschen har de sett sig tvungna att erbjuda något mer. David som äger och driver verksamheten arrangerar därför cykelträningar och utflykter för blivande och tidigare kunder.

    Nu under krisens första skede har man också valt att hjälpa riskgrupper i Ljungskile med matleveranser, såklart på cykel och med lokalt producerad mat. På så sätt är man inte bara en centrumpunkt för cykling och outdoorsport på Västkusten utan också en centrumpunkt för Ljungskileborna. Något som helt klart är bra för affärerna.

    ♦ Vilket intresse skulle du kunna vara talesperson eller ambassadör för?
    ♦ Finns det andra på din plats som delar din ambition?
    ♦ Prova med ett första steg.

    Få kraft av världen runt dig

    Se dig runt omkring. Vilka upplevelser finns i ditt närområde? Du behöver inte driva eller äga alla delar som du lyfter fram från din plats. Genom att berätta om din egen verksamhets förträfflighet tillsammans med platsens alla styrkor blir reseanledningarna till din plats starkare.

    ♦ Berätta om den fina badplatsen eller parken.
    ♦ Visa bilder på de vackra vandringsstråken. Ta fram en fysisk eller digital karta som gästen kan använda under planering och på plats.
    ♦ Skapa listor i t.ex Destinero, som lyfter fram alla upplevelser på din plats.
    ♦ Skapa din egen digitala plattform som du äger. Där du samlar alla kunskap och inspiration du har om din plats. Med en egen hemsida som du äger kan du alltid driva dina kunder till din egen plattform där du äger upplevelsen och kan få direktbokningar där du får hela kakan.

    Krönika - Gör tvärniten till en utvecklingsmöjlighet - del 2
    Fotograf: Julien Lanoy/Unsplash

    Få dina gäster att tänka på nästa besök

    Immelns kanotcenter i Skåne har utvecklat ett lika enkelt som smart sätt att få sina gäster att komma tillbaka. De allra flesta besökarna kommer för att spendera några dagar i sjösystemet. De har bokat kanoter och längtar efter att komma ut i vildmarken.

    Med sig i packningen som gästen bokat skickar naturguiderna ett naturbingo, för familjen att använda vid lägerplatsen på kvällen. På baksidan finns en presentation av höstens kommande evenemang inom bushcraft för familjer och för vuxna. Ett enkelt sätt att ge besökarna tid att fundera på att komma tillbaka.

    När gästerna kommer tillbaka från sin utfärd får alla barn en skattkarta med ledtrådar som finns runt kanotcentret. Det ger föräldrarna tid att komma i ordning, packa bilen och se till att allt är på plats. På baksidan av kartan finns såklart ytterligare presentationer av kommande evenemang.

    Dessa två enkla insatser ger inte bara glada barn och vuxna, det är också ett effektivt sätt att få dem att komma tillbaka.

    ♦ Vilka konversationer kan du använda för att locka tillbaka dina gäster?
    ♦ Kan du skapa aktiviteter som underlättar för gästen och hjälper dig att sälja?
    ♦ Gör ett test med en aktivitet. Det kan ge stor utdelning.

    Hur blir du startklar?

    Genom att vi alla delar med oss av erfarenheter och idéer kan vi tillsammans skapa svenskarnas drömsemestrar.

    Hör gärna av dig med fler smarta tips på hur vi kan vara startklara och redo när besökarna återvänder. Vi hörs!

    [email protected]

    www.basetool.se

    • Text: Mårten Westlund
    • Foto: Linus Mimietz/Unsplash
    Tweet
  • Storsjöyran är ett av de evenemang man har testat att mäta
    2025-07-02 23:45

    Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara

    De har kommit ett steg längre i jakten på att förstå samhällsvärdet av evenemang genom att mäta mjuka värden i kronor och ören

  • 2025-07-01 23:54

    Topp 5 populäraste plattformarna för drömboende i Åre

    Var bokar vi helst våra Åre-äventyr? Här listar vi de fem mest populära bokningsplattformarna just nu

  • Motala Besöksnäring
    2025-06-30 06:11

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25

    Mest om Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering samt Konstateranden/Rapporter

  • Almedalsveckan 2025
    2025-06-30 04:51

    Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1

    Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna

  • Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabordssamtal kring framtidens resande.
    2025-06-29 21:59

    SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande

    Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabordssamtal kring framtidens resande.

  • När vi spanar ut över fjället förstår vi värdet av att kunna vistas i naturen. Vandringsled i Jämtland Härjedalen.
    2025-06-28 23:48

    Jämtland Härjedalen – värdet av infrastrukturen i naturen

    Vandringen i Jämtland Härjedalen är den största reseanledningen. Trots detta är finansieringen av skötsel av lederna sårbar.

  • Svenska Möten fortsätter sitt långsiktiga arbete inom hållbarhet och inkludering genom att tillgänglighetsanpassa sin hemsida.
    2025-06-28 23:42

    Svenska Möten tillgänglighetsanpassar sin webbplats

    Svenska Möten fortsätter sitt hållbarhetsarbete och stärker sin position som en drivande kraft för ökad inkludering inom mötesbranschen.

  • Visby Airport landningsbana. En av Swedavia flygplatser.
    2025-06-28 23:37

    Swedavia – tre nya flygplatser når högsta klimatcertifieringen

    Visby Airport, Åre Östersund Airport och Kiruna Airport har nått Airport Carbon Accreditations nivå 5. Sju av tio Swedavia-flygplatser är certifierade på den högsta nivån.

  • Läjet Camping & Resort i Halland på Västkusten.
    2025-06-28 23:28

    Västkusten fortsatt i topp som campingdestination

    Ny statistik visar att 6 kommuner på Västkusten finns med på topp 10-listan gällande antalet gästnätter på Sveriges campingplatser.

  • Oavsett om du driver en global portfölj eller en regional kedja är behovet av att arbeta smartare och mer hållbart lika stort. BirchStreet Systems kan hjälpa till med det.
    2025-06-27 00:09

    Varför BirchStreet Systems inte bara är för jättarna

    I dagens hotellbransch är effektivitet inte längre ett mål – det är en konkurrensfördel. Det kan BirchStreet Systems hjälpa dig med.

  • Veckans profil

    Anu Ala-Outinen, COO på Moder

    Anu Ala-Outinen

    Operativ chef på Moder

    Hon tog steget från att vara toppjurist till att bli operativ startup-chef och nominerad för titeln Nordic Women in Tech 2025

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 26 juni

    • Film att använda: Så bidrar globala gäster till din affär

    • Vill du locka fler svenska gäster i sommar? 5 konkreta tips!

    • Digitala föreläsningar om den globala resenären

  • Händelser i branschen

    • Järvsö Sustainable Tourism Summit 27-29 augusti
      2025-08-27
      • Järvsö
      • jarvsosummit.com/
    • Svensk mountainbikekonferens – Platsutveckling med cykling som medel 1-2 september
      2025-09-01
      • Järvsö
      • cykelframjandet.se/svensk-mountainbike-konferens/
    • Kulturarvsdagen, 12–14 september
      2025-09-12
      • Hela Sverige
      • kulturarvsdagen-2025-kulturarv-och-bebyggelse-en-hyllning-till-vart-byggda-arv-56602
    • Besöksnäringsforum – Region Västerbotten Turism 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Lycksele
    • BarCamp – Nätverket Hållbar Besöksnäring 6-7 oktober (save the date)
      2025-10-06
      • Skaraborg
    • Turismdag – JHT (save the date)
      2025-10-16
      • Jämtland
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    • Besöksnäringen på agendan (SKR) – Save the date
      2025-12-03
      • Stockholm
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-06-26 23:59

      SM-veckan i Norrköping certifieras som hållbart evenemang

      I tisdags den 24 juni fick kom de glada nyheterna att SM-veckan i Norrköping uppfyller kriterier...

    • 2025-06-27 00:09

      Varför BirchStreet Systems inte bara är för jättarna

      I dagens hotellbransch är effektivitet inte längre ett mål – det är en konkurrensfördel. Oavsett om du driver en ...

    • 2025-06-30 04:51

      Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1

      Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...

    • 2025-06-28 23:28

      Västkusten fortsatt i topp som campingdestination

      Ny statistik från Tillväxtverket/SCB visar att 6 kommuner på Västkusten finns med på topp 10-listan när det gälle...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Jag har funderat mycket på vad det är som gör att vissa paket blir succé och andra blir liggande på en undangömd del av hemsidan....

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen som språngbräda ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Besöksnäringen lyfts ofta fram som tillväxtmotor. Många är de kommuner och regioner som stångas med att formulera tillväxtstrategier för jus...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyperlokala smaker, förstklassig...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet