-
Krönika: Jävlar anamma, frukost på tallrik och siktet inställt på en stark höst
Det finns varken logik eller fungerande ekvation i någonting just nu. Liseberg kontra Ullared. T-celler eller antikroppar. Inga helt vetenskapligt bevisade svar på frågor och ovissheten har ägt samhället sedan mars. Men efter att ha lyssnat på Björn Natthiko Lindeblads sommarprat kryper ett stort accepterande fram till detta faktum. Det finns mycket att vinna på hur lite vi vet om framtiden.
Utmaningarnas år kan vi kalla det och att driva hotell längst ner på skånska sydkusten denna vår har varit allt utom att luta sig tillbaka. Första veckorna i coronans spår var kreativiteten enorm, men ibland tog det stopp. Energin och hoppet dök och vi letade efter livlinor. Hela tiden vred vi på nyupptäckta hjärnceller och tänkte om.
Ett jävlar anamma, en samlad personalstyrka full av idéer, en stor dos av överlevnadsinstinkt och vetskapen om att sommaren låg framför oss, gav hopp. Sol. Uteliv. Svemester. Längtan. Uteservering skulle bli räddningen…
Nu är sommaren här! Vecka 30 är den magiska peaken och med hemester på årets agenda så är det inte svårt att tro på 2020. Trots en pandemi.
Hur tog vi oss hit? Hur tar vi oss vidare? Gästerna ger oss oftast svaren. Även i detta kaos, och skaffa sig fiender mitt i ett krig är ingen bra strategi. Fria avbokningar var vårt första drag. Tacksamheten var hisnande och motsatsen är jag glad vi inte ens prövade. Kundvården kan inte vara viktigare än nu och utan den strategin hade varit samma sak som att skaffa fienden.
Vi håller kvar detta tills pandemin är över.
Sen kom medias granskning. Vår bransch får ofta bära hundhuvudet, men vi har ett stort ansvar, då vi får lov att ha öppet. Fler inrättningar som butiker, stormarknader har samma ansvar men vi inspekteras av både myndigheter och media. Alltså gäller fokus på uppgiften och det gäller att briljera. Det handlar ändå om allas hälsa. Vi bär istället hundhuvudet högt. Det är alltså vårt ansvar att sälja lagom och servera gäster på nya sätt.
Frukost på tallrik och en pop-up krog för att sprida hungriga besökare, in och utcheckningslucka för att undvika köer och som alla andra, ett evigt påminnande om avstånd, handtvätt och omsorg för varandra. Det är ett gemensamt uppdrag.
Det som fascinerar är förståelsen. Förståelsen från gäster såväl personal. Ingen har orsakat denna pandemi med flit. Vi måste ur den tillsammans och vi måste alla betala ett pris.
Trots klen sommarvärme, envisa vindar och nöjda gräsmattor tack vare allt regn sviker inte gästerna. Dom firar svemester.
Vi rekryterade starkt i juni för att distanseringen är dyr men med denna utökade trupp har vi möjlighet att leverera. Och servera. Sparlågan finns såklart kvar och hösten är nästa utmaning. Den börjar nu bli verklig i tankarna. Vi har turister året om. Men såklart blir balansen mer ojämn på helger och vardagar så här är ju det frånvarande mötesforumet en mycket tuff förlust i vår inkomst.
Alla säger att den är körd. Konferensmarknaden. Året ut. Minst. Själv tror jag mötesbehovet är enormt starkt efter denna vår. Mycket kan det digitala ersätta. Men inte allt. Mindre grupper får vi räkna med och vi måste ge samma flexibilitet till företag som till turister. Jag har haft fel förr, men siktar in mig på att det blir en spännande höst.
Viktigast är trots att vi får behålla hälsan och tar oss igenom denna tid, eller mer tar oss vidare igenom denna nya tid som kanske är här för att stanna länge. Tror stark på detta avlånga land med siktet framåt.
2020 kommer vi minnas.
Ingrid Svensson, vd
Hotell Mossbylund
www.mossbylund.se- Text: Ingrid Svensson
- Foto: Hotell Mossbylund
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
-
Gästbloggare
-