-
Marcus Ståhl: 11 tips för bättre paketering och lönsammare affärer
Elva tips för bättre paketering och lönsammare affärer för besöksnäringen
Paketering, som jag ser det, handlar om att göra det lätt för kunden att välja just er och lönsamt för dig som företagare att sälja.Hur ser egentligen köpresan ut för era gäster innan de bokar och hur kan vi som företagare och marknadsförare jobba för att påverka så att så många som möjligt ska välja oss? Nedan följer några av mina tankar och tips för bättre paketering som förhoppningvis leder till ökad försäljning.Mina 11 tips till bättre paketering:
- Förstå din kund/gäst! Var frågvis och fråga din kund både före, under och efter vistelsen. Med bättre förståelse för er gäst ökar sannolikheten att ni utvecklas i rätt riktning samt att ni inser hur ni bäst marknadsför er för att nå era gäster.
- Samarbete. Sälj varandra och använd varandras produkter/tjänster i era paket. Det finns egentligen ingen anledning att inte lokala konstnärer, mathantverkare, designers säljer och visar upp varandras produkter. Var och en får fler skyltfönster och gästen/kunden får en enklare och bättre köpresa som troligen leder till merförsäljning. Detta gäller även aktivitetsbolag, restauranger och hotell. Hitta lokala vänner👍
- Recensioner och rekommendationer. Vi konsumenter litar i större uträckning på ”mun till mun-rekommendationer” än det vi hör från företagsrepresentanter. Se därför till att ha en plan för hur ni arbetar med recensioner och använd tidigare gästers utlåtanden i er kommunikation/införsäljning.
- Lokalt är hetare än någonsin. Under Coronapandemin har begreppet ”support your local” etablerats och ytterligare stärkt intresset för lokal produktion och lokalt företagande. Allt fler uttrycker en vilja och önskan att stödja lokala aktörer för att de ska överleva i en tid med ekonomisk osäkerhet.
- Äkta & genuint. Jag upplever att allt fler vill ta sig bortanför de stora attraktionerna, man vill prata med ”riktiga människor” och lära känna lokalsamhället. Se till att förmedla detta både i er försäljning men ännu viktigare i ert värdskap.
- Hållbarhet. Kanske känns självklart idag men tänk utifrån både miljö, samhälle och ekonomisk hållbarhet. Och var inte så blyg. Människor vill gärna få bekräftat att deras beslut är bra (eller iaf inte dåligt) för klimat och lokalsamhälle. Jag tror att många småföretagare har mycket att vinna på att (ödmjukt) berätta om de satsningar och beslut ni tagit. Vilka aktiva val ni själva gjort för att förbättra er klimatpåverkan och hur ni bidrar till det lokala samhället. Det kommer gästerna att uppskatta.
- Lyft er unikitet & våga stick ut! För att nå igenom bruset och faktiskt få dina potentiella gäster att stanna upp och ta till sig av ert erbjudande gäller det att vara spetsig! Sälj inte allt till alla. Var noga med vem ni riktar respektive budskap till. Det gör också att ni i nästa skede kan hitta nischade kanaler för att marknadsföra respektive paket på ett effektivt sätt. Det finns exempelvis en grupp på Facebook för människor som vill Vandra med hund, kanske en möjlighet att skapa vandra med hund-helger?
- Ny kunskap! Vi är allt mer kunskapstörstande och söker ny kunskap och förståelse för hur saker och ting fungerar. Vare sig det handlar om att timra hus, rosta kaffe eller flora & fauna vill gästerna komma hem med ny kunskap som de kan dela med kollegorna i lunchrummet. Hur kan dina gäster få med sig ny kunskap och kan du sälja den kunskapen som ett mervärde?
- Friktion skapar engagemang. Vi människor vill omedvetet möta motstånd i våra val av resmål, restaurang mm. Restaurangen som endast har ett bord blir full direkt, oavsett pris. Upplevelsen som ligger eländigt till och som kräver en lång dagsmarsch blir en snackis för att nästan ingen kan ta sig dit.
- Samskapande. Konsumenter vill allt oftare vara med och samskapa med företag. Detta kan vara möjligheten att få vara med och ta fram en ny produkt eller att få sätta ihop något som känns eget. Hjälp besökare att skapa själva, där både skapandet och slutresultatet blir en del av upplevelsen. På Persåsen i Jämtland får konferensdeltagarna även möjlighet att vara med i snickeriet. På vissa restauranger och matevent kan gästerna själva vara med och laga maten eller kanske plocka maten i form av svamp eller liknande.
- Skapa en Once in a life time experience! Det är givetvis inte enkelt men våga experimentera med nya koncept och platser. Tillfälliga händelser som endast äger rum under en begränsad tid står högt i kurs och ger upplevelser en mer unik känsla då det inte går att komma tillbaka. Du får dessutom möjlighet att testa dig fram vilket kommer leda till personlig utveckling och bättre förståelse för era kunders behov.
Här kan ni läsa ytterligare tankar om paketering för besöksnäringen.Behöver ni stöd i er affärsutveckling? Eller kanske en workshop om marknadsföring och paketering? Om ni bokar en föreläsning eller workshop innan årsskiftet får Turismnytt 10% av mitt arvode. Detta för att jag vill bidra till att skapa kvalitetsjournalistik för besöksnäringen.- Text: Fjällbyrån
- Foto: Destination Vemdalen, Karl Vertergård
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars och har väckt positiv uppmärksamhet.
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest lockar deltagare och åskådare från hela världen till Malmö. Cabonline är taxisamarbetspartner.
-
Årets Vårrunda på Kinnekulle den 4-5 maj bjöd på nyheter
I helgen kunde besökare möta naturen och utställare under Vårrunda på Kinnekulle. I år var det ett 10-tal nya aktörer på plats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommarsemestern planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en ny undersökning f...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
I april slog dörrarna upp för Göteborgs nya upplevelsecenter, World of Volvo. Teknisk innovation...
-
-
Gästbloggare
-