-
Marcus Ståhl: 11 tips för bättre paketering och lönsammare affärer
Elva tips för bättre paketering och lönsammare affärer för besöksnäringen
Paketering, som jag ser det, handlar om att göra det lätt för kunden att välja just er och lönsamt för dig som företagare att sälja.Hur ser egentligen köpresan ut för era gäster innan de bokar och hur kan vi som företagare och marknadsförare jobba för att påverka så att så många som möjligt ska välja oss? Nedan följer några av mina tankar och tips för bättre paketering som förhoppningvis leder till ökad försäljning.Mina 11 tips till bättre paketering:
- Förstå din kund/gäst! Var frågvis och fråga din kund både före, under och efter vistelsen. Med bättre förståelse för er gäst ökar sannolikheten att ni utvecklas i rätt riktning samt att ni inser hur ni bäst marknadsför er för att nå era gäster.
- Samarbete. Sälj varandra och använd varandras produkter/tjänster i era paket. Det finns egentligen ingen anledning att inte lokala konstnärer, mathantverkare, designers säljer och visar upp varandras produkter. Var och en får fler skyltfönster och gästen/kunden får en enklare och bättre köpresa som troligen leder till merförsäljning. Detta gäller även aktivitetsbolag, restauranger och hotell. Hitta lokala vänner👍
- Recensioner och rekommendationer. Vi konsumenter litar i större uträckning på ”mun till mun-rekommendationer” än det vi hör från företagsrepresentanter. Se därför till att ha en plan för hur ni arbetar med recensioner och använd tidigare gästers utlåtanden i er kommunikation/införsäljning.
- Lokalt är hetare än någonsin. Under Coronapandemin har begreppet ”support your local” etablerats och ytterligare stärkt intresset för lokal produktion och lokalt företagande. Allt fler uttrycker en vilja och önskan att stödja lokala aktörer för att de ska överleva i en tid med ekonomisk osäkerhet.
- Äkta & genuint. Jag upplever att allt fler vill ta sig bortanför de stora attraktionerna, man vill prata med ”riktiga människor” och lära känna lokalsamhället. Se till att förmedla detta både i er försäljning men ännu viktigare i ert värdskap.
- Hållbarhet. Kanske känns självklart idag men tänk utifrån både miljö, samhälle och ekonomisk hållbarhet. Och var inte så blyg. Människor vill gärna få bekräftat att deras beslut är bra (eller iaf inte dåligt) för klimat och lokalsamhälle. Jag tror att många småföretagare har mycket att vinna på att (ödmjukt) berätta om de satsningar och beslut ni tagit. Vilka aktiva val ni själva gjort för att förbättra er klimatpåverkan och hur ni bidrar till det lokala samhället. Det kommer gästerna att uppskatta.
- Lyft er unikitet & våga stick ut! För att nå igenom bruset och faktiskt få dina potentiella gäster att stanna upp och ta till sig av ert erbjudande gäller det att vara spetsig! Sälj inte allt till alla. Var noga med vem ni riktar respektive budskap till. Det gör också att ni i nästa skede kan hitta nischade kanaler för att marknadsföra respektive paket på ett effektivt sätt. Det finns exempelvis en grupp på Facebook för människor som vill Vandra med hund, kanske en möjlighet att skapa vandra med hund-helger?
- Ny kunskap! Vi är allt mer kunskapstörstande och söker ny kunskap och förståelse för hur saker och ting fungerar. Vare sig det handlar om att timra hus, rosta kaffe eller flora & fauna vill gästerna komma hem med ny kunskap som de kan dela med kollegorna i lunchrummet. Hur kan dina gäster få med sig ny kunskap och kan du sälja den kunskapen som ett mervärde?
- Friktion skapar engagemang. Vi människor vill omedvetet möta motstånd i våra val av resmål, restaurang mm. Restaurangen som endast har ett bord blir full direkt, oavsett pris. Upplevelsen som ligger eländigt till och som kräver en lång dagsmarsch blir en snackis för att nästan ingen kan ta sig dit.
- Samskapande. Konsumenter vill allt oftare vara med och samskapa med företag. Detta kan vara möjligheten att få vara med och ta fram en ny produkt eller att få sätta ihop något som känns eget. Hjälp besökare att skapa själva, där både skapandet och slutresultatet blir en del av upplevelsen. På Persåsen i Jämtland får konferensdeltagarna även möjlighet att vara med i snickeriet. På vissa restauranger och matevent kan gästerna själva vara med och laga maten eller kanske plocka maten i form av svamp eller liknande.
- Skapa en Once in a life time experience! Det är givetvis inte enkelt men våga experimentera med nya koncept och platser. Tillfälliga händelser som endast äger rum under en begränsad tid står högt i kurs och ger upplevelser en mer unik känsla då det inte går att komma tillbaka. Du får dessutom möjlighet att testa dig fram vilket kommer leda till personlig utveckling och bättre förståelse för era kunders behov.
Här kan ni läsa ytterligare tankar om paketering för besöksnäringen.Behöver ni stöd i er affärsutveckling? Eller kanske en workshop om marknadsföring och paketering? Om ni bokar en föreläsning eller workshop innan årsskiftet får Turismnytt 10% av mitt arvode. Detta för att jag vill bidra till att skapa kvalitetsjournalistik för besöksnäringen.- Text: Fjällbyrån
- Foto: Destination Vemdalen, Karl Vertergård
-
Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.
-
Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.
-
Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...
-
-
Gästbloggare
-