-
Marcus Ståhl: 11 tips för bättre paketering och lönsammare affärer
Elva tips för bättre paketering och lönsammare affärer för besöksnäringen
Paketering, som jag ser det, handlar om att göra det lätt för kunden att välja just er och lönsamt för dig som företagare att sälja.Hur ser egentligen köpresan ut för era gäster innan de bokar och hur kan vi som företagare och marknadsförare jobba för att påverka så att så många som möjligt ska välja oss? Nedan följer några av mina tankar och tips för bättre paketering som förhoppningvis leder till ökad försäljning.Mina 11 tips till bättre paketering:
- Förstå din kund/gäst! Var frågvis och fråga din kund både före, under och efter vistelsen. Med bättre förståelse för er gäst ökar sannolikheten att ni utvecklas i rätt riktning samt att ni inser hur ni bäst marknadsför er för att nå era gäster.
- Samarbete. Sälj varandra och använd varandras produkter/tjänster i era paket. Det finns egentligen ingen anledning att inte lokala konstnärer, mathantverkare, designers säljer och visar upp varandras produkter. Var och en får fler skyltfönster och gästen/kunden får en enklare och bättre köpresa som troligen leder till merförsäljning. Detta gäller även aktivitetsbolag, restauranger och hotell. Hitta lokala vänner👍
- Recensioner och rekommendationer. Vi konsumenter litar i större uträckning på ”mun till mun-rekommendationer” än det vi hör från företagsrepresentanter. Se därför till att ha en plan för hur ni arbetar med recensioner och använd tidigare gästers utlåtanden i er kommunikation/införsäljning.
- Lokalt är hetare än någonsin. Under Coronapandemin har begreppet ”support your local” etablerats och ytterligare stärkt intresset för lokal produktion och lokalt företagande. Allt fler uttrycker en vilja och önskan att stödja lokala aktörer för att de ska överleva i en tid med ekonomisk osäkerhet.
- Äkta & genuint. Jag upplever att allt fler vill ta sig bortanför de stora attraktionerna, man vill prata med ”riktiga människor” och lära känna lokalsamhället. Se till att förmedla detta både i er försäljning men ännu viktigare i ert värdskap.
- Hållbarhet. Kanske känns självklart idag men tänk utifrån både miljö, samhälle och ekonomisk hållbarhet. Och var inte så blyg. Människor vill gärna få bekräftat att deras beslut är bra (eller iaf inte dåligt) för klimat och lokalsamhälle. Jag tror att många småföretagare har mycket att vinna på att (ödmjukt) berätta om de satsningar och beslut ni tagit. Vilka aktiva val ni själva gjort för att förbättra er klimatpåverkan och hur ni bidrar till det lokala samhället. Det kommer gästerna att uppskatta.
- Lyft er unikitet & våga stick ut! För att nå igenom bruset och faktiskt få dina potentiella gäster att stanna upp och ta till sig av ert erbjudande gäller det att vara spetsig! Sälj inte allt till alla. Var noga med vem ni riktar respektive budskap till. Det gör också att ni i nästa skede kan hitta nischade kanaler för att marknadsföra respektive paket på ett effektivt sätt. Det finns exempelvis en grupp på Facebook för människor som vill Vandra med hund, kanske en möjlighet att skapa vandra med hund-helger?
- Ny kunskap! Vi är allt mer kunskapstörstande och söker ny kunskap och förståelse för hur saker och ting fungerar. Vare sig det handlar om att timra hus, rosta kaffe eller flora & fauna vill gästerna komma hem med ny kunskap som de kan dela med kollegorna i lunchrummet. Hur kan dina gäster få med sig ny kunskap och kan du sälja den kunskapen som ett mervärde?
- Friktion skapar engagemang. Vi människor vill omedvetet möta motstånd i våra val av resmål, restaurang mm. Restaurangen som endast har ett bord blir full direkt, oavsett pris. Upplevelsen som ligger eländigt till och som kräver en lång dagsmarsch blir en snackis för att nästan ingen kan ta sig dit.
- Samskapande. Konsumenter vill allt oftare vara med och samskapa med företag. Detta kan vara möjligheten att få vara med och ta fram en ny produkt eller att få sätta ihop något som känns eget. Hjälp besökare att skapa själva, där både skapandet och slutresultatet blir en del av upplevelsen. På Persåsen i Jämtland får konferensdeltagarna även möjlighet att vara med i snickeriet. På vissa restauranger och matevent kan gästerna själva vara med och laga maten eller kanske plocka maten i form av svamp eller liknande.
- Skapa en Once in a life time experience! Det är givetvis inte enkelt men våga experimentera med nya koncept och platser. Tillfälliga händelser som endast äger rum under en begränsad tid står högt i kurs och ger upplevelser en mer unik känsla då det inte går att komma tillbaka. Du får dessutom möjlighet att testa dig fram vilket kommer leda till personlig utveckling och bättre förståelse för era kunders behov.
Här kan ni läsa ytterligare tankar om paketering för besöksnäringen.Behöver ni stöd i er affärsutveckling? Eller kanske en workshop om marknadsföring och paketering? Om ni bokar en föreläsning eller workshop innan årsskiftet får Turismnytt 10% av mitt arvode. Detta för att jag vill bidra till att skapa kvalitetsjournalistik för besöksnäringen.- Text: Fjällbyrån
- Foto: Destination Vemdalen, Karl Vertergård
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! Den 27 april slår Gröna Lund upp portarna för säsongen, där en rad nyheter väntar besökarna.
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
TUC Yrkeshögskola arbetar för att förse besöksnäringen med kompetens. Intresserade kan bl.a läsa Hotel & Restaurant Manager.
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Det internationella intresset och engagemanget för hållbar turism är stort. Det märks på det överväldigande intre...
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras...
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Den 12 april avslutades Svenska Destinationsdagarna i Helsingborg. Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson...
-
-
Gästbloggare
-