-
High Chaparral öppnar 22 maj 2021 med utvecklade covid19-åtgärder
Lördagen den 22 maj nästa år öppnar High Chaparral dörrarna till sommarsäsongen 2021. Vilda västern-parken fortsätter att utveckla varumärkets Bli en del av äventyret som banade väg för nöjda besökare under den gångna sommaren.
Sommarsäsongen 2020 präglades av covid-19 och High Chaparral förbereder nu för en liknande sommar med fortsatta restriktioner.
För att hitta en hållbar lösning för besökare, personal och hästar gjorde High Chaparral i somras en omfattande omställning då shower ersattes av interaktiva aktiviteter med parkens många vilda västern-karaktärer. En omställning som bidrog till att High Chaparral igår mottog Stora Turismpriset 2020 och som parken nu bygger vidare på.
Fokusområden i planeringsarbetet inför sommarsäsongen är bland annat att ytterligare minimera köbildning och samtidigt öka spridningen av besökare i parken.
– Inför sommaren 2020 var vi tydliga med att möjligheten att öppna kom med ett stort ansvar. Att hela vår verksamhet skulle följa rådande restriktioner och lagar, och utforma nödvändiga åtgärder utifrån dem. Vi har tagit med oss våra erfarenheter och den positiva respons vi fick från våra besökare, och arbetar nu med att vidareutveckla våra åtgärder kopplade till covid-19, säger Mathias Bergendahl, VD för High Chaparral.
Sommaren 2020 besökte 117 000 besökare High Chaparral, 73 procent av besöksantalet 2019.
High Chaparral öppnar den 22 maj och stänger för säsongen den 5 september. Bokningen för säsongs- och presentkort öppnar den 1 december 2020 samt entrébiljetter och boende i januari 2021. Rekrytering av 350 säsongsanställda påbörjas fredagen den 27 november.
Åtgärder 2020 med anledning av covid-19
• Löpande rådgivning av en konsult, doktor i molekylär cellbiologi, gällande covid-19 och en pandemis förlopp och effekter
• Löpande rådgivning av säkerhetskonsult för att säkerställa efterlevnad av Polisens tillståndsbevis, lagar och gällande restriktioner
• Förköp och begränsat antal entrébiljetter per dag
• Skyltar, gatupratare och klistermärken på mark och golv med budskap om att hålla avstånd, tvätta händerna regelbundet, stanna hemma vid sjukdom och hosta/nysa i armvecket
• Handsprit överallt i parken
• Desinficering i vagnarna mellan varje tågresa
• Inköp av staket för att avgränsa personal och besökare samt att bättre arbeta med köbildning
• Installation av plank som insynsskydd för att säkerställa max 50 åskådare på respektive arena
• Febertest av personal innan varje arbetspass samt karantänboende för personal med sjukdomssymptom
• Efterlevnad av Folkhälsomyndighetens riktlinjer för restauranger, boende och städning
• Ökat antal städtillfällen på alla områden, inkl. toaletter, boende och campingens servicehus
• Desinficerade stugor och rum före varje ny incheckning
• Information om åtgärder och utbud på webbsida
• Nära samarbete med lokala och regionala myndigheter
• Entrévärdar på flera platser i parken
• Omflyttning av vilda västern-kulisser
• Omställning i linje med varumärkets ”Bli en del av äventyret”, där föreställningar ersatts med interaktiva aktiviteter med parkens karaktärer.
Mer om High Chaparral på Turismnytt
- Text: High Chaparral
- Foto: High Chaparral
-
SJ och SkiStar samarbetar – fler ska kunna välja tåg till fjällen
SJ och SkiStar inleder ett samarbete för att få fler att välja tåget till skid- och sommarsemestern i de svenska fjällen.
-
Två länder på en resa: Gränslandet – där Norge och Sverige möts
Gränslandet är området där Norge och Sverige smälter samman. Här är tips på unika boenden och upplevelser där.
-
Två tyska kryssningsfartyg kommer till Härnösand och Höga Kusten
De två tyska rederierna Phoenix Reisen och Hapag Lloyd kommer till Härnösand i år. Därmed blir det åtta kryssningsanlöp under säsongen.
-
Destination Östersund vinner värdskapspris för personliga AI-guider
Destination Östersund har tilldelats Visitas pris ”Bästa värdskap inom turistinformation 2024” för sina målgruppsanpassade AI-guider.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Mest under Destination, Boende samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
Snart tar bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Samtidigt ser Visit Sweden att intresset för bastu och kallbad växer.
-
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år – så startade föreningen
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år som organisation. Men hur startade föreningen? Det går JHT igenom i den här artikeln.
-
Nytt förmånskort från Sweden by Bike lanseras våren 2025
Intresserade företag kan vara med i kortet och få digital synlighet. Ett extra värde i Sweden by Bike Förmånskort är en komma-fram-garanti.
-
Kungliga Djurgårdens Intressenter tar sikte på 2030
Kungliga Djurgårdens Intressenter tar ett nytt kliv framåt i sin utveckling. Nya hållbarhetsmål har antagits och sätter riktningen mot 2030.
-
Melodifestivalen i Jönköping får högt betyg
En turistekonomisk undersökning av Melodifestivalen deltävling 5 i Jönköping visar att besökarna var väldigt nöjda med evenemanget.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Mat & Dryck, Konstateranden, ...
-
Visit Sweden – ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige
Nu lanseras en ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige för att underlätta arbetet med att kommunicera om l...
-
Hertz lanserar nytt reklamkoncept inför sommarens resesäsong
Hertz tar nu nästa steg i sin digitala satsning och lanserar det nya reklamkonceptet ...
-
Nytt förmånskort från Sweden by Bike lanseras våren 2025
En ny produkt som inte enbart berör Sweden by Bike och alla cykelturister, utan även besöksnärin...
-
-
Gästbloggare
-