-
Kulturen ska bli en tydligare besöksanledning i Linköping
Tillväxtverket har inom utlysningen Hållbar platsutveckling inklusive möten och evenemang beviljat Linköpings kommun projektmedel på drygt en miljon kronor. Projektet heter Kulturkartan och blev ett av cirka tio utvalda av totalt 152 ansökningar.
“Målet med projektet är att stärka kulturturismen som en självklar besöksanledning till Linköping. Besökaren ska vägledas till olika platser och teman i staden. Till exempel det medeltida Linköping, hamnen och vattenvägar, levande och inspirerande kulturscener. Gamla Linköping, konsten i staden med Linköpings konsthall Passagen och Östergötlands museum som hållpunkter.” Säger Tina Karlsson From, museichef för GamlaLinköping.
Tiden för projektet är mellan 1 mars 2021 till 30 april 2022.
Stärker historia och kulturarv
Flera kulturaktörer och aktörer inom besöksnäringen är intressenter i projektet, Kultur- och fritidsförvaltningen är projektägare och Visit Linköping & Co är samverkanspart. De kulturella besöksmålen ska kopplas ihop med ett utbud av boende, mat och upplevelser och synliggöras för besökarna. På så sätt blir kulturen en del av stadens attraktionskraft.
Under de senare åren har destinationen stärkt sin position för privatresande. Med ett ökat antal besökare på framförallt sommaren och helger. Fram till pandemins intåg upplevde staden en mycket positiv tillväxt i antal gästnätter sexton år i rad.
“Under och efter pandemin bedömer vi att betydelsen av privatresande kommer att bli ännu större för Linköping, då affärsresandet har drabbats hårdast av pandemin och troligen kommer att ta lång tid att återhämta helt. Stadens historia och kulturarv är en möjlighet som definitivt går att stärka för att driva fler privatresenärer till oss i framtiden.” Säger Jörgen Nilsson, ansvarig för besöksnäring på Visit Linköping & Co.
Ur Tillväxtverkets motivering:
Med syfte att synliggöra och stärka kulturella besöksanläggningar, både kulturhistoriska miljöer och kulturscener, kommer projektet att bidra till att stärka och utveckla destinationen Linköping. Detta är ett led i omställningen för att nå målgruppen privatresenären, i spåren av den förändring som mötesindustrin genomgår.
Projektet utgörs av insatser för lärande och samverkan kring platsutveckling såväl som konkreta frågor som att knyta samman miljöer med hållbara transporter, tydligare stråk och ökat utbud av upplevelser.
Läs om hur pandemin har påverkat stadens besöksnäring här.
- Text: Linköpings kommun
- Foto: Gamla Linköping
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommarsemestern planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en ny undersökning f...
-
-
Gästbloggare
-