-
Kulturen ska bli en tydligare besöksanledning i Linköping
Tillväxtverket har inom utlysningen Hållbar platsutveckling inklusive möten och evenemang beviljat Linköpings kommun projektmedel på drygt en miljon kronor. Projektet heter Kulturkartan och blev ett av cirka tio utvalda av totalt 152 ansökningar.
“Målet med projektet är att stärka kulturturismen som en självklar besöksanledning till Linköping. Besökaren ska vägledas till olika platser och teman i staden. Till exempel det medeltida Linköping, hamnen och vattenvägar, levande och inspirerande kulturscener. Gamla Linköping, konsten i staden med Linköpings konsthall Passagen och Östergötlands museum som hållpunkter.” Säger Tina Karlsson From, museichef för GamlaLinköping.
Tiden för projektet är mellan 1 mars 2021 till 30 april 2022.
Stärker historia och kulturarv
Flera kulturaktörer och aktörer inom besöksnäringen är intressenter i projektet, Kultur- och fritidsförvaltningen är projektägare och Visit Linköping & Co är samverkanspart. De kulturella besöksmålen ska kopplas ihop med ett utbud av boende, mat och upplevelser och synliggöras för besökarna. På så sätt blir kulturen en del av stadens attraktionskraft.
Under de senare åren har destinationen stärkt sin position för privatresande. Med ett ökat antal besökare på framförallt sommaren och helger. Fram till pandemins intåg upplevde staden en mycket positiv tillväxt i antal gästnätter sexton år i rad.
“Under och efter pandemin bedömer vi att betydelsen av privatresande kommer att bli ännu större för Linköping, då affärsresandet har drabbats hårdast av pandemin och troligen kommer att ta lång tid att återhämta helt. Stadens historia och kulturarv är en möjlighet som definitivt går att stärka för att driva fler privatresenärer till oss i framtiden.” Säger Jörgen Nilsson, ansvarig för besöksnäring på Visit Linköping & Co.
Ur Tillväxtverkets motivering:
Med syfte att synliggöra och stärka kulturella besöksanläggningar, både kulturhistoriska miljöer och kulturscener, kommer projektet att bidra till att stärka och utveckla destinationen Linköping. Detta är ett led i omställningen för att nå målgruppen privatresenären, i spåren av den förändring som mötesindustrin genomgår.
Projektet utgörs av insatser för lärande och samverkan kring platsutveckling såväl som konkreta frågor som att knyta samman miljöer med hållbara transporter, tydligare stråk och ökat utbud av upplevelser.
Läs om hur pandemin har påverkat stadens besöksnäring här.
- Text: Linköpings kommun
- Foto: Gamla Linköping
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riks...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Sala firar 400 år – födelsedagen bjuder på fika och kungligheter
Den 15 april 2024 är det 400 år sedan Sala fick stadsprivilegier av Gustav II Adolf. Sala flyttades då från Gruvb...
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
-
Gästbloggare
-