-
Lokal kampanj räddar Skeppsviks Herrgård
Den 30 april 2021 lanserade Umeåborna Mattias Lundberg och Håkan Wallengren ”Kampanjen Skeppsvik” med målsättningen att kunna bevara anrika Skeppsviks Herrgård som öppet besöksmål. Engagemanget har varit stort och resultatet räddar verksamheten.
Herrgården riskerade att säljas
Skeppsviks Herrgård har, likt många andra verksamheter i restaurang- och besöksbranschen, drabbats hårt av pandemin. De har, genom sitt läge i den lilla fiskebyn Skeppsvik ett par mil utanför Umeå, inte haft möjlighet att ställa om på samma sätt som restauranger i tätort.
Under våren 2021 blev situationen så akut att Skeppsviks Herrgård riskerade att säljas med risk för att övergå till privat boende.
Kampanjen Skeppsvik lanserades för att hjälpa verksamheten. Mattias Lundberg och Håkan Wallengren har sålt fiktiva måltider ur Herrgårdens meny via en webshop. Gensvaret från såväl privatpersoner som företag och organisationer har varit enormt och överrumplande:
“Ja, vi hade såklart hoppas på att kampanjen skulle tas emot positivt. Men att det skulle bli denna totala uppslutning hade vi nog inte kunnat tro då vi fick idén.” Säger Håkan Wallengren.
Över 600 beställningar av fiktiva måltider
Sammantaget har det gjorts över 600 beställningar av fiktiva måltider. Tillsammans med kampanjmiddagen som arrangerades på pingstafton samt ett antal större bokningar som gjorts av olika företag, har kampanjen genererat ett värde på över 200.000 kr.
Det är en summa som varit helt avgörande för Skeppsviks Herrgårds framtid.
”För oss är det just nu en enormt stor summa och det gör att vi nu har råd och möjlighet att vänta in sommaren och förhoppningsvis lättade restriktioner och bra väder.” Säger Stefan Andersson som tillsammans med sin fru Annalena äger och driver Skeppviks Herrgård. ”Vi har varit väldigt uppgivna. Men nu får man tillbaka kraften för att orka fortsätta kämpa och inte minst lite av glädjen. Vi är så otroligt tacksamma över allt det stöd vi fått.”
Stöd från personer från hela Sverige
Att givmildheten varit så stor visar att Skeppsviks Herrgård betyder mycket för många, inte bara personer i Umeåregionen.
”Det har strömmat in bidrag och annan support från personer från hela landet och även från personer boende utanför Sveriges gränser. Inte minst är det många par som genom åren firat sina bröllop på Herrgården som hört av sig.” Säger Mattias Lundberg.
En annan, och kanske den viktigaste effekten kampanjen haft på lång sikt, är att människor nu söker sig till Herrgården. Kampanjen i kombination med signaler om lättade restriktioner har gjort att bokningar har börjat komma. Men även om den mest akuta situationen är löst så fortsätter arbetet för att hjälpa Skeppsviks Herrgård.
“Ja, möjligheten att stötta Herrgården genom att köpa fiktiva måltider finns kvar. Vi hoppas att folk kommer att åka ut till Herrgården i än större utsträckning då den från 31 maj kommer att ha öppet alla dagar i veckan.” Säger Mattias Lundberg
Ett kampanjevent planeras i juli
Utöver att hemsidan www.kampanjenskeppsvik.se fortfarande är öppen för köp av fiktiva måltider planeras för ett kampanjevent i juli.
”Ja, under förutsättning att de aviserade lättnaderna i restriktionerna blir verklighet kommer vi att bjuda på något riktigt kul torsdagen den första juli. Så håll utkik, mer information om detta kommer inom kort.” Avslutar Mattias Lundberg
Läs mer om Skeppsviks Herrgård här.
- Text: Mattias Lundberg
- Foto: Skeppsviks Herrgård
-
Stockholm måste skjuta upp utvidgningen av miljözon klass 3
Införande av Miljözon klass 3 har klubbats i Stockholm. Nu vill staden öka den. För de som reser med turistbuss innebär det problem.
-
Höga Kusten arrangerar VM i orientering 2029
VM i orientering arrangeras i Örnsköldsvik, Höga Kusten 2029. Det står klart efter Internationella orienteringsförbundet tagit sitt beslut.
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars och har väckt positiv uppmärksamhet.
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest lockar deltagare och åskådare från hela världen till Malmö. Cabonline är taxisamarbetspartner.
-
Årets Vårrunda på Kinnekulle den 4-5 maj bjöd på nyheter
I helgen kunde besökare möta naturen och utställare under Vårrunda på Kinnekulle. I år var det ett 10-tal nya aktörer på plats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommarsemestern planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en ny undersökning f...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
I april slog dörrarna upp för Göteborgs nya upplevelsecenter, World of Volvo. Teknisk innovation...
-
-
Gästbloggare
-