-
Webbstatistik visar på ett rekordintresse för Visit Linköpings hemsida
Webbstatistik för 2022 visar på ett rekordstort intresse för Linköping som en destination. Vid årets slut summerar de 1,26 miljoner besök på visitlinkoping.se. Det är en ökning med 35 procent jämfört med 2019 som var det tidigare rekordåret före pandemin.
Användarna gillar särskilt olika former av temasidor
Mest besökt enligt 2022 webbstatistik är information om olika evenemang, restauranger och olika former av temasidor. Bland de evenemang som genererade mest besök till webben finns Linköpings stadsfest inkl. Rix FM Festival, SM-veckan, Gamla Linköpings julmarknad och Winnerbäcks konsert på Stångebro.
”Vi försöker att vara relevanta och skapa innehåll som inspirerar och sparar tid för våra besökare. Användarna gillar särskilt olika former av temasidor och sammanställningar där vi samlat ihop t.ex aktiviteter, aktörer och evenemang på samma tema på en och samma sida. Det kan handla om såväl julmarknader och valborgsfiranden som hållbara upplevelser och loppisar. Det kan också innebära att vi presenterar färdiga förslag på dagsprogram som olika målgrupper kan inspireras av för sin egen resa.” Berättar Charlotte Magnusson, marknads- och kommunikationschef på Visit Linköping.
Den ska väcka intresse för Linköping som destination
Visit Linköpings webb driver också mycket trafik vidare till andra aktörer.
”Ett viktigt syfte med vår webbplats är förstås att den ska väcka intresse för Linköping som destination och att man sedan ska gå vidare till enskilda aktörer för att söka mer information och göra en bokning.” Fortsätter Charlotte Magnusson.
Ökningen beror delvis på mycket digital annonsering
Under pandemiåren 2020 och 2021 levererade hemsidan utifrån situationen väldigt bra trafik med mellan 736 000 och 784 000 besök enligt webbstatistik. Detta trots att evenemang under större delen av båda åren inte tilläts att genomföras i normal omfattning. Visit Linköping ställde istället om och lyfte fram pandemivänliga upplevelser vilket stärkte hemsidans funktion och därmed också indikerar basnivån för hemsidan exklusive evenemang.
Glädjande nog överträffades 2022 det tidigare rekordåret 2019 med råge och ökningen mellan åren var hela 35 procent.
”Ökningen beror delvis på att vi gör mycket digital annonsering som driver trafik till webben, men vi ser också att de organiska besöken har ökat stort, vilket indikerar på ett ökat intresse för Linköping som destination.” Säger Kristoffer Sund, digital strateg på Visit Linköping & Co .
Ett projekt för att bygga en ny modern webbplattform
Nu tar Visit Linköping & Co nästa steg i den digitala utvecklingen.
”Vår webbplattform har blivit till åren och har vissa tekniska utmaningar och brister i tillgänglighet. Vi påbörjar nu därför ett projekt för att bygga en ny modern webbplattform för Linköping som destination. Lansering är planerad till senhösten.” Avslutar Kristoffer Sund.
Läs mer om Visit Linköping på Turismnytt här.
- Text: Visit Linköping & Co
- Foto: Visit Linköping & Co
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
De har kommit ett steg längre i jakten på att förstå samhällsvärdet av evenemang genom att mäta mjuka värden i kronor och ören
-
Topp 5 populäraste plattformarna för drömboende i Åre
Var bokar vi helst våra Åre-äventyr? Här listar vi de fem mest populära bokningsplattformarna just nu
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Mest om Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering samt Konstateranden/Rapporter
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabordssamtal kring framtidens resande.
-
Jämtland Härjedalen – värdet av infrastrukturen i naturen
Vandringen i Jämtland Härjedalen är den största reseanledningen. Trots detta är finansieringen av skötsel av lederna sårbar.
-
Svenska Möten tillgänglighetsanpassar sin webbplats
Svenska Möten fortsätter sitt hållbarhetsarbete och stärker sin position som en drivande kraft för ökad inkludering inom mötesbranschen.
-
Swedavia – tre nya flygplatser når högsta klimatcertifieringen
Visby Airport, Åre Östersund Airport och Kiruna Airport har nått Airport Carbon Accreditations nivå 5. Sju av tio Swedavia-flygplatser är certifierade på den högsta nivån.
-
Västkusten fortsatt i topp som campingdestination
Ny statistik visar att 6 kommuner på Västkusten finns med på topp 10-listan gällande antalet gästnätter på Sveriges campingplatser.
-
Varför BirchStreet Systems inte bara är för jättarna
I dagens hotellbransch är effektivitet inte längre ett mål – det är en konkurrensfördel. Det kan BirchStreet Systems hjälpa dig med.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Pontus Frithiof lanserar Matmanifest – ny milstolpe i Hållbarhet 360
Pontus Group, ledd av restaurangentreprenören Pontus Frithiof, tar ytterligare ett stort kliv i ...
-
Visita – en viss ökning på hotellmarknaden i maj
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i maj med 2 procent samtidigt som hotellrumspriserna i genomsnitt minskad...
-
SM-veckan i Norrköping certifieras som hållbart evenemang
I tisdags den 24 juni fick kom de glada nyheterna att SM-veckan i Norrköping uppfyller kriterier...
-
Varför BirchStreet Systems inte bara är för jättarna
I dagens hotellbransch är effektivitet inte längre ett mål – det är en konkurrensfördel. Oavsett om du driver en ...
-
-
Gästbloggare
-