-
Webbstatistik visar på ett rekordintresse för Visit Linköpings hemsida
Webbstatistik för 2022 visar på ett rekordstort intresse för Linköping som en destination. Vid årets slut summerar de 1,26 miljoner besök på visitlinkoping.se. Det är en ökning med 35 procent jämfört med 2019 som var det tidigare rekordåret före pandemin.
Användarna gillar särskilt olika former av temasidor
Mest besökt enligt 2022 webbstatistik är information om olika evenemang, restauranger och olika former av temasidor. Bland de evenemang som genererade mest besök till webben finns Linköpings stadsfest inkl. Rix FM Festival, SM-veckan, Gamla Linköpings julmarknad och Winnerbäcks konsert på Stångebro.
”Vi försöker att vara relevanta och skapa innehåll som inspirerar och sparar tid för våra besökare. Användarna gillar särskilt olika former av temasidor och sammanställningar där vi samlat ihop t.ex aktiviteter, aktörer och evenemang på samma tema på en och samma sida. Det kan handla om såväl julmarknader och valborgsfiranden som hållbara upplevelser och loppisar. Det kan också innebära att vi presenterar färdiga förslag på dagsprogram som olika målgrupper kan inspireras av för sin egen resa.” Berättar Charlotte Magnusson, marknads- och kommunikationschef på Visit Linköping.
Den ska väcka intresse för Linköping som destination
Visit Linköpings webb driver också mycket trafik vidare till andra aktörer.
”Ett viktigt syfte med vår webbplats är förstås att den ska väcka intresse för Linköping som destination och att man sedan ska gå vidare till enskilda aktörer för att söka mer information och göra en bokning.” Fortsätter Charlotte Magnusson.
Ökningen beror delvis på mycket digital annonsering
Under pandemiåren 2020 och 2021 levererade hemsidan utifrån situationen väldigt bra trafik med mellan 736 000 och 784 000 besök enligt webbstatistik. Detta trots att evenemang under större delen av båda åren inte tilläts att genomföras i normal omfattning. Visit Linköping ställde istället om och lyfte fram pandemivänliga upplevelser vilket stärkte hemsidans funktion och därmed också indikerar basnivån för hemsidan exklusive evenemang.
Glädjande nog överträffades 2022 det tidigare rekordåret 2019 med råge och ökningen mellan åren var hela 35 procent.
”Ökningen beror delvis på att vi gör mycket digital annonsering som driver trafik till webben, men vi ser också att de organiska besöken har ökat stort, vilket indikerar på ett ökat intresse för Linköping som destination.” Säger Kristoffer Sund, digital strateg på Visit Linköping & Co .
Ett projekt för att bygga en ny modern webbplattform
Nu tar Visit Linköping & Co nästa steg i den digitala utvecklingen.
”Vår webbplattform har blivit till åren och har vissa tekniska utmaningar och brister i tillgänglighet. Vi påbörjar nu därför ett projekt för att bygga en ny modern webbplattform för Linköping som destination. Lansering är planerad till senhösten.” Avslutar Kristoffer Sund.
Läs mer om Visit Linköping på Turismnytt här.
- Text: Visit Linköping & Co
- Foto: Visit Linköping & Co
-
Vy flygbussarna lanserar Sveriges första kommersiella elbusslinje till Arlanda
Som första kommersiella aktör i Sverige har Vy flygbussarna lanserat en elbusslinje mellan Cityterminalen och Arlanda flygplats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -25
Mest under Destination, Boende samt Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ
-
Countryside Hotels – ny ordförande och reseprofil i styrelsen
Ledarskapet på Countryside Hotels förstärks med Malin Västerteg som ny ordförande och Lottie Knutson som ny styrelsemedlem.
-
Visita – en nedgång för hotellmarknaden i april
Totalt minskade logiintäkterna för hotellmarknaden under april med 9 procent enligt Visita. ”Påskeffekter” påverkade resultatet.
-
Strömma – Våren spirar på historiska Birka
Våren är här, och det är dags att upptäcka Birka. Strömmas turbåtar tar besökare till ön som bjuder in till upptäcktsfärder och evenemang.
-
Med hotell- och resortsystemet Moder får du allt i ett – Läs hur!
Ett modernt, intuitivt bokningssystem utformat för att förena alla verksamhetsområden i en intelligent plattform
-
Destination Jönköping satsar på ett stärkt värdskap
Nu nylanserar Destination Jönköping sin turistwebb, utbildar fler InfoPoints och tar fram inspirerande filmer om värdskap.
-
Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad är Årets kvinnor i besöksnäringen
Visitas utmärkelse "Årets kvinna i besöksnäringen" tilldelas Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad, ägare av familjeföretaget Sabis.
-
Sjuhäradsrundan har invigts – ny regional cykelled i Västsverige
Den 9 maj invigdes Sjuhäradsrundan, en ny regional cykelled i Västsverige som bjuder på skogar, sjölandskap och landsbygd.
-
SJ och SkiStar samarbetar – fler ska kunna välja tåg till fjällen
SJ och SkiStar inleder ett samarbete för att få fler att välja tåget till skid- och sommarsemestern i de svenska fjällen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
I vår tar den heta bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Med låten Bara bada bastu bjuder gruppen K...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende samt Konstate...
-
Två tyska kryssningsfartyg kommer till Härnösand och Höga Kusten
De två tyska rederierna Phoenix Reisen och Hapag Lloyd kommer till Härnösand i år. Därmed blir det totalt åtta kr...
-
Sjuhäradsrundan har invigts – ny regional cykelled i Västsverige
Den 9 maj invigdes Sjuhäradsrundan, en ny regional cykelled som bjuder på fina upplevelser genom...
-
-
Gästbloggare
-