-
Webbstatistik visar på ett rekordintresse för Visit Linköpings hemsida
Webbstatistik för 2022 visar på ett rekordstort intresse för Linköping som en destination. Vid årets slut summerar de 1,26 miljoner besök på visitlinkoping.se. Det är en ökning med 35 procent jämfört med 2019 som var det tidigare rekordåret före pandemin.
Användarna gillar särskilt olika former av temasidor
Mest besökt enligt 2022 webbstatistik är information om olika evenemang, restauranger och olika former av temasidor. Bland de evenemang som genererade mest besök till webben finns Linköpings stadsfest inkl. Rix FM Festival, SM-veckan, Gamla Linköpings julmarknad och Winnerbäcks konsert på Stångebro.
”Vi försöker att vara relevanta och skapa innehåll som inspirerar och sparar tid för våra besökare. Användarna gillar särskilt olika former av temasidor och sammanställningar där vi samlat ihop t.ex aktiviteter, aktörer och evenemang på samma tema på en och samma sida. Det kan handla om såväl julmarknader och valborgsfiranden som hållbara upplevelser och loppisar. Det kan också innebära att vi presenterar färdiga förslag på dagsprogram som olika målgrupper kan inspireras av för sin egen resa.” Berättar Charlotte Magnusson, marknads- och kommunikationschef på Visit Linköping.
Den ska väcka intresse för Linköping som destination
Visit Linköpings webb driver också mycket trafik vidare till andra aktörer.
”Ett viktigt syfte med vår webbplats är förstås att den ska väcka intresse för Linköping som destination och att man sedan ska gå vidare till enskilda aktörer för att söka mer information och göra en bokning.” Fortsätter Charlotte Magnusson.
Ökningen beror delvis på mycket digital annonsering
Under pandemiåren 2020 och 2021 levererade hemsidan utifrån situationen väldigt bra trafik med mellan 736 000 och 784 000 besök enligt webbstatistik. Detta trots att evenemang under större delen av båda åren inte tilläts att genomföras i normal omfattning. Visit Linköping ställde istället om och lyfte fram pandemivänliga upplevelser vilket stärkte hemsidans funktion och därmed också indikerar basnivån för hemsidan exklusive evenemang.
Glädjande nog överträffades 2022 det tidigare rekordåret 2019 med råge och ökningen mellan åren var hela 35 procent.
”Ökningen beror delvis på att vi gör mycket digital annonsering som driver trafik till webben, men vi ser också att de organiska besöken har ökat stort, vilket indikerar på ett ökat intresse för Linköping som destination.” Säger Kristoffer Sund, digital strateg på Visit Linköping & Co .
Ett projekt för att bygga en ny modern webbplattform
Nu tar Visit Linköping & Co nästa steg i den digitala utvecklingen.
”Vår webbplattform har blivit till åren och har vissa tekniska utmaningar och brister i tillgänglighet. Vi påbörjar nu därför ett projekt för att bygga en ny modern webbplattform för Linköping som destination. Lansering är planerad till senhösten.” Avslutar Kristoffer Sund.
Läs mer om Visit Linköping på Turismnytt här.
- Text: Visit Linköping & Co
- Foto: Visit Linköping & Co
-
Vem blir årets världsmästare i flugkastning?
Den 19-25 augusti arrangerar Svenska Castingförbundet VM i flugkastning på evenemangsstranden i Åhus/Kristianstad.
-
Halmstad först i världen med “Non Silent Retreat” – inspirerat av Gyllene Tiders låtskatt
Med Gyllene Tider-febern på topp på grund av filmen "Sommartider" lanserar Halmstad världens första "Non Silent Retreat".
-
Intresset för att kombinera camping och cykling ökar rejält
I Sverige finns det mängder av cykelleder och bikeparks som är grannar med campingplatser. Camping cykelentusiaster har tagit fasta på detta.
-
SJ – högre rörelseresultat och fortsatt förbättringsarbete
Nytillkomna och befintliga trafikavtal samt ökade biljettintäkter bidrog till högre rörelseresultat för tågbolaget SJ i andra kvartalet.
-
Regeringen tar ytterligare steg för att minska företagens regelbörda
Den 18 juli fick 11 myndigheter i uppdrag av Regeringen att arbeta för enklare regelverk. Syftet är att minska företagens regelbörda.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Mest under Destination, Evenemang samt Konstateranden, Beslut och Rapporter
-
Naturvårdsverket – dagsturer allt populärare i sommarfjällen
En ny undersökning från Naturvårdsverket fjällsäkerhetsråd visar att dagsturer blir populärare i de svenska sommarfjällen.
-
Nytt företagssamarbete vill locka besökare till Granö i sommar
I sommar har en grupp företagare gått samman och skapat konceptet En härlig dag i Granö för att locka besökare till den fina byn.
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en tid där personalutveckling är avgörande för framgång, erbjuder appen ServiceHub en lösning som stärker medarbetare och branschen.
-
Elite Hotels förvärvar Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping
Elite Hotels of Sweden är glada att meddela att man har förvärvat bolaget Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping AB.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring denna nyhetsmagra sommarvecka. Den här gången är det mest un...
-
Liseberg bygger upp Oceana igen – beräknas stå klart 2026
Vid ett extrainsatt styrelsemöte den 17 juli fattade Lisebergs styrelse beslut om att Liseberg v...
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en bransch som ofta brottas med låg lönsamhet och höga driftskostnader är investeringar i personalutveckling in...
-
Nytt företagssamarbete vill locka besökare till Granö i sommar
Granö i Västerbotten borde checka alla boxar när det gäller en bortglömd ort utan sommarturism i Norrlands inland...
-
-
Gästbloggare
-