-
Webbstatistik visar på ett rekordintresse för Visit Linköpings hemsida
Webbstatistik för 2022 visar på ett rekordstort intresse för Linköping som en destination. Vid årets slut summerar de 1,26 miljoner besök på visitlinkoping.se. Det är en ökning med 35 procent jämfört med 2019 som var det tidigare rekordåret före pandemin.
Användarna gillar särskilt olika former av temasidor
Mest besökt enligt 2022 webbstatistik är information om olika evenemang, restauranger och olika former av temasidor. Bland de evenemang som genererade mest besök till webben finns Linköpings stadsfest inkl. Rix FM Festival, SM-veckan, Gamla Linköpings julmarknad och Winnerbäcks konsert på Stångebro.
”Vi försöker att vara relevanta och skapa innehåll som inspirerar och sparar tid för våra besökare. Användarna gillar särskilt olika former av temasidor och sammanställningar där vi samlat ihop t.ex aktiviteter, aktörer och evenemang på samma tema på en och samma sida. Det kan handla om såväl julmarknader och valborgsfiranden som hållbara upplevelser och loppisar. Det kan också innebära att vi presenterar färdiga förslag på dagsprogram som olika målgrupper kan inspireras av för sin egen resa.” Berättar Charlotte Magnusson, marknads- och kommunikationschef på Visit Linköping.
Den ska väcka intresse för Linköping som destination
Visit Linköpings webb driver också mycket trafik vidare till andra aktörer.
”Ett viktigt syfte med vår webbplats är förstås att den ska väcka intresse för Linköping som destination och att man sedan ska gå vidare till enskilda aktörer för att söka mer information och göra en bokning.” Fortsätter Charlotte Magnusson.
Ökningen beror delvis på mycket digital annonsering
Under pandemiåren 2020 och 2021 levererade hemsidan utifrån situationen väldigt bra trafik med mellan 736 000 och 784 000 besök enligt webbstatistik. Detta trots att evenemang under större delen av båda åren inte tilläts att genomföras i normal omfattning. Visit Linköping ställde istället om och lyfte fram pandemivänliga upplevelser vilket stärkte hemsidans funktion och därmed också indikerar basnivån för hemsidan exklusive evenemang.
Glädjande nog överträffades 2022 det tidigare rekordåret 2019 med råge och ökningen mellan åren var hela 35 procent.
”Ökningen beror delvis på att vi gör mycket digital annonsering som driver trafik till webben, men vi ser också att de organiska besöken har ökat stort, vilket indikerar på ett ökat intresse för Linköping som destination.” Säger Kristoffer Sund, digital strateg på Visit Linköping & Co .
Ett projekt för att bygga en ny modern webbplattform
Nu tar Visit Linköping & Co nästa steg i den digitala utvecklingen.
”Vår webbplattform har blivit till åren och har vissa tekniska utmaningar och brister i tillgänglighet. Vi påbörjar nu därför ett projekt för att bygga en ny modern webbplattform för Linköping som destination. Lansering är planerad till senhösten.” Avslutar Kristoffer Sund.
Läs mer om Visit Linköping på Turismnytt här.
- Text: Visit Linköping & Co
- Foto: Visit Linköping & Co
-
Nu öppnar Wisdome Stockholm – Tekniska museet firar 100 år
En omslutande upplevelsearena för vetenskap och ett arkitektoniskt mästerverk. Snart öppnar Wisdome Stockholm på Tekniska museet.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – november 2023
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delas en lägesbild. Efterfrågan på hotell har varit rätt god under november.
-
Stockholm kraftsamlar för näringslivs- och destinationsutveckling
Från 2024 etablerar staden ett samlat näringslivs- och destinationsbolag. Tre bolag blir ett - Stockholm Business Region.
-
Aurora Safaris vinner Stora Turismpriset 2023
Aurora Safaris har utsetts till vinnaren av Stora Turismpriset 2023. De hyllas för sitt bidrag till att sätta Sverige på världskartan.
-
Ny Hotellpodd för dom som bor, arbetar på eller bara älskar hotell
I en ny Hotellpodd diskuterar Hans Kanold och Jonatan Kruse tillsammans med gäster hotellindustrins olika sidor och aspekter.
-
HRF – Camping får ett intressenätverk i Riksdagen
Riksdagen får ett nytt intressenätverk. Det är campingnäringen anfört av Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund som bildat det.
-
Strawberry öppnar nytt hotell vid besöksmålet Liseberg
Med Balder, vattenvärlden Oceana och Ullevi som närmaste grannar öppnar Strawberry 2026 sitt femtonde hotell i Göteborg.
-
Placebranders Day arrangeras i Jönköping 2024
Den 5 september 2024 möts de som jobbar med platsutveckling i Jönköping. Placebranders Day samlar besökare från hela Sverige.
-
Träffa din nya outtröttliga och kreativa kollega – ChatGPT
Turismnytts nya bloggare Bianca lär dig hur du kan använda AI-verktyget ChatGPT till alltifrån enkel textproduktion till att skapa nya attraktiva paketupplevelser och mycket mer.
-
Taktikon – framtiden för lojalitet i hotellbranschen är personlig
Här utforskar Taktikon framtidens syn på lojalitet i hotellbranschen. Samt hur teknologi kan vara nyckeln till att skapa och behålla gäster.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Träffa din nya outtröttliga och kreativa kollega – ChatGPT
Är du en dynamisk besöksnäringsföretagare som kämpar med att få tiden att räcka till? Då är ChatGPT en riktig gam...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 -23
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan med mest under Destination, Evenemang, Musee...
-
Fånga framtiden 2024 med Kairos Future
Vi på Turismnytt undrade lite vad som är på gång hos vår partner Kairos Future och bad om en liten rapport oc...
-
Accessibility Business lanserar databas med tillgänglighetsinformation
Accessibility Business är den nya tillgänglighetskonsultfirman som drivs av Magnus Berglund, tidigare tillgänglig...
-
-
Gästbloggare
-