söndag 10 december 2023
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Nu öppnar Wisdome Stockholm – Tekniska museet firar 100 år
    • Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – november 2023
    • Stockholm kraftsamlar för näringslivs- och destinationsutveckling
    • Aurora Safaris vinner Stora Turismpriset 2023
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 2023
    • Upplevelseinstitutet startar nytt analysföretag inom destinationsutveckling
    • Lugnetområdet i Falun söker en Besök- och evenemangsansvarig
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 37 2023
    • Upplev Norrköping söker en visionär och resultatinriktad VD
    • Hotelldirektör sökes till Hernö Gin Hotell i Härnösand
    • En Hotellchef sökes till Källan Hotel Spa & Konferens
    • Treehotel i natursköna Harads söker även en F&B Manager
    • Treehotel i natursköna Harads söker en Sales Manager
    • Anläggningen Villa Baro letar efter en hungrig Köksmästare
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • webbstatistik
    2023-03-22 15:30

    Webbstatistik visar på ett rekordintresse för Visit Linköpings hemsida

    Webbstatistik för 2022 visar på ett rekordstort intresse för Linköping som en destination. Vid årets slut summerar de 1,26 miljoner besök på visitlinkoping.se. Det är en ökning med 35 procent jämfört med 2019 som var det tidigare rekordåret före pandemin.

    Användarna gillar särskilt olika former av temasidor

    Mest besökt enligt 2022 webbstatistik är information om olika evenemang, restauranger och olika former av temasidor. Bland de evenemang som genererade mest besök till webben finns Linköpings stadsfest inkl. Rix FM Festival, SM-veckan, Gamla Linköpings julmarknad och Winnerbäcks konsert på Stångebro.

    ”Vi försöker att vara relevanta och skapa innehåll som inspirerar och sparar tid för våra besökare. Användarna gillar särskilt olika former av temasidor och sammanställningar där vi samlat ihop t.ex aktiviteter, aktörer och evenemang på samma tema på en och samma sida. Det kan handla om såväl julmarknader och valborgsfiranden som hållbara upplevelser och loppisar. Det kan också innebära att vi presenterar färdiga förslag på dagsprogram som olika målgrupper kan inspireras av för sin egen resa.” Berättar Charlotte Magnusson, marknads- och kommunikationschef på Visit Linköping.

    Den ska väcka intresse för Linköping som destination

    Visit Linköpings webb driver också mycket trafik vidare till andra aktörer.

    ”Ett viktigt syfte med vår webbplats är förstås att den ska väcka intresse för Linköping som destination och att man sedan ska gå vidare till enskilda aktörer för att söka mer information och göra en bokning.” Fortsätter Charlotte Magnusson.

    Ökningen beror delvis på mycket digital annonsering

    Under pandemiåren 2020 och 2021 levererade hemsidan utifrån situationen väldigt bra trafik med mellan 736 000 och 784 000 besök enligt webbstatistik. Detta trots att evenemang under större delen av båda åren inte tilläts att genomföras i normal omfattning. Visit Linköping ställde istället om och lyfte fram pandemivänliga upplevelser vilket stärkte hemsidans funktion och därmed också indikerar basnivån för hemsidan exklusive evenemang.

    Glädjande nog överträffades 2022 det tidigare rekordåret 2019 med råge och ökningen mellan åren var hela 35 procent.

    ”Ökningen beror delvis på att vi gör mycket digital annonsering som driver trafik till webben, men vi ser också att de organiska besöken har ökat stort, vilket indikerar på ett ökat intresse för Linköping som destination.” Säger Kristoffer Sund, digital strateg på Visit Linköping & Co .

    Ett projekt för att bygga en ny modern webbplattform

    Nu tar Visit Linköping & Co nästa steg i den digitala utvecklingen.

    ”Vår webbplattform har blivit till åren och har vissa tekniska utmaningar och brister i tillgänglighet. Vi påbörjar nu därför ett projekt för att bygga en ny modern webbplattform för Linköping som destination. Lansering är planerad till senhösten.” Avslutar Kristoffer Sund.

    Läs mer om Visit Linköping på Turismnytt här.

    • Text: Visit Linköping & Co
    • Foto: Visit Linköping & Co
    Tweet
  • H.M. Konungen invigde den nya upplevelsearenan Wisdome på Tekniska museet.
    2023-12-08 20:26

    Nu öppnar Wisdome Stockholm – Tekniska museet firar 100 år

    En omslutande upplevelsearena för vetenskap och ett arkitektoniskt mästerverk. Snart öppnar Wisdome Stockholm på Tekniska museet.

  • Lisebergs Julmarknad i Göteborg.
    2023-12-08 17:47

    Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – november 2023

    Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delas en lägesbild. Efterfrågan på hotell har varit rätt god under november.

  • Gamla Stan, Stockholm i vinterskrud.
    2023-12-07 18:36

    Stockholm kraftsamlar för näringslivs- och destinationsutveckling

    Från 2024 etablerar staden ett samlat näringslivs- och destinationsbolag. Tre bolag blir ett - Stockholm Business Region.

  • Aurora Safaris vinner Stora Turismpriset 2023.
    2023-12-07 17:18

    Aurora Safaris vinner Stora Turismpriset 2023

    Aurora Safaris har utsetts till vinnaren av Stora Turismpriset 2023. De hyllas för sitt bidrag till att sätta Sverige på världskartan.

  • En Hotellpodd med Hans Kanold och Jonatan Kruse.
    2023-12-06 19:05

    Ny Hotellpodd för dom som bor, arbetar på eller bara älskar hotell

    I en ny Hotellpodd diskuterar Hans Kanold och Jonatan Kruse tillsammans med gäster hotellindustrins olika sidor och aspekter.

  • Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund har bildat ett intressenätverk i Riksdagen.
    2023-12-06 18:12

    HRF – Camping får ett intressenätverk i Riksdagen

    Riksdagen får ett nytt intressenätverk. Det är campingnäringen anfört av Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund som bildat det.

  • Visionsbilden för hotellet som Strawberry bygger vid Liseberg i Göteborg.
    2023-12-05 18:22

    Strawberry öppnar nytt hotell vid besöksmålet Liseberg

    Med Balder, vattenvärlden Oceana och Ullevi som närmaste grannar öppnar Strawberry 2026 sitt femtonde hotell i Göteborg.

  • Placebranders Day arrangeras den 5 september 2024 på Science Park Towers i Jönköping.
    2023-12-05 17:46

    Placebranders Day arrangeras i Jönköping 2024

    Den 5 september 2024 möts de som jobbar med platsutveckling i Jönköping. Placebranders Day samlar besökare från hela Sverige.

  • 2023-12-05 14:49

    Träffa din nya outtröttliga och kreativa kollega – ChatGPT

    Turismnytts nya bloggare Bianca lär dig hur du kan använda AI-verktyget ChatGPT till alltifrån enkel textproduktion till att skapa nya attraktiva paketupplevelser och mycket mer.

  • Taktikon utforskar framtidens syn på lojalitet i hotellbranschen. Bilden är en familj som får personlig hjälp på ett hotell.
    2023-12-04 18:40

    Taktikon – framtiden för lojalitet i hotellbranschen är personlig

    Här utforskar Taktikon framtidens syn på lojalitet i hotellbranschen. Samt hur teknologi kan vara nyckeln till att skapa och behålla gäster.

  • Veckans profil

    Michael Malmborg och Jonathan Piringer

    Michael Malmborg och Jonathan Piringer

    Nordic Outdoor Adventures respektive Bonnier News

    Ett litet snack med Micke från NOA och Jonathan från Bonnier News om Outdoor som arena för eventkommunikation

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Undersökning för en mer innovativ turism och besöksnäring

    • Film om turism och besöksnäringens betydelse för Sverige

    • Arktisk glamping och öländsk champing kan vinna Stora turismpriset

    • Kunskapsbank för turism och besöksnäring (kunskapbesoksnaring.se)

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 30 november

    • Inspelning webbinarium: Så lyckas ni med er hållbarhetskommunikation

    • Inspelning webbinarium: Kulturturism – en förstudie

    • Erbjudande: Delta på ITB i Berlin 5-7 mars 2024

  • Händelser i branschen

    • Vakantiebeurs, mässa för resebransch och konsument i Nederländerna (Visit Sweden) 10-14 januari
      2024-01-10
      • Jaarbeurs, Nederländerna
      • invajo.com/event/visitsweden/vakantiebeurs2024
    • Global Revenue Forum Stockholm 2024
      2024-01-30
      • Stockholm
      • revenueforum.net/revenue-management-events/
    • Fastfood & Café & Restaurant Expo (31 januari – 1 februari)
      2024-01-31
      • Stockholm (Kista)
      • www.ffcr-stockholm.com/om-oss/
    • Global Sustainable Tourism Councils (GSTC) internationella världskongress, 23-26 april 2024
      2024-04-23
      • Stockholm (Djurgården)
      • corporate.visitsweden.com/om-oss/i-fokus/visit-sweden-gstc/
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2023-12-05 14:49

      Träffa din nya outtröttliga och kreativa kollega – ChatGPT

      Är du en dynamisk besöksnäringsföretagare som kämpar med att få tiden att räcka till? Då är ChatGPT en riktig gam...

    • 2023-12-04 06:05

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 -23

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan med mest under Destination, Evenemang, Musee...

    • 2023-12-01 23:05

      Fånga framtiden 2024 med Kairos Future

      Vi på Turismnytt undrade lite vad som är på gång hos vår partner Kairos Future och bad om en liten rapport oc...

    • 2023-12-02 16:55

      Accessibility Business lanserar databas med tillgänglighetsinformation

      Accessibility Business är den nya tillgänglighetskonsultfirman som drivs av Magnus Berglund, tidigare tillgänglig...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Positiva omdömen från tidigare gäster ökad chansen att fler bokar, avsevärt. Vill du ha fler bokningar på dina aktiviteter, stugor...

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Säsongen är inte slut än och det finns mängder av gäster (och intäkter) att vinna fortfarande. Jag vill därför dela med mig av några mycket ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Kulturturism kan lyfta svensk besöksnäring. Internationella gäster suktar efter det lokala, man vill åt det unika, lära sig, berikas på kuns...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om AI-verktyg, trender och hållbara goda exempel


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2023 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet