-
En spännande satsning på vätgasdrivet i flyg i Skellefteå
Tillsammans med Skellefteå Kraft, ZeroAvia och flygbolaget BRA gör Skellefteå Airport en gemensam satsning kring vätgasdrivet flyg i Sverige. Det är en del av utvecklingsprogrammet ELIS som handlar om att skynda på utvecklingen av elektrifierad luftfart.
Initiativet är indelad i tre viktiga delar
Satsningen bygger på ZeroAvias teknologi som handlar om att utveckla en vätgasdriven drivlina som integreras i befintliga flygplansmodeller.
Initiativet är indelad i tre delar. Det första steget är en gemensam förstudie som ska titta på de kommersiella förutsättningarna för regional vätgasdriven flygtrafik med Skellefteå som utgångspunkt. Förstudien ska även kartlägga förutsättningarna och strukturen för det andra steget. Detta innebär att sätta upp ett demonstrationsprogram i Skellefteå. I detta ska hela värdekedjan kunna demonstreras. Från tillverkning och distribution av grön vätgas till hantering och tankning i flygplatsmiljön samt faktiska flygningar på utvalda teststräckor till och från Skellefteå. Det tredje steget handlar om en kommersiell implementering och kommer att bygga på kunskapen från det föregående arbetet.
”Vätgasdrivet flyg är en oerhört intressant lösning för att på ett hållbart sätt öka den regionala tillgängligheten. Skellefteå och hela norra Sverige är beroende av ökad tillgänglighet framöver och genom denna satsning vill vi ligga i framkant för att utveckla teknik, affärsmodeller och infrastruktur.” Säger Robert Lindberg, VD Skellefteå Airport.
Har samlat ett oerhört kompetent konsortium
Vätgasdrivet flyg, där elmotorn får sin energi från en bränslecell, är en form av eldrivet flyg. ZeroAvia ligger i internationell framkant gällande denna teknik och bolaget har genomfört ett antal lyckade testflygningar i Storbritannien.
”Vi har samlat ett oerhört kompetent konsortium. Möjligheten att testa på riktigt i de tuffa förhållanden som råder i Skellefteå under delar av året är också viktigt för att demonstrera att tekniken fungerar. Tillgång till grön vätgas från Skellefteå Kraft är också en nyckelkomponent.” Säger Robert Lindberg.
”Skellefteå Kraft vill bidra till omställningen för hållbart flyg. Vi är fortfarande i ett mycket tidigt skede när det gäller vätgas men tror att förnybar vätgas är en möjlighet och en del av lösningen på energi- och klimatutmaningarna.” Säger Joachim Nordin, koncernchef vid Skellefteå Kraft.
Läs mer om Skellefteå på Turismnytt här.
- Text: Skellefteå Airport
- Foto: Skellefteå Airport
-
SJ och SkiStar samarbetar – fler ska kunna välja tåg till fjällen
SJ och SkiStar inleder ett samarbete för att få fler att välja tåget till skid- och sommarsemestern i de svenska fjällen.
-
Två länder på en resa: Gränslandet – där Norge och Sverige möts
Gränslandet är området där Norge och Sverige smälter samman. Här är tips på unika boenden och upplevelser där.
-
Två tyska kryssningsfartyg kommer till Härnösand och Höga Kusten
De två tyska rederierna Phoenix Reisen och Hapag Lloyd kommer till Härnösand i år. Därmed blir det åtta kryssningsanlöp under säsongen.
-
Destination Östersund vinner värdskapspris för personliga AI-guider
Destination Östersund har tilldelats Visitas pris ”Bästa värdskap inom turistinformation 2024” för sina målgruppsanpassade AI-guider.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Mest under Destination, Boende samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
Snart tar bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Samtidigt ser Visit Sweden att intresset för bastu och kallbad växer.
-
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år – så startade föreningen
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år som organisation. Men hur startade föreningen? Det går JHT igenom i den här artikeln.
-
Nytt förmånskort från Sweden by Bike lanseras våren 2025
Intresserade företag kan vara med i kortet och få digital synlighet. Ett extra värde i Sweden by Bike Förmånskort är en komma-fram-garanti.
-
Kungliga Djurgårdens Intressenter tar sikte på 2030
Kungliga Djurgårdens Intressenter tar ett nytt kliv framåt i sin utveckling. Nya hållbarhetsmål har antagits och sätter riktningen mot 2030.
-
Melodifestivalen i Jönköping får högt betyg
En turistekonomisk undersökning av Melodifestivalen deltävling 5 i Jönköping visar att besökarna var väldigt nöjda med evenemanget.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Sweden – ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige
Nu lanseras en ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige för att underlätta arbetet med att kommunicera om l...
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
I vår tar den heta bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Med låten Bara bada bastu bjuder gruppen K...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende samt Konstate...
-
Nytt förmånskort från Sweden by Bike lanseras våren 2025
En ny produkt som inte enbart berör Sweden by Bike och alla cykelturister, utan även besöksnärin...
-
-
Gästbloggare
-