-
Swedish Lapland – ytterligare en EU-konferens till Norrbotten
NECSTouR, som är en europeisk organisation för regionala besöksnäringsföreträdare, meddelar nu att man valt att lägga 2024 års medlemsmöte och tematisk konferens i Swedish Lapland.
”När vi nu stänger årets medlemsmöte bjuder vi in nätverkets medlemmar att träffas i Sverige om ett år. Vi vill låta Europas regionala besöksnäringsledare ta del av den arktiska besöksnäringsstategin, som har hållbarhet i sitt DNA. Därför valdes Swedish Lapland till värd för vårt flaggskeppsevent.” Säger Cristina Núñez, VD för NECSTouR. ”Vår ambition är kunna slutföra vår samskapande process av NECSTouR:s pathway 2030 i Luleå. Den nya strategin ska leda Europas besöksnäring mot 2030.”
Intresset för vår arktiska destination är stort
Vid årsmötet, som just nu pågår i Paris, kom beskedet att NECSTouR:s styrelse valt Swedish Lapland Visitors Board och Region Norrbotten som värd och plats för nästa års möte. Upp emot 150 deltagare från hela Europa väntas och intresset för vår arktiska destination är stort.
”I den här gröna omställningen är alla överens om att turismen är en vital part. Därför är det väldigt glädjande att se att vi i Norrbotten bidrar på europeisk nivå också inom detta område.” Säger Janus Brandin, Regional utvecklingsdirektör Region Norrbotten.
Ett utvecklingsorienterat nätverk för Europa
Norrbottens län är genom Swedish Lapland Visitors Board och Region Norrbotten medlemmar i föreningen NECSTouR som samlar ett utvecklingsorienterat nätverk för europeiska regioner som tillsammans jobbar för en hållbar och konkurrenskraftig turism.
”Inte bara är intresset för vår arktiska livsstil stort hos deltagarna, de är också väl medvetna om miljöaspekten. Bryr vi oss om hur det går för det arktiska Europa, blir det också bättre för planeten i stort. Det gynnas vi alla av.” Säger Johanna Ögren, regional visitor development manager på Swedish Lapland Visitors Board.
Läs mer om Swedish Lapland på Turismnytt här.
- Text: Swedish Lapland Visitors Board
- Foto: Swedish Lapland Visitors Board
-
Destination Jönköping satsar på ett stärkt värdskap
Nu nylanserar Destination Jönköping sin turistwebb, utbildar fler InfoPoints och tar fram inspirerande filmer om värdskap.
-
Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad är Årets kvinnor i besöksnäringen
Visitas utmärkelse "Årets kvinna i besöksnäringen" tilldelas Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad, ägare av familjeföretaget Sabis.
-
Sjuhäradsrundan har invigts – ny regional cykelled i Västsverige
Den 9 maj invigdes Sjuhäradsrundan, en ny regional cykelled i Västsverige som bjuder på skogar, sjölandskap och landsbygd.
-
SJ och SkiStar samarbetar – fler ska kunna välja tåg till fjällen
SJ och SkiStar inleder ett samarbete för att få fler att välja tåget till skid- och sommarsemestern i de svenska fjällen.
-
Två länder på en resa: Gränslandet – där Norge och Sverige möts
Gränslandet är området där Norge och Sverige smälter samman. Här är tips på unika boenden och upplevelser där.
-
Två tyska kryssningsfartyg kommer till Härnösand och Höga Kusten
De två tyska rederierna Phoenix Reisen och Hapag Lloyd kommer till Härnösand i år. Därmed blir det åtta kryssningsanlöp under säsongen.
-
Destination Östersund vinner värdskapspris för personliga AI-guider
Destination Östersund har tilldelats Visitas pris ”Bästa värdskap inom turistinformation 2024” för sina målgruppsanpassade AI-guider.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Mest under Destination, Boende samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
Snart tar bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Samtidigt ser Visit Sweden att intresset för bastu och kallbad växer.
-
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år – så startade föreningen
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år som organisation. Men hur startade föreningen? Det går JHT igenom i den här artikeln.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Sweden – ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige
Nu lanseras en ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige för att underlätta arbetet med att kommunicera om l...
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
I vår tar den heta bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Med låten Bara bada bastu bjuder gruppen K...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende samt Konstate...
-
Nytt förmånskort från Sweden by Bike lanseras våren 2025
En ny produkt som inte enbart berör Sweden by Bike och alla cykelturister, utan även besöksnärin...
-
-
Gästbloggare
-