söndag 11 maj 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Med hotell- och resortsystemet Moder får du allt i ett – Läs hur!
    • Destination Jönköping satsar på ett stärkt värdskap
    • Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad är Årets kvinnor i besöksnäringen
    • Sjuhäradsrundan har invigts – ny regional cykelled i Västsverige
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
    • Camping Västkust rekryterar 1000 personer till sommaren
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 7 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
    • Göteborg & Co söker Kommunikationsstrateg med pressansvar
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 51 -24
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Järvsö Sustainable Tourism Summit 2 - hållbarhet
    2023-09-18 00:35

    Järvsö Sustainable Tourism Summit 2023 – En rapport i två delar – Del 2

    Del 2 – Vi fortsätter där vi slutade, förmiddagen på konferensens andra dag på Stenegård

    Nordiskt samarbete

    Rubriken på nästa programpunkt var ”Hur skapar vi Nordiskt samarbete?” och inleddes med att Sigríður Dögg Guðmundsdóttir från Island berättade om hur landet gått från ett litet turistland (där turismen bara utgjorde en liten del) med väldigt säsongsbetonad turism till en året-runt-destination där turismen är landets största exportnäring. Man har också involverat alla delar av landet och har fokus på hållbart resande och bredare samverkan. Till sin hjälp för att nå dit hade Island hade Island tagit in Kairos Future. Destination Iceland har också tagit fram ett ”löfte” att vara en ansvarsfull turist – The Icelandic Pledge – som besökare inbjuds att skriva på när de kommer till Island. För att lära upp dem om hållbarhet (bland annat) helt enkelt.

    För att lyfta fram hur rent det är på Island tog man också fram en kampanjfilm ämnad att få besökarna att dricka kranvatten istället för flaskvatten. Mycket underhållande och rolig.

    Island vill vara ledande inom hållbar utveckling med devisen – Lönsam och konkurrenskraftig turism i harmoni med naturen och landet.

    Därefter fick vi höra Signe Jungersted från Group NAO prata om Nordiskt samarbete ur olika aspekter. Hon illustrerade det som ett ”Museum of shared trouble” och hon efterlyste en gemensam ”road map” och att vi pushar varandra lite mer för att komma framåt.

    Turismens roll i den globala biologiska mångfalden

    Efter en spännande lunch med en rad smakprov på lokalproducerad mat, var det dags att ta upp frågan om turismens roll i den globala biologiska mångfalden.

    Jens Larsson, VD för Vildriket och värd för programpunkten, inledde med att konstatera att turismen är en bra möjlighet att nå ut till allmänheten med hållbarhetsfrågor och kunskap. Därefter lämnade han över till Torbjörn Ebenhart från SLU som konstaterade att kollapsen av den biologiska mångfalden är ett ännu större hot än klimatförändringarna (mycket tydligt visualiserat av bilden till del 1 av denna artikel).

    Han lyfte frågan om vikten av biodiversitet/biologisk mångfald. Vi skulle helt enkelt inte överleva utan den, vi är helt beroende av den. Han illustrerade blad annat med hur skev fördelningen av biomassan på jorden som består av däggdjur, är. De vilda däggdjuren står bara för 4% och vi människor 36%, resten (60%) är vår boskap!

    Förlusten av mångfald, i form av arter som dör ut, ökar i snabb takt och är dramatisk i vissa delar av världen. Han poängterade dock att vi fortfarande kan stoppa massutrotningen. Det är inte för sent! Han tryckte också på att det är en fråga som berör hela samhället och borde engagera alla. Vi presenterades för 23 mål som måste uppnås före 2030 för att vi ska kunna bromsa utvecklingen och det finns många redskap att använda för att nå dit.

    I den efterföljande panelen där, utöver Torbjörn Ebenhart och Jens Larsson, även Erik Brandsma VD Sveaskog och Pim Bendt från Naturskyddsföreningen deltog var man ganska eniga om vikten av, och brådskan med, att jobba aktivt med frågan men kanske inte helt överens om hur och var.

    Sammanfattningsvis kan man säga att det är viktigt att omfamna komplexiteten, det brådskar att ta tag i den biologiska mångfalden och att det är viktigt att företagen inser att tiden rinner iväg. Ett problem är att fortfarande har den hållbarhetsansvarige i företagen ofta inte mandat att fatta beslut i de frågorna. Inte heller har den som är ansvarig för långsiktighet fokus på hållbarhet. Ofta har man inte det breda perspektivet och just en holistisk förståelse är viktigt.

    Järvsö Sustainable Tourism Summit 2023 - En rapport i två delar - Del 2

    En eftermiddag hos djuren

    Resten av andra dagens eftermiddag fick vi tillbringa i Vildriket (som fram till nyligen hette JärvZoo) där vi fick uppleva många av våra vilda nordiska djur i sina naturliga habitat. Det var vargar, björnar, ugglor, renar, rävar, myskoxar med flera. Mest underhållande var kanske de två ekorrar som likt Piff och Puff jagade varandra runt och upp och ned i tallarna. Det var också intressant att få höra om de olika bevarandeprojekt, utbildningsinsatser och forskning som Vildriket är engagerade i.

    Andra dagen avslutades med en utsökt middag på Hotell Järvsöbaden där vi också fick höra häftig lokal musik! Vi fick även höra Sponsorerna Northvolt och Jubel (som också var arrangerande eventföretag) berätta om den batteridrivna festivalen Republic of Woodland som skulle gå av stapeln de följande två dagarna. Festivalen är helt ”off-grid” vilket innebär att den inte får ström från elnätet till ljus-, ljud- och annan utrustning utan drivs av stora kraftfulla batterier från just Northvolt (batterierna som tillsammans är ca 2x2x1 meter ger effekt motsvarande förbrukningen för 70 villor). Ofta stärker man upp med dieselgeneratorer som drar tusentals liter diesel i samband med större festivaler. Fortfarande är batterierna en dyrare lösning men målsättningen är att det ska vara det självklara valet i samband med både festivaler och konserter, både mindre och de riktigt stora!

    Tredje dagen – Inkluderande samhällen

    Tredje och sista dagen var temat hur man bygger inkluderande samhällen – social hållbarhet och först ut på scenen var Solène Prince från Linnéuniversitetet i Kalmar. Hon lyfte fram att lokalsamhället måste gynnas av turismen annars växer motståndet mot turismen och ilskan, det blir överturism. ”Kostnaden” blir för hög. Istället behöver vi hitta och skapa fler fördelar med turismen än nackdelar, menar hon.

    Att man gör plats för besökare är vad som gör platsen attraktiv. Det kan vara för yrkesverksamma och konstnärer, det kan också skapa möten, nätverkande eller affärsrelationer

    Det kan finnas synergier mellan vad invånare och besökare har som mål – olika möten. Sedan är inte heller alla lokalsamhällen homogena. Vilka mål man har ser olika ut.

    Frågor man måste ställa sig är: Vilken sorts möten vill vi skapa förutsättningar för på vår destination? Vad menar vi med social hållbarhet? Vilka principer ska styra och vägleda turismutveckling som gynnar lokalsamhällen?

    Liveability och Sincerity

    Livability – Hur organiserar sig invånarna? Det kan vara aktivister som är motståndare men också hantverkare som organiserar sig för att möta besökare/kunder på bästa möjliga sätt, som vill visa att platsen är trevlig att leva och verka på.

    Sincerity – Autentisk är inte alltid att visa upp en genuin bild. Det är också möten och perspektiv. Exempelvis guidade turer som visar London från de hemlösas/uteliggarnas perspektiv. Nya Zeeland -Visa imperialismens negativa sidor. Skapa solidaritet, dialog.

    Panel – Vill vi ha fler besökare?

    Programpunkten avslutades med en paneldiskussion om social hållbarhet där de medverkande var Susanna Heldt Cassel från Dalana University, Mats Leivig Hela Sverige ska leva, Po Tidholm, My Fransson lokal entreprenör och Amanda Sandahl VD för Destination Järvsö.

    Innan diskussionen inleddes fick publiken en fråga: Vill vi ha fler besökare? 50% ville ha fler. Det är dock viktigt att vara uppmärksam på ”tipping pointen” – plötsligt blir det för många.

    Po menade att det är bättre att satsa på kvalitet än kvantitet

    My lyfte fram att det är viktigt att lokalbefolkningen är inkluderad och att det offentliga skapar möjligheter och exempelvis boende.

    Po: – När man skapar en destination får man inte glömma lokalbefolkningen. Han gav ett lite tillspetsat cykelexempel från Järvsö – lokalbefolkningen kan inte cykla i byn för det finns inte cykelbana men man har gjort det extremt enkelt för besökaren som kommer i sin Audi Q7 att bara lyfta av sin kolfibercykel och cykla downhill.
    Amanda försvarade sig lite: Har varit inblandad i cykelprojektet och har tänkt på det men det är det offentliga som inte har hängt med i att skapa förutsättningarna

    Susanna pekade på att boende till rimliga kostnader är en nyckel så att personalen kan bo på orten och inte behöver pendla.
    Amanda berättade att de bearbetar regeringen för att få till bostadslösningar för dem som jobbar i branschen lösningar som inte följer marknadspriserna.

    Mats ville fokusera på de positiva sidorna. Utmaningen är att få fler ut till landsbygden. Hur får man till livability på landsbygden? Hela Sverige ska leva undersöker det. Förändring är alltid hotfullt så det gäller att få till en process och kommunikation om vad som kommer och vad det innebär. Gäller både vindkraftverk och turism. Ju tidigare man kommer in desto lättare att få med sig lokalbefolkningen.

    My höll med om att det är viktigt att engagera lokalbefolkningen och allt det andra, men hur visualiserar man det för dem så att det blir positivt?

    Po tyckte att Järvsö är ett elitprojekt… En ”recreational spot for the urban elite”. Det blir ett problem att besökarna ibland förväntar sig ”överdriven genuinitet” som gör att lokalbefolkningen måste ”ta på sig en gammaldags fasad” och inte kan leva ett normalt modernt liv.

    Amanda valde att vara positiv: Folk vill bo här och flytta hit men det finns utmaningar och låt oss diskutera och adressera dem och lösa det.

    Amanda tryckte på att alla måste involveras. Ta på sig ägarskap och ansvar för olika frågor.

    Po frågade varför man inte skapar paketerbjudanden för lokalbefolkningen. Eller ger halva priset i skidbacken? Han menade att man måste bygga en plats som är attraktiv för befolkningen själva – då blir den även attraktiv för besökare.

    Amanda berättade att nu jobbar Destination Järvsö man med att skapa en vision för hur Järvsö ska se ut om 40 år och där inkluderar man lokalbefolkningen.

    Finansiering och ekonomi

    Nästa tema var ”Finansiering av transformativ turism”

    Carl-Johan Schultz och Mikael Botnén Diamant från Diamond & Schultz pratade om ”finansiell hållbarhetisering” (Finance Sustainabilisation )

    Hållbarhet är här för att stanna. När Carl-Johan och Mikael pratar med företag visar de på vad som hänt med företag som inte hängde med i digitaliseringen och visar på vikten av att hänga med/vara föregångare inom hållbarhet.

    Många företag nu VILL göra det för de inser att det ger affärsmöjligheter. Det finns regelkrav, kundkrav, ägarkrav och press från media men de gör det inte för att de är tvingade.

    Det är en ny spelplan – Så mycket krav, säger företagen, då ger Carl-Johan och Mikael rådet att de måste se positivt på hållbarhet, som en möjlighet. Alla inser detta men varför går det så långsamt?

    Till att börja med måste man ha ett holistiskt perspektiv men hur skapar man en hållbar affärsmodell?

    Man måste göra en ny affärsplan och man måste basera lösningen på det verkliga utgångsläget och man måste tänka om, och ha modet.

    En ny värld – bankerna måste tänka om, säger bankmannen

    Sist ut var Fredrik Nilzén från Swedbank som gav de lite större perspektiven.

    Han inledde med att poängtera att det INTE kommer att återgå till ”som det var förut”, före pandemin och före invasionen av Ukraina. Det är dags att använda stora verktyg för att göra stora förändringar. Han citerade bankens ordförande Göran Persson som säger att vi är inne i en förändring som är den största sedan andra världskriget.

    Banken (Swedbank) har påbörjat en transformation av organisationen ämnad att hjälpa privatpersoner och företag att hantera de stora förändringar som ligger framför oss. Man har ställt sig frågan – Hur kan banken stoppa in sin historia i att göra något bra framåt?

    Fredrik uppmanade oss att utmana våra bankrådgivare. ”Dina pengar är din makt”

    Nya EU-regler gör att mycket bara KOMMER att hända för att det finns krav på det. Se ditt företag som en del i den lösning som håller på att skapas. Bankerna (de andra…) är inte riktigt med på det.

    Ett exempel är att inom några år kommer det att krävas att man vet energieffektiviteten på sin byggnad. Då kommer banken behöva vara med i matchen för det påverkar värdet och blir ett lagkrav.

    Hans avslutande uppmaning var: Hitta er roll i det här landskapet och gå till banken.

    Avslutande panel om ekonomisk hållbarhet

    På detta följde ännu en panel med fokus på ekonomisk hållbarhet ,med Mia Forsgren från fastighetsbolaget Diös, Fredrik Nilzén, Linda Mannerby hållbarhetschef på Visit Sweden, Ida Ryentorp från ALMI och Carl-Johan Schultz

    Mia inledde med att poängtera att det viktiga för att skapa en attraktiv plats/destination är att attrahera företag. Hur connectar man med turismen, banken och andra intressenter

    Linda tryckte på att turismen kan påverka och vara en viktig del av att skapa attraktionskraften. Många turismföretag, även små och medelstora, är bra på att jobba med hållbarhet men just den ekonomiska hållbarheten är man inte lika starka på.

    Ida från ALMI sa att många företag är försiktiga med att ta lån och göra investeringar men Mia menade att man måste våga satsa

    Linda: Hållbarhet kan vara en investering som kan gå med vinst direkt, genom att gröna investeringar kan göra att man få bättre villkor på lån etc. så det kan till och med bli lönsamt (enligt ALMI).

    Carl-Johan fyllde på med det kloka rådet att man måste se den breda bilden och ha beredskap för olika scenarion. En produktionslina som havererar, Kina invaderar Taiwan osv. Så att man åtminstone har pratat om det (man måste inte ha lösningen, men vara beredd)

    Linda lyfte fram innovation. Företagen gör bra saker för hållbarhetsutvecklingen.

    Fredrik menade att man måste skapa sockerbiten som får alla (företag) att attraheras till orten. Som Mariestad har gjort (pappersbruket bygger ut och en batterifabrik är på gång).

    Ida berättade lite kort om hur ALMI jobbar: – Agerar på en högre riskskala än banken, men det vore oansvarigt att låna ut till ett företag som inte kan klara sig. Försöker hitta möjligheter och titta på förutsättningar.

    Carl-Johan pekade på att samarbete är nyckeln, det kan ge en större bild som skapar nya möjligheter.

    Fredrik förstärkte med att det räcker inte med en bra ide man måste ha en bra organisation, bra folk, bra förutsättningar – det är inget hokus pokus

    Ida sa avslutningsvis att om ni vill göra en hållbar investering KAN ni få lån och hjälp av ALMI och kanske även banken men vi måste ”utbilda” bankerna, de ligger efter.

    Summering av konferensen

    I sin summering av konferensen inledde Linnea van Wageren med att meddela att det blir en konferens nästa år, 28-30 augusti 2024.

    Hon sa också att de inte ville att detta skulle bli ”bara en trevlig konferens” utan att de vill att ALLA ska återvända hem och verkligen GÖRA något.

    Linnéa ställde frågan till tre spontanuppkallade deltagare – Vad kommer ni att ta med hem?

    Lena från Foresting – Vill göra mer. Både utveckla företaget och jobba mer med hållbarhet.

    Sirpa från Region Västerbotten – Mer samverkan. En plattform som detta är väldigt viktig.

    Therese från Destination Åre – Vi måste förändra – Vi visste det förut och vet det ännu mer säkert nu.

    Några fler slutsatser:

    Öka modet snarare än att minimera risken – lära och jämföra (benchmarka)

    Vi måste stärka platsens stolthet, ge plats och strålkastarljus till lokala hjältar, energi att staka ut vår egen väg.

    Vi måste adressera hur vi ska hantera överturism och se lokalsamhället som en viktig aktör.

    Ledarskap är viktigt

    Every action counts

    GSTC-konferensen i Stockholm i april

    Som en liten stafettpinne fick Linda Mannerby från Visit Sweden och Marie Gyllenberg från Tillväxtverket berätta lite om den stora internationella GSTC-konferensen i Stockholm i april 2024 som arrangeras av dem och Visit Stockholm.

    Marie vände sig till arrangörerna av Järvsö Sustainable Tourism Summit och sa att de leder vägen och konferensen i april kommer att innehålla fortsättning på detta.

    Linda lyfte fram att vi gör mycket bra i Sverige som vi kan vara stolta över och det kommer vi att få möjlighet att visa i april. Så även hela Norden.

    Som avslutande ord fick vi höra att vi går in i en ny era av mer meningsfullt resande och utmaningen till deltagarna var att ta med sig allt man lärt sig och GÖRA saker hemma!

    Här hittar ni del 1 av denna artikel

    Mer om Järvsö på Turismnytt

    Här kan ni läsa ett debattinlägg i DN av Amanda Sandahl

    • Text: Jakob Norrby
    • Foto: Jakob Norrby
    Tweet
  • Personalen på Moder
    2025-05-10 10:42

    Med hotell- och resortsystemet Moder får du allt i ett – Läs hur!

    Ett modernt, intuitivt bokningssystem utformat för att förena alla verksamhetsområden i en intelligent plattform

  • Destination Jönköping nylanserar nu sin turistwebb, utbildar fler InfoPoints och tar fram inspirerande filmer om värdskap för besöksnäringen att använda.
    2025-05-09 17:01

    Destination Jönköping satsar på ett stärkt värdskap

    Nu nylanserar Destination Jönköping sin turistwebb, utbildar fler InfoPoints och tar fram inspirerande filmer om värdskap.

  • Caroline Cederblad, Maud Olofsson, Madeleine Brehmer. Systrarna vann Visitas årliga utmärkelse "Årets kvinna i besöksnäringen".
    2025-05-09 16:17

    Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad är Årets kvinnor i besöksnäringen

    Visitas utmärkelse "Årets kvinna i besöksnäringen" tilldelas Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad, ägare av familjeföretaget Sabis.

  • Louis Monville, projektledare för cykelleder på Västkuststiftelsen, är redo att inviga Sjuhäradsrundan med en cykeltur runt den.
    2025-05-09 15:59

    Sjuhäradsrundan har invigts – ny regional cykelled i Västsverige

    Den 9 maj invigdes Sjuhäradsrundan, en ny regional cykelled i Västsverige som bjuder på skogar, sjölandskap och landsbygd.

  • SJ arbetar för att sätta in fler avgångar och snabbtåg mellan Stockholm och Åre. SkiStar möter därmed gästens behov bättre.
    2025-05-07 14:44

    SJ och SkiStar samarbetar – fler ska kunna välja tåg till fjällen

    SJ och SkiStar inleder ett samarbete för att få fler att välja tåget till skid- och sommarsemestern i de svenska fjällen.

  • Gränslandet erbjuder mycket. Exempelvis flytande igloos utanför Årjäng. Krappeto i norska Haldenkanalen. Eller vandring i Finnskogen.
    2025-05-07 14:12

    Två länder på en resa: Gränslandet – där Norge och Sverige möts

    Gränslandet är området där Norge och Sverige smälter samman. Här är tips på unika boenden och upplevelser där.

  • Den 22 september besöker både rederiet Birka Gotland och Hapag Lloyd Härnösand i Höga Kusten.
    2025-05-07 12:25

    Två tyska kryssningsfartyg kommer till Härnösand och Höga Kusten

    De två tyska rederierna Phoenix Reisen och Hapag Lloyd kommer till Härnösand i år. Därmed blir det åtta kryssningsanlöp under säsongen.

  • Destination Östersunds Mikael Jonsson och Elisabeth Richardsson tog emot priset inför en stor publik på Visitadagen.
    2025-05-07 00:10

    Destination Östersund vinner värdskapspris för personliga AI-guider

    Destination Östersund har tilldelats Visitas pris ”Bästa värdskap inom turistinformation 2024” för sina målgruppsanpassade AI-guider.

  • Göta Kanal - Så semestrar svensken i svensk besöksnäring
    2025-05-05 03:39

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25

    Mest under Destination, Boende samt Konstateranden, beslut och rapporter

  • Bastun i Jubileumsparken, Göteborg. En av pärlorna som Visit Sweden tipsar om.
    2025-05-05 00:06

    Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu

    Snart tar bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Samtidigt ser Visit Sweden att intresset för bastu och kallbad växer.

  • Veckans profil

    Teres Gärdin, VD Jämtland Härjedalen Turism

    Teres Gärdin

    VD för Jämtland Härjedalen Turism

    Efter fem år på posten berättar Teres hur hon jobbar, vad som är viktigt för destinationen och var hon får sin energi

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 29 april

    • Film att använda: Så bidrar globala gäster till din affär

    • Delta på Swedish Workshop Storbritannien 2025

    • Digitala föreläsningar om den globala resenären

  • Händelser i branschen

    • Svenska Resebranschföreningens vårmöte
      2025-05-13
      • Stockholm
    • Besöksnäringsforum – Destination Eskilstuna
      2025-05-22
      • Eskilstuna
      • form.apsis.one
    • Almedalsveckan 23-27 juni
      2025-06-23
      • Visby
      • www.almedalsveckan.info/
    • Svensk mountainbikekonferens – Platsutveckling med cykling som medel 1-2 september
      2025-09-01
      • Järvsö
      • cykelframjandet.se/svensk-mountainbike-konferens/
    • Besöksnäringsforum – Region Västerbotten Turism 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Lycksele
    • BarCamp – Nätverket Hållbar Besöksnäring 6-7 oktober (save the date)
      2025-10-06
      • Skaraborg
    • Turismdag – JHT (save the date)
      2025-10-16
      • Jämtland
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-05-02 00:47

      Visit Sweden – ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige

      Nu lanseras en ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige för att underlätta arbetet med att kommunicera om l...

    • 2025-05-05 00:06

      Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu

      I vår tar den heta bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Med låten Bara bada bastu bjuder gruppen K...

    • 2025-05-05 03:39

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende samt Konstate...

    • 2025-05-03 23:36

      Nytt förmånskort från Sweden by Bike lanseras våren 2025

      En ny produkt som inte enbart berör Sweden by Bike och alla cykelturister, utan även besöksnärin...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Jag har funderat mycket på vad det är som gör att vissa paket blir succé och andra blir liggande på en undangömd del av hemsidan....

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen som språngbräda ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Besöksnäringen lyfts ofta fram som tillväxtmotor. Många är de kommuner och regioner som stångas med att formulera tillväxtstrategier för jus...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyperlokala smaker, förstklassig...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet