-
Visit Trelleborg prisas i hållbarhet vid Scandinavian Outdoor Awards 2024
Visit Trelleborgs fokus på turismens roll inom hållbar samhällsutveckling har i dagarna premierats med åtråvärda Scandinavian Outdoor Awards TRAVEL 2024 ”Best Sustainability Concept”. Priset delades ut på den årliga ITB-mässan i Berlin och är en bekräftelse på bolagets engagemang för att utveckla nya sätt att arbeta med hållbar plats- och produktutveckling.
”Det här priset är en stor guldstjärna för oss på Visit Trelleborg.” Säger bolagets VD, Maarja Edman. ”Det visar att vi har träffat helt rätt i vår strävan att se turism som ett verktyg för det lokala samhällets utveckling. Vilket i sin tur kommer oss lokalinvånare till gagn.”
Belyser värdet av Visit Trelleborg som lokal motor
Visit Trelleborg fick priset för den lokala turismstrategin, som tar utgångspunkt i FN:s globala mål, och för sin medverkan i hållbarhetsprojektet ”Spela Roll”, som drivs i samarbete med Visit Skåne, lokala företag och Kontiki Reisen. Priset belyser värdet av Visit Trelleborg som lokal motor inom tre områden:
◆ Att främja hållbar samhällsutveckling.
◆ Att uppfattas som en attraktiv destination året runt.
◆ Att stärka det lokala samarbetet.Visit Trelleborg är stolta över att dela detta pris med alla samarbetspartners. De ser fram emot att fortsätta arbeta tillsammans för att göra Trelleborg vid Skånes sydkust ännu mer attraktivt för både besökare och invånare.
En mer ansvarsfull och långsiktigt hållbar turism
Den lokala turismstrategin, tillsammans med projektet ”Spela Roll”, är en kraftfull drivkraft för att skapa nya attraktiva reseanledningar även utanför den traditionella högsäsongen. Denna satsning främjar ekonomin för de lokala företagen genom att bidra till en jämnare kundtillströmning året runt. Vilket även möjliggör mer stadiga anställningsformer inom turistnäringen.
Dessutom uppmuntras besökarna att ta ett personligt ansvar för de platser de besöker. I hopp om att de ska behandla dem med omsorg. ”Spela Roll” tar ett helhetsgrepp om hållbarhet, vilket leder till en mer ansvarsfull och långsiktigt hållbar turism.
”Nyckeln till framgången i detta arbete har varit ett nyfiket engagemang både från Visit Trelleborg, vår regionala partner Visit Skåne och det lokala näringslivet som har tillåtit oss att tänka utanför boxen. Nomineringen gjorde oss redan väldigt glada, men att till och med vinna hjälper oss att brett nå ut till nya samarbetspartners som våra lokala partnerföretag kan dra nytta av och göra affärer med.” Konstaterar Maarja Edman.
Lokala företag som har medverkat i projektet Spela Roll:
Hällåkra vingård
Hönsinge Hantwerksbryggeri
PalmTree hotel + The Peackock
Red Sails restaurant
Smygehuk Lighthouse
Systrar & Bönor
Trelleborgen
Trelleborgs museum
Fotevikens vikingamuseum + Smokey Barbecue & BarJuryns motivering lyder:
Scandinavian Outdoor Awards TRAVEL 2024 ”Best Sustainability Concept”– Visit Trelleborg
”This sustainable and complex concept convinces the jury as it plays an essential pioneering role. Visit Trelleborg involves local stakeholders and motivates them to work towards a better future. They set a good example and show how a destination can develop sustainably together with all stakeholders.”
Läs mer om Visit Trelleborg på Turismnytt här.
- Text: Visit Trelleborg
- Foto: Visit Trelleborg
-
Stockholm måste skjuta upp utvidgningen av miljözon klass 3
Införande av Miljözon klass 3 har klubbats i Stockholm. Nu vill staden öka den. För de som reser med turistbuss innebär det problem.
-
Höga Kusten arrangerar VM i orientering 2029
VM i orientering arrangeras i Örnsköldsvik, Höga Kusten 2029. Det står klart efter Internationella orienteringsförbundet tagit sitt beslut.
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars och har väckt positiv uppmärksamhet.
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest lockar deltagare och åskådare från hela världen till Malmö. Cabonline är taxisamarbetspartner.
-
Årets Vårrunda på Kinnekulle den 4-5 maj bjöd på nyheter
I helgen kunde besökare möta naturen och utställare under Vårrunda på Kinnekulle. I år var det ett 10-tal nya aktörer på plats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommarsemestern planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en ny undersökning f...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
I april slog dörrarna upp för Göteborgs nya upplevelsecenter, World of Volvo. Teknisk innovation...
-
-
Gästbloggare
-