-
Visit Trelleborg prisas i hållbarhet vid Scandinavian Outdoor Awards 2024
Visit Trelleborgs fokus på turismens roll inom hållbar samhällsutveckling har i dagarna premierats med åtråvärda Scandinavian Outdoor Awards TRAVEL 2024 ”Best Sustainability Concept”. Priset delades ut på den årliga ITB-mässan i Berlin och är en bekräftelse på bolagets engagemang för att utveckla nya sätt att arbeta med hållbar plats- och produktutveckling.
”Det här priset är en stor guldstjärna för oss på Visit Trelleborg.” Säger bolagets VD, Maarja Edman. ”Det visar att vi har träffat helt rätt i vår strävan att se turism som ett verktyg för det lokala samhällets utveckling. Vilket i sin tur kommer oss lokalinvånare till gagn.”
Belyser värdet av Visit Trelleborg som lokal motor
Visit Trelleborg fick priset för den lokala turismstrategin, som tar utgångspunkt i FN:s globala mål, och för sin medverkan i hållbarhetsprojektet ”Spela Roll”, som drivs i samarbete med Visit Skåne, lokala företag och Kontiki Reisen. Priset belyser värdet av Visit Trelleborg som lokal motor inom tre områden:
◆ Att främja hållbar samhällsutveckling.
◆ Att uppfattas som en attraktiv destination året runt.
◆ Att stärka det lokala samarbetet.Visit Trelleborg är stolta över att dela detta pris med alla samarbetspartners. De ser fram emot att fortsätta arbeta tillsammans för att göra Trelleborg vid Skånes sydkust ännu mer attraktivt för både besökare och invånare.
En mer ansvarsfull och långsiktigt hållbar turism
Den lokala turismstrategin, tillsammans med projektet ”Spela Roll”, är en kraftfull drivkraft för att skapa nya attraktiva reseanledningar även utanför den traditionella högsäsongen. Denna satsning främjar ekonomin för de lokala företagen genom att bidra till en jämnare kundtillströmning året runt. Vilket även möjliggör mer stadiga anställningsformer inom turistnäringen.
Dessutom uppmuntras besökarna att ta ett personligt ansvar för de platser de besöker. I hopp om att de ska behandla dem med omsorg. ”Spela Roll” tar ett helhetsgrepp om hållbarhet, vilket leder till en mer ansvarsfull och långsiktigt hållbar turism.
”Nyckeln till framgången i detta arbete har varit ett nyfiket engagemang både från Visit Trelleborg, vår regionala partner Visit Skåne och det lokala näringslivet som har tillåtit oss att tänka utanför boxen. Nomineringen gjorde oss redan väldigt glada, men att till och med vinna hjälper oss att brett nå ut till nya samarbetspartners som våra lokala partnerföretag kan dra nytta av och göra affärer med.” Konstaterar Maarja Edman.
Lokala företag som har medverkat i projektet Spela Roll:
Hällåkra vingård
Hönsinge Hantwerksbryggeri
PalmTree hotel + The Peackock
Red Sails restaurant
Smygehuk Lighthouse
Systrar & Bönor
Trelleborgen
Trelleborgs museum
Fotevikens vikingamuseum + Smokey Barbecue & BarJuryns motivering lyder:
Scandinavian Outdoor Awards TRAVEL 2024 ”Best Sustainability Concept”– Visit Trelleborg
”This sustainable and complex concept convinces the jury as it plays an essential pioneering role. Visit Trelleborg involves local stakeholders and motivates them to work towards a better future. They set a good example and show how a destination can develop sustainably together with all stakeholders.”
Läs mer om Visit Trelleborg på Turismnytt här.
- Text: Visit Trelleborg
- Foto: Visit Trelleborg
-
Business Region Gotland – ny samlad struktur för plats-, näringslivs- och destinationsutveckling på Gotland
Ett viktigt beslut för Gotlands framtid
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Världens rese- och turismbransch har verkligen uppmärksammat Visit Swedens marknadsföring av Sverige som besöksland för bättre hälsa och välmående
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
Slutar efter åtta år men sitter kvar på posten fram till sommaren 2026
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Mest under Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet samt Konstateranden/beslut/rapporter
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Var tredje förare är över 60 år, samtidigt som återväxten av yngre är svag. Sveriges Bussföretag larmar om risk för en akut bussförarbrist i framtiden.
-
Resonans – lyssna och reflektera i naturen längs Prins Bertils Stig
Konstnären Rickard Fredborg bjuder in till en unik audioguide längs Prins Bertils Stig i Halmstad. Upplev naturen med hela kroppen.
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort genomför just nu sin största satsning någonsin. Totalt investeras 80 miljoner i en ny restaurang och en ny boendeetapp.
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Det blir destinationsbolaget +Katrineholm som tar över arbetet med innehållsproduktion och marknadsföring av Visit Sörmland.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort i Fredriksberg i södra Dalarna genomför just nu sin största satsning någonsin. Tot...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Nu står det klart att det blir näringslivs- och destinationsbolaget +Katrineholm som tar över ar...
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Bussförarbristen riskerar att förvärras mer än tidigare befarat. Var tredje förare är idag över 60 år, samtidigt ...
-
-
Gästbloggare
-