torsdag 20 november 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Starkt bokningstryck inför SkiStars säsongsöppning – rekordintresse för jul och nyår i fjällen
    • Från synlighet till lönsamhet – så bygger du en digital närvaro som säljer
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 46 2025
    • Julstaden Göteborg lyser upp – här är höjdpunkterna
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 46 2025
    • +Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -25
    • Stockholm söker en projektledare kompetensförsörjning och internationell talangattraktion
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 33 -25
    • Projektledare möte och kongresser sökes till Helsingborg Arena
    • Stark efterfrågan – SkiStar rekryterar tusentals nya medarbetare
    • Gröna Lund, Kolmården och Furuvik rekryterar medarbetare till Halloween
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Swedish Lapland Visitors Boards hållbarhetsinitiativ och agenda Care for the Arctic.
    2024-05-06 17:59

    Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding

    Swedish Lapland Visitors Boards nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars 2024 och har redan väckt positiv uppmärksamhet. Lisebergs PR- och kommunikationschef Mårten Westlund har hyllat arbetet.

    Care for the Arctic, som handlar om omsorgen för norra Sverige, är på samma gång en social innovation som en agenda för positiv utveckling av vår arktiska region. Det skapar en fördjupad berättelse om hur vi tillsammans kan tackla globala utmaningar i framtiden.

    Roligt med uppmärksamhet – viktigt att budskapet når fram

    På en konferens i Halmstad, för Sveriges centrum- och platsutvecklare, lyfter Lisebergs PR- och kommunikationschef Mårten Westlund fram Swedish Laplands nya webb Care for the Arctic och kallar den ”outstanding”. Senare, på LinkedIn, skriver han: ”Ett av de absolut bästa exemplen jag sett för att kommunicera hållbarhet inom besöksnäringen, eller hållbarhet generellt för den delen. Hemsidan fungerar bara på dator och kan inte stressas igenom. Lika enkelt som smart. För att inte säga briljant.”

    Camilla Bondareva, Head of Brand Communication, har lett arbetet med processen fram till lanseringen av Care for the Arctic. Ett arbete som i praktiken började redan hösten 2022, när Swedish Lapland Visitors Board på uppdrag av Region Norrbotten tog fram en samverkansplattform och koncept kring hur kommunerna i Norrbotten med gemensamma krafter arbetar med att attrahera nya invånare.

    ”Det är förstås otroligt roligt att Care for the Arctic fått så mycket positiv uppmärksamhet.” Säger Camilla Bondareva. ”Men viktigare än uppmärksamhet är att budskapet når fram till de som tar sig tid att kolla in sajten.”

    Borde hylla de som utnyttjar teknik så det skapar en djupare story

    Vi återkommer strax till arbetet kring Care for the Arctic och Move to Arctic Sweden, men först ringer vi  Mårten Westlund och ber honom reflektera kring vad han tycker är så bra med den nya webbsidan.

    ”Det ni [Swedish Lapland Visitors Board] gjort är väldigt vackert och informativt, och det kring en fråga som annars lätt uppfattas som tråkig. Jag menar, själva ordet hållbarhet känns numera ganska uttjatat.”

    ”Men här har ni byggt en emotionellt engagerande historia och faktiskt, på ett enastående sätt, gjort själva utmaningen till ett platsvarumärkesbygge.”

    ”Jag blev faktiskt lite blown away när jag såg den första gången. Greppet att den bara går att se på webben och inte bara skrolla igenom är också underbart. Helt ärligt, jag tycker att man ska hylla de som utnyttjar tekniken på ett sådant sätt att det främjar en berättartradition och skapar en djupare story.”

    Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic  hyllas som outstanding
    Foto: Emma Ibar Eklund.

    Care for the Arctic – omsorgen om Sveriges Arktiska region

    Uppropet Care for the Arctic utformades som tidigare skrivet, i och med uppdraget att skapa kommunikation och en plattform för inflyttning till Norrbotten. Uppdraget gick till Swedish Lapland Visitors Board därför att regionens besöksnäringsorganisation under många år arbetat att attrahera besökare till resmålet.

    Dessutom leder Camilla Bondareva en organisation som skapar prisbelönt innehåll. Allt ifrån mässmontrar och magasin till film, in-house.

    ”Vi arbetar med varumärkeslöftet att resenärer är välkomna att dela vår Arktiska vardag, där våra kärnvärden handlar om det arktiska livet, det genuina värdskapet, en naturnära livsstil med varje plats i fokus. Helt enkelt vår kultur, värdskap, natur och lokalsamhälle.” Berättar Camilla. ”Vi tänker på den här platsen som världens bästa. Så egentligen spelar det ingen roll om människor vill besöka oss eller flytta hit. Det viktiga är att de som kommer också vill hjälpa oss utveckla platsen så att den fortsatt är världen bästa.

    Det var så Care for the Arctic föddes, i omsorgen om vår plats.”

    Samhället i stort kommer att behöva ta ett annat ansvar i framtiden

    Idag sker en samhällsomställning i Norrbotten, Sveriges Arktiska region, till stor del driven av industrins resa mot ökad fossilfrihet. Den utmanar andra sektorer i samhället. En lönsam industri kommer alltid att lösa efterfrågan på personal. Det ligger i sakens natur.

    Men samhället i stort kommer att behöva ta ett annat ansvar för att rekrytera kompetenser för bland annat välfärdsjobb och servicesektorn. Och att få nya invånare att vilja stanna kvar. Alla varken vill eller kan jobba i basindustrin. Det finns också ett gemensamt ansvar att ta.

    ”När det gäller nyrekrytering och inflyttning finns det många aktörer som också försöker skapa olika plattformar. Men vi [Swedish Lapland Visitors Board] pratar redan idag med miljoner människor genom våra olika kanaler. Att bygga denna typ av intresse, förtroende och interaktioner tar tid. Det är därför alldeles självklart att Region Norrbotten ser oss som medskapare av dessa aktiviteter då vi har både kunskapen och plattformarna.” Säger Swedish Lapland Visitors Boards VD, Annika Fredriksson.

    Regionen är ett av Sveriges starkaste resmålsvarumärken

    Swedish Lapland Visitors Board har i mer än två decennier arbetat med internationell positionering av ett resmål i den arktiska kontexten.

    Idag är regionen ett av Sveriges starkaste resmålsvarumärken som ger eko runt om i världen. Sveriges arktiska resmål har starka kanaler med 114 000 följare på Facebook och 120 000 följare på Instagram.

    Nationella och regionala strategier, erfarenheter av vad natur- och kulturintresserade besökare söker, samt forskning om vad som driver livsstilsmigration, har lett till Arctic Sweden som gemensam internationell avsändare. (På svenska använder vi Norrbotten – Sveriges arktiska region). På så sätt blir Arctic Sweden en självklar, tydlig och spännande plattform.

    Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic  hyllas som outstanding

    Skapar en berättelse om hur vi kan tackla globala utmaningar

    Det är bara Norrbotten som kan ta positionen som Arctic Sweden, samtidigt som Arktis också är del av en global väv. Care for the Arctic – it’s our home, tar sitt avstamp i de globala utmaningar som vi idag står inför. Men skapar samtidigt en fördjupad berättelse om hur vi tillsammans kan tackla dessa utmaningar. Naturen, den oöverträffade problemlösaren för miljö och klimat, är central i omtanken kring vår gemensamma framtid.

    Resmålets löfte, välkommen att dela vår arktiska vardag, skapar ett sammanhang där hela livet får plats och möjlighet. Personligt. Lokalt. Globalt. Att bry sig om vår plats i Arktis är att på alla sätt att bry sig om hela planeten.

    Här kan ni läsa mer om Swedish Lapland Visitors Board på Turismnytt.

    • Text: Swedish Lapland Visitors Board
    • Foto: Swedish Lapland Visitors Board
    Tweet
  • Gynnsamt bokningsläge på Skistars destinationer i jul och nyår
    2025-11-20 09:04

    Starkt bokningstryck inför SkiStars säsongsöppning – rekordintresse för jul och nyår i fjällen

    Gynnsam kalender som ger många skiddagar på få semesterdagar i jul och nyår märks i bokningsläget på Skistars destinationer

  • Bygg digital närvaro Visit Sweden
    2025-11-19 21:42

    Från synlighet till lönsamhet – så bygger du en digital närvaro som säljer

    Allt fler resenärer söker, jämför och bokar digitalt. Med Visit Swedens nya guide lär du dig steg för steg hur du stärker din digitala närvaro – och får fler bokningar på köpet

  • Julmarknad på Sjöhistoriska
    2025-11-17 06:19

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 46 2025

    Mest under Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet samt Stöd/utmärkelser/initiativ

  • När mörkret sänker sig över Göteborg tänds Julstaden som i år bjuder på både nya och välkända inslag.
    2025-11-17 00:52

    Julstaden Göteborg lyser upp – här är höjdpunkterna

    När vintermörkret sänker sig över Göteborg tänds Julstaden som i år bjuder på både nya och välkända inslag för alla åldrar.

  • Hur stor roll spelar husbilsturismen för en kommuns lokala näringsliv? Mycket visar HRF:s årliga undersökning.
    2025-11-16 23:57

    HRF – husbilssemestrar ger bra klirr i kommunkassan

    Hur stor roll spelar egentligen husbilsturismen för en kommuns lokala näringsliv? Mycket visar HRF:s årliga undersökning.

  • Nyköpings kommun satsar på friluftslivet
    2025-11-16 22:25

    Nyköping satsar på friluftslivet – upp 18 platser i Årets friluftskommun

    Kommunen har satsat på ett långsiktigt och strategiskt arbete, med målet att göra friluftslivet mer tillgängligt för alla.

  • Visita logga.
    2025-11-16 01:51

    Visita – tilltagande ökningstakt på hotellmarknaden i oktober

    I oktober ökade antalet belagda hotellrum med 6 procent jämfört med samma månad 2024. Det visar en stark utveckling enligt Visita.

  • Gröna Lund, Kolmården och Furuvik, delar av Parks and Resorts, har alla slagit besöksrekord under årets Halloween event.
    2025-11-15 19:55

    Parks and Resorts – besöksrekord under Halloween i nöjesparkerna

    Gröna Lund, Kolmården och Furuvik som ingår i Parks and Resorts har alla slagit besöksrekord under årets Halloween-säsong.

  • Regeringens förslag till ett nytt resegarantisystem riskerar att slå hårt mot små bussresearrangörer enligt Sveriges bussföretag som är en del av Transportföretagen.
    2025-11-14 01:59

    Transportföretagen – förslag till resegarantisystem kan äventyra bussresearrangörer

    Regeringen har lämnat in en proposition om ett resegarantisystem. Sveriges bussföretag ser att det riskerar att slå mot bussresearrangörer.

  • Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare med stark genomförandeförmåga.
    2025-11-14 00:22

    +Katrineholm söker en innovativ marknadsförare

    Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare som ska uppmärksamma platsen och dess utbud.

  • Veckans profil

    Joel Salo, Utvecklingschef på r360

    Joel Salo

    Utvecklingschef på r360

    Snart är det vinter och fjälldestinationerna förbereder sig inför öppning. Det gör även r360 Resorts Systems, som systemleverantör till fjälldestinationerna

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 30 augusti

    • Inspelat webbinarium: Visit Sweden 2026

    • Webbinarium: Kunskap och analys inom måltidsturism, 26 november

    • Marknadsföring i förändring – vilka tre kanaltyper du bör ha koll på?

  • Visit Sweden delar kunskaper

    • Visit Sweden hjälper dig förstå framtidens besökare

    • Från synlighet till lönsamhet – så bygger du en digital närvaro som säljer

    • Visa fler inlägg från Visit Sweden

  • Händelser i branschen

    • Besöksnäringsdag Linköping
      2025-11-20
      • Linköping
      • visitlinkoping.se/
    • Webbinarium Visit Sweden: Kunskap och analys inom måltidsturism
      2025-11-26
      • Digitalt
      • sv-se.eu.invajo.com/event/visitsweden/webbinariumkunskapochanalysinommaltidsturism
    • Besöksnäring på agendan
      2025-12-03
      • Stockholm
      • skr.se/skr/tjanster/evenemang/hittaevenemang/kalenderhandelser/besoksnaringpaagendan2025.91040.html
    • FFCR (Fastfood & Café & Restaurant Expo) 28-29 januari
      2026-01-28
      • Stockholm (Kista)
      • www.ffcr-stockholm.com/
    • Global Revenue Forum
      2026-01-29
      • Stockholm
    • Svenska Destinationsdagarna 2026 19-20 mars 2026
      2026-03-19
      • Norrköping
      • norrkoping/inbjudan-destinationsdagarna-2026
    • Busstorget 16-17 april
      2026-04-16
      • Halmstad (Tylösand)
      • nmevents.se/busstorget/
    • Swedish Workshop i Kiruna 21-22 april
      2026-04-21
      • Kiruna
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-11-13 11:30

      Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen

      Outdoor Festival fortsätter att växa, och till 2027 introduceras en helt ny B2B-del. För att utveckla och driva ...

    • 2025-11-17 00:52

      Julstaden Göteborg lyser upp – här är höjdpunkterna

      När mörkret sänker sig över Göteborg tänds Julstaden som i år bjuder på både nya och välkända inslag. Från storsl...

    • 2025-11-13 21:28

      Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott

      Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö S...

    • 2025-11-14 00:22

      +Katrineholm söker en innovativ marknadsförare

      Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare med stark genomförandef...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      När jag föreläser om naturturism brukar jag prata om hur man lyckas. Men nu delar jag med mig av vad som inte fungerat.

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Under årets Exportdag med STUA pratade jag om hur svenska destinationer och företag inom besöksnäringen kan bli mer attrakt...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Jag är utbildad fjälledare, med två år på Turistsportlinjen i Kiruna. 25 veckoprojekt i fält, karta, kompass, bivack, turer i alla väder. Ja...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Fyra dagar i smakens och stolthetens tecken! Under två dagar i Trondheim och två dagar på Hitra och Frøya fick jag (Bianca ...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet