-
Regeringskansliet – företagarpaket för fler jobb i Sverige
Fler företag är nyckeln för att bryta lågkonjunkturen. Med fler företag skapas fler innovationer, arbetstillfällen och ett ökat välstånd. I budgetpropositionen för 2026 lägger samarbetspartierna därför fram ett företagarpaket som sänker kostnaderna för att anställa, sänker skatten för småföretag och gör stora satsningar på att minska företagens administrativa kostnader.
Totalt omfattar paketet en offentligfinansiell effekt på 7,186 miljarder kronor 2026.
Lägger fram ett företagarpaket i budgeten
Sverige befinner sig i en utdragen lågkonjunktur. Sveriges alla företagare är nyckeln för att bryta lågkonjunkturen – de skapar jobb, nya innovationer och välstånd.
Därför lägger samarbetspartierna fram ett företagarpaket i budgeten som sänker kostnaderna att anställa unga, sänker skatten för fåmansföretag och minskar kostnaderna att driva företag.
Företagarpaketet innehåller följande förslag:
◆ Tillfälligt sänkta arbetsgivaravgifter för unga mellan 18 och 23 år. Förslaget innebär att arbetsgivaravgifterna för en ung person minskar med en tredjedel, eller upp till 2 700 kronor per månad och per ung anställd. Förslaget föreslås träda i kraft 1 april 2026 och gäller till och med 30 september 2027.
◆ Stora förenklingar och förbättringar av 3:12-regelverket. Förslagen innebär att över 60 000 företagare får sänkt skatt och att den administrativa bördan minskar med en tredjedel. Förslagen föreslås träda i kraft från och med 1 januari 2026.
◆ Satsningar på regelförenklingar, lägre administrativa kostnader och kortare tillståndsprocesser.
Förslaget bygger på en överenskommelse mellan Regeringen och Sverigedemokraterna.
Svensk Handel välkomnar företagarpaket
Sänkningen av arbetsgivaravgifterna med en tredjedel för unga tas emot med varm hand av Svensk Handel.
”Som Sveriges största bransch för unga anställda är det här naturligtvis mycket goda nyheter. Vi är en av de branscher som tydligast och längst har efterfrågat sänkta arbetsgivaravgifter. Det skapar möjlighet till fler arbetstillfällen och arbetade timmar, inte bara för unga. Det hjälper också till att öka konkurrenskraften och förhoppningsvis lätta på den ekonomiska bördan för många pressade handelsföretag.” Säger Sofia Larsen, VD på Svensk Handel.
Svensk Handel vill se en permanent sänkning av arbetsgivaravgifterna. Sveriges företag betalar i dag cirka 12 procentenheter mer i arbetsgivaravgifter än sina konkurrenter i andra länder.
”Höga arbetsgivaravgifter är ett av de största tillväxthindren för företagen, och därför är det mycket positivt att regeringen nu har lyssnat på stora delar av näringslivet. Förhoppningen är nu att denna sänkning förblir permanent och att vi på sikt närmar oss OECD-snittet. Detta krävs för att säkerställa Sveriges framtida konkurrenskraft – inte minst inom handelsbranschen.” Säger Sofia Larsen.
- Text: Regeringskansliet & Svensk Handel
- Foto: Regeringskansliet
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 37 -25
Mest under Destination, Boende och Evenemang
-
Hållbarhet i besöksnäringen – Något för dig? Anmäl dig till BarCamp 2025
Den 6–7 oktober 2025 bjuder Nätverket Hållbar Besöksnäring och Visit Hornborgasjön in till en inspirerande icke-konferens i närheten av Skövde
-
Hösten i Umeå bjuder på storslagna kulturupplevelser
Umeå bjuder in till en tid fylld av kulturupplevelser. Här är åtta höjdpunkter som garanterat sätter färg på höstmörkret.
-
Liseberg firar 10 år med Halloween – större och läskigare utbud
I år firar Liseberg tio år sedan parken öppnade grindarna till Halloween. Inför höstens säsong väntar två nya skräckområden.
-
AI i praktiken – ny undersökning om hur ny teknik stöttar turismorganisationer
ETC har publicerat resultaten från sin europeiska studie om användningen av AI inom turistorganisationer. Rapporten har tagits fram av Kairos Future.
-
Visit Sweden lanserar nationellt API för svensk besöksnäring
Nu lanserar Visit Sweden ett nationellt API som samlar Sveriges turistiska utbud. Det framtidssäkrar besöksnäringens synlighet digitalt.
-
Visita – ökad hotellbeläggning i augusti gav rekordsommar
Hotellsommaren 2025 slår rekord med knappt 6 procent fler belagda hotellrum än 2024. Detta enligt statistik från Visita.
-
Andreas Cederlund är Head of Promotion & PR på Swedish Lapland Visitors Board
Andreas Cederlund klev nyligen in i teamet och kommer att ha en viktig roll i att positionera Swedish Lapland i världen.
-
Att låna pengar för att resa – dröm eller dyrköpt nöje?
För många av oss är resor givetvis årets höjdpunkt. Det är då vi släpper vardagen, världen öppnar sig och nya intryck får fylla både sinne och kamera. Att uppleva andra kulturer, smaker och miljöer är...
-
Kalmar Water Expo tillbaka 2026 – med Allsvenskan i segling
Den 8–10 maj 2026 kommer Kalmar Water Expo tillbaka – och får den här gången sällskap av Allsvenskan i segling.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Fotografen som lyfter fram besöksnäringen genom bild och film
Christina Uhlin har sina rötter i Sundsvall där hon växte upp. Efter några år i Stockholm, där hon studerade foto...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 36 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Evenemang, Ma...
-
Idéer för skiddestinationer som vill tänka nytt i sin marknadsföring
Som en del av ett nyligen genomfört uppdrag för en fjälldestination ville jag (Marcus Ståhl) utmana mig själv lit...
-
Göteborg satsar på gastronomi – premiär för matfestivalen Food Fest
Tio dagar av smakäventyr startar nu på fredag: från spårvagnsluncher och permakultur-workshops till matpromenader...
-
-
Gästbloggare
-