-
Karin M Ekström – forskare kulinarisk turism
Vad heter du och vad gör du till vardags?
Jag heter Karin M Ekström och är Professor i företagsekonomi, inriktning marknadsföring. Jag arbetar på Högskolan i Borås där jag forskar, ansvarar för en forskargrupp inom hållbar konsumtion och undervisar.
Vad fick dig att välja ditt yrke?
Det var under studier till MBA (Master in Business Administration) i USA på 1980-talet som jag fick upp ögonen för forskning. Det ledde till att jag doktorerade och fortsatte sedan arbeta på Handelshögskolan i Göteborg (docent och professor) och numera på Högskolan i Borås (professor).
Vad är det som är intressant med kulinarisk turism och vad är det?
Att det är en starkt växande bransch och att det finns många skickliga entreprenörer som gör skillnad! Mat handlar om livskvalitet och deras insatser betyder mycket för ett mer varierat utbud av mat, mat som har ett tydligt ursprung och inte minst för landsbygdens utveckling.
Vad är kulinarisk turism?
Mat och dryck är resmål eller en viktig anledning till resan.
Hur ser ditt nätverk ut i forskningen?
Som forskare är det värdefullt med både nationella och internationella kontakter. Jag har tidigare startat och varit föreståndare för Centrum för konsumtionsvetenskap där jag etablerat många kontakter med konsumtionsforskare nationellt och internationellt i många olika discipliner. Jag är ständig sekreterare i Måltidsakademien och det innefattar även kontakter med forskare i olika discipliner. Jag tror på tvärvetenskap för att lösa komplexa samhälleliga problem.
Vilken relation har man till de verksamma och marknaden när man är forskare?
Möten kan öka förståelse, vidga perspektiv, ge inspiration och idéer. Som forskare anser jag att man har en skyldighet att delge sina forskningsresultat till samhället i stort.
Vad forskar du på just nu?
Ett projekt inom kulinarisk turism (tillsammans med Håkan Jönsson), ett projekt om marknadsorientering av konstmuseer, projektledare för ett projekt som handlar om hushåll som minskar sin konsumtion.
Hur ser en arbetsdag ut för en turismforskare?
Jag ser mig inte som turismforskare utan konsumtionsforskare som studerar kulinarisk turism
Arbetsdagen är ofta varierande – forskning (varje dag), undervisning och möten. Jag ser arbetet mer som en livsstil då forskning finns med i tankarna mer eller mindre hela tiden.
Vad gör man av resultatet av sin forskning? Hur når man ut?
Viktigt att delta i olika seminarier, föreläsa, ha kontakter med media.
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Lars Ardarve
-
Destination Jönköping satsar på ett stärkt värdskap
Nu nylanserar Destination Jönköping sin turistwebb, utbildar fler InfoPoints och tar fram inspirerande filmer om värdskap.
-
Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad är Årets kvinnor i besöksnäringen
Visitas utmärkelse "Årets kvinna i besöksnäringen" tilldelas Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad, ägare av familjeföretaget Sabis.
-
Sjuhäradsrundan har invigts – ny regional cykelled i Västsverige
Den 9 maj invigdes Sjuhäradsrundan, en ny regional cykelled i Västsverige som bjuder på skogar, sjölandskap och landsbygd.
-
SJ och SkiStar samarbetar – fler ska kunna välja tåg till fjällen
SJ och SkiStar inleder ett samarbete för att få fler att välja tåget till skid- och sommarsemestern i de svenska fjällen.
-
Två länder på en resa: Gränslandet – där Norge och Sverige möts
Gränslandet är området där Norge och Sverige smälter samman. Här är tips på unika boenden och upplevelser där.
-
Två tyska kryssningsfartyg kommer till Härnösand och Höga Kusten
De två tyska rederierna Phoenix Reisen och Hapag Lloyd kommer till Härnösand i år. Därmed blir det åtta kryssningsanlöp under säsongen.
-
Destination Östersund vinner värdskapspris för personliga AI-guider
Destination Östersund har tilldelats Visitas pris ”Bästa värdskap inom turistinformation 2024” för sina målgruppsanpassade AI-guider.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Mest under Destination, Boende samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
Snart tar bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Samtidigt ser Visit Sweden att intresset för bastu och kallbad växer.
-
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år – så startade föreningen
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år som organisation. Men hur startade föreningen? Det går JHT igenom i den här artikeln.
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Sweden – ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige
Nu lanseras en ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige för att underlätta arbetet med att kommunicera om l...
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
I vår tar den heta bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Med låten Bara bada bastu bjuder gruppen K...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende samt Konstate...
-
Nytt förmånskort från Sweden by Bike lanseras våren 2025
En ny produkt som inte enbart berör Sweden by Bike och alla cykelturister, utan även besöksnärin...
-
-
Gästbloggare
-