-
Kan svensk besöksnäring växa med hjälp av ABBA?
Under förra veckan blev det offentligt att ABBA gör comeback med två låtar.
Under tisdagen samlades många, många journalister från både Sverige och utlandet på ABBA The Museum på Djurgården i Stockholm. Förväntningarna var skyhöga, en del trodde till och med att alla ABBA-medlemmar skulle vara på plats. Men de blev lite besvikna då det ”bara” var Björn Ulvaeus på plats.
Ulvaeus hade vid sin sida musikalstjärnan Peter Jöback. Båda var mycket populära bland de utländska journalisterna. En journalist som Turismnytt pratade med berättade att ”i mitt land ses ABBA som något heligt”. Det säger inte lite om vilken effekt ABBA kan ha när det gäller att få utländska turister att bli nyfikna på Sverige.
Under dagen invigdes den första permanenta ABBA-utställningen i världen på ABBA The Museum. Detta sker otroliga 36 år efter att de slutade uppträda tillsammans! Utställningen öppnas just i år dels för att ABBA The Museum fyller 5 år.
De olika miljöerna i utställningen
Utställningen visar upp ABBAS ”resa” från 1982 och framåt i en interaktiv miljö bestående av 15 olika delar:
- INTROFILM – här kan man titta på en ny film om ABBA producerad av Jonas Åkerlund. Filmen är 4 minuter lång.
- FLYGPLATSEN – Här får besökare gå genom en gate på Arlanda flygplats som symboliserar när de fyra bandmedlemmarna åkte till London för sin skivrelease.
- CHESS – Dirigenten, en interaktiv upplevelse.
Här får man pröva lyckan som dirigent och framför sig har man partituret till styckena Chess och One Night In Bangkok. Poängen sparas på biljetten.
- LYRICS – fokus på textförfattande i allmänhet och Björn Ulvaeus i synnerhet. Man kommer bland annat kunna se intervjuer med Kristina Lugn och Marie Nilsson från Ainbusk Singers som berättar hur de ser på att skriva texter.
- BAO – En dansbana där besökarna kan uppleva, och dansa till, Benny Anderssons Orkester som projiceras på en av väggarna.
- FRIDA OCH AGNETHA – Två ”hus” tillägnade Frida och Agnetha som visar deras soloprojekt och karriärer efter 1982.
Här finns utdrag av musikvideos, liveframträdanden, klipp från intervjuer, originalkläder med mera.
- KRISTINA FRÅN DUVEMÅLA – Originalföremål från uppsättningen av Kristina från Duvemåla 1995, bland annat den spis som utgör själva navet i rummet.
I den kommer man också kunna se och lyssna på sånger från musikalen.
- QUIZ – Testa kunskaperna om de fyra medlemmarna och deras projekt efter 1982.
- BJÖRN OCH BENNY – Här visas Björns och Bennys egna projekt, nyinspelade intervjuer och pressklipp från deras gemensamma äventyr.
- MAMMA MIA! – Här får besökare uppleva att virtuellt måla en dörr och fönsterluckor
på Donnas hus – Help Donna fix the house. Förutom det kan man se videoklipp från båda Mamma Mia!-filmerna, behind-the-scenes-material samt originalkläder. I anslutning till sektionen visas även originalmodellen av Mamma Mia! The Party tillverkad av Bengt Fröderberg och Anna Söderberg.
- MIXBOX – Här får besökare mixa musik genom att använda olika förinspelade ljudspår.
- SING-ALONG MED KALLE MORAEUS – I den här miljön får man interagera med Kalle Moraeus och Göran Arnberg från BAO. De bjuder in besökaren att sjunga med när de spelar Thank You For The Music!
- LYSSNARSTATIONER – Lyssna på all musik som de fyra gjort efter 1982.
Besökaren vill ha interaktiva museer
” Vi skildrar musikalerna, soloalbumen och filmerna på ett digitalt och analogt manér. I sann ABBA The Museum-anda skapar vi fantasifulla miljöer och berättar historien med spännande interaktivitet”, säger Ingmarie Halling, Creative Director/Curator, ABBA The Museum.
VD:n Mattias Tengblad såg nöjd ut över det stora journalistuppbådet. Det verkar som att museet måste titta på nya lokallösningar till nästa invigning om det stora intresset fortsätter…
I Sverige har många nog inte insett hur många fans ABBA har än idag. Detta skapar möjligheter för företag inom besöksnäringen!
Nu väntar hela besöksnäringen på ABBA-effekten…
Källa: ABBA The Museum
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Katla Studios
-
Destination Jönköping satsar på ett stärkt värdskap
Nu nylanserar Destination Jönköping sin turistwebb, utbildar fler InfoPoints och tar fram inspirerande filmer om värdskap.
-
Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad är Årets kvinnor i besöksnäringen
Visitas utmärkelse "Årets kvinna i besöksnäringen" tilldelas Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad, ägare av familjeföretaget Sabis.
-
Sjuhäradsrundan har invigts – ny regional cykelled i Västsverige
Den 9 maj invigdes Sjuhäradsrundan, en ny regional cykelled i Västsverige som bjuder på skogar, sjölandskap och landsbygd.
-
SJ och SkiStar samarbetar – fler ska kunna välja tåg till fjällen
SJ och SkiStar inleder ett samarbete för att få fler att välja tåget till skid- och sommarsemestern i de svenska fjällen.
-
Två länder på en resa: Gränslandet – där Norge och Sverige möts
Gränslandet är området där Norge och Sverige smälter samman. Här är tips på unika boenden och upplevelser där.
-
Två tyska kryssningsfartyg kommer till Härnösand och Höga Kusten
De två tyska rederierna Phoenix Reisen och Hapag Lloyd kommer till Härnösand i år. Därmed blir det åtta kryssningsanlöp under säsongen.
-
Destination Östersund vinner värdskapspris för personliga AI-guider
Destination Östersund har tilldelats Visitas pris ”Bästa värdskap inom turistinformation 2024” för sina målgruppsanpassade AI-guider.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Mest under Destination, Boende samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
Snart tar bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Samtidigt ser Visit Sweden att intresset för bastu och kallbad växer.
-
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år – så startade föreningen
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år som organisation. Men hur startade föreningen? Det går JHT igenom i den här artikeln.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Sweden – ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige
Nu lanseras en ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige för att underlätta arbetet med att kommunicera om l...
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
I vår tar den heta bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Med låten Bara bada bastu bjuder gruppen K...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende samt Konstate...
-
Nytt förmånskort från Sweden by Bike lanseras våren 2025
En ny produkt som inte enbart berör Sweden by Bike och alla cykelturister, utan även besöksnärin...
-
-
Gästbloggare
-