-
Air Leap fortsätter att etablera lokala varumärken i Sverige
Henrik Sköld Johansson säljande regionchef för Air Halland och Air Skåne Ängelholm
Air Leap och AirGotland gick i början av mars samman med syftet att ytterligare förstärka gästerbjudandet för flygresor till och från Gotland med stark gotländsk prägel. Nu tar Air Leap nästa steg och startar upp Air Halland och Air Skåne Ängelholm- Helsingborg där Henrik Sköld Johansson, välkänd lokal profil i Halland och Nordvästra Skåne blir ansvarig för utvecklingen av gästupplevelsen.
Henrik kommer närmast från Scandic Hallandia i Halmstad där han var hotelldirektör. Han har även tidigare varit verksam i Helsingborg/Ängelholm i hotellbranschen och känner väl till regionen.
– Det ska bli oerhört spännande att få vara med att bygga upp dessa varumärken regionalt och att kunna samverka med företag, organisationer och privatpersoner i Nordvästra Skåne och Halland. Två fantastiska regioner med stor potential där såklart bra kommunikationer är oerhört viktigt för fortsatt expansion och attraktionskraft, säger Henrik Sköld Johansson.
– Vi är väldigt glada att Henrik ansluter och börjar arbetet med att etablera nya lokala varumärken och erbjudanden. Henrik kommer att forma den organisation som ska ge en trevlig gästupplevelse med tydlig lokal touch, säger Christer Paulsson, ansvarig för rekrytering av Henrik och den som var med förra gången som medgrundare och ansvarig chef för Kullaflyg både i Ängelholm och Halmstad. Air Leap har kämpat för att hålla linjerna uppe under hela pandemin och när dom nu tagit beslutet att ta nästa steg med lokala marknads och försäljningsorganisationer kopplat till ett lokalt varumärke med lokala erbjudanden och innehåll på riktigt så känns det helt rätt. Henrik och jag har sprungit på varandra genom åren i olika nätverk både i Halmstad och nordvästra Skåne och när han visade sig vara tillgänglig så var det inget svårt beslut avslutar Christer.
Från och med den 2 maj kommer linjen Ängelholm-Bromma trafikeras med en ATR 72 500 med plats för 72 gäster och Halmstad med en Saab 340 med plats för 33.
– Vi är glada över det samarbete som kommuniceras idag och ser fram emot att betjäna en ännu bättre produkt mellan vår flygplats och Bromma framöver. Personligen är jag extra förtjust i att vi på nytt får en aktör med stark lokal och regional förankring och med god insikt i våra resenärers behov och önskemål, säger Christian Ziese VD på Ängelholms Flygplats AB.
– Det känns mycket bra och extra positivt att vi för första gången får ett varumärke och en produkt inom flyget som får en stark koppling till Halland. Detta kommer att stärka utvecklingen både för näringslivet och besöksnäringen såväl lokalt som regionalt.
Vidare är vi glada över den fortsatta satsning som görs i Halmstad/Halland där hallänningarna erbjuds flyg till huvudstaden på ett bra och tidseffektivt sätt, säger Magnus Edman, VD/Flygplatschef Halmstad Flygplats AB.Henrik Sköld Johansson påbörjar sitt arbete i början på april.
Air Leap är ett regionalt flygbolag som har en mix av kommersiella- och upphandlade linjer. Flygbolaget har de senaste åren lanserat ett antal destinationer trots tuffa tider för flygbranschen.
Flygbolaget Air Leap är byggt från grunden och har en flygproduktion som möter marknadens behov och bolagets samarbeten med andra flygoperatörer innebär flexibilitet och långsiktighet i satsningen. Samtidigt som flygbolaget koncentrerar sig på själva produktionen kommer Air Leap Scandinavia fokusera på det kommersiella erbjudandet. Air Halland är varumärket för resor till och från Halmstad, Air Skåne till och från Ängelholm- Helsingborg som med lokal närvaro möter marknadens behov.
Se också: www.airskane.se www.airhalland.se - Text: Air Leap
- Foto: Air Leap
-
Spritmuseum – svenskt vin och cider i en smakrik utställning
Spritmuseum samlar 15 svenska dryckesproducenter i en utställning. Besökare får chansen att smaka på deras hantverksprodukter.
-
Kraftig satsning på regionala flygplatser stärker Sverige
Regeringen föreslår att anslaget till icke-statliga regionala flygplatser höjs kraftigt i budgeten 2026. Ett välkommet besked.
-
På gång hos Naturturismföretagen
Med utbildningar, projekt och nätverk fortsätter Naturturismföretagen arbeta för att lyfta branschens roll som motor för hållbar utveckling.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 37 -25
Mest under Destination, Boende och Evenemang
-
Hållbarhet i besöksnäringen – Något för dig? Anmäl dig till BarCamp 2025
Den 6–7 oktober 2025 bjuder Nätverket Hållbar Besöksnäring och Visit Hornborgasjön in till en inspirerande icke-konferens i närheten av Skövde
-
Regeringskansliet – företagarpaket för fler jobb i Sverige
I budgetpropositionen för 2026 lägger samarbetspartierna fram ett företagarpaket som bland annat sänker kostnaderna för att anställa unga.
-
Hösten i Umeå bjuder på storslagna kulturupplevelser
Umeå bjuder in till en tid fylld av kulturupplevelser. Här är åtta höjdpunkter som garanterat sätter färg på höstmörkret.
-
Liseberg firar 10 år med Halloween – större och läskigare utbud
I år firar Liseberg tio år sedan parken öppnade grindarna till Halloween. Inför höstens säsong väntar två nya skräckområden.
-
AI i praktiken – ny undersökning om hur ny teknik stöttar turismorganisationer
ETC har publicerat resultaten från sin europeiska studie om användningen av AI inom turistorganisationer. Rapporten har tagits fram av Kairos Future.
-
Visit Sweden lanserar nationellt API för svensk besöksnäring
Nu lanserar Visit Sweden ett nationellt API som samlar Sveriges turistiska utbud. Det framtidssäkrar besöksnäringens synlighet digitalt.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Liseberg firar 10 år med Halloween – större och läskigare utbud
I år firar Liseberg ett skrämmande jubileum. Det är nämligen tio år sedan nöjesparken för första gången öppnade g...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 36 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Evenemang, Ma...
-
Göteborg satsar på gastronomi – premiär för matfestivalen Food Fest
Tio dagar av smakäventyr startar nu på fredag: från spårvagnsluncher och permakultur-workshops till matpromenader...
-
Visit Sweden lanserar nationellt API för svensk besöksnäring
Idag lanserar Visit Sweden ett nationellt API, Application Programming Interface, som en av de f...
-
-
Gästbloggare
-