fredag 18 juli 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • SM-veckan vinter återvänder till Skövde 2027
    • Stockholm får en ny sommarpärla: ”Badholmen Sju Veckor”
    • Gröna Lund, Kolmården och Furuvik rekryterar medarbetare till Halloween
    • Svenska Taxiförbundet – konkurrensbegränsning gynnar inte Kalmar
  • Platsannonser:
    • Gröna Lund, Kolmården och Furuvik rekryterar medarbetare till Halloween
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
    • Camping Västkust rekryterar 1000 personer till sommaren
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 7 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Fjällbyrån - skapa hemsida -13 tips
    2021-04-16 12:42

    Blogginlägg – Gör din hemsida till en duktig säljare

    I min värld är hemsidan navet i varje företags digitala synlighet. Det är hemsidan som ska agera som en ständigt vaken säljare och inspirera potentiella gäster dygnet runt, sju dagar i veckan. Vare sig om det är en befintlig hotellgäst som undrar över hotellrestaurangens meny eller om det är en gäst som är tidigt i kundresan och fortfarande inte bestämt resmål är hemsidan en viktig mötespunkt för försäljning och kundservice.

    Mina tips till en säljande hemsida

    En del av tipsen kan du komma igång med redan idag medan andra kan kräva lite mer förberedelse.

    Förstå din gäst

    Innan du lägger för mycket tid på att spekulera rekommenderar jag starkt att du slänger ett öga i Google Analytics. Har du inte kommit igång än? Det är aldrig försent! Med bättre förståelse för din kund är jag övertygad om att du kommer att skapa ännu bättre gästnytta och innehåll till din hemsida.

    Keep it simple

    Gör det enkelt för besökarna att navigera, lägg inte för mycket tid och resurser på avancerade och häftiga funktioner. Det de allra flesta behöver är en väl fungerande sajt som på ett effektivt sätt berättar om er verksamhet. Man kommer väldigt långt med text, bild (och kanske lite rörligt material).

    Dra nytta av sökmotorer

    För de allra flesta besöksnäringsföretag står sökmotorer för en majoritet av trafiken och det finns en enorm möjlighet att utnyttja den kraften för att nå nya höjder. Google står för över 90% av alla sökningar i Sverige, ska du synas på Google är en väl fungerande hemsida en förutsättning (Google My Business erbjuder förvisso en god möjlighet men det ser jag snarare som en hygienfaktor som kompletterar din hemsida). Google analyserar primärt text (men även annat som struktur, laddtider, bilder, filmer och design), läs gärna vår guide till sökmotoroptimering). Ska du förbättra din synlighet i sökresultaten är det med andra ord läge att skapa text.

    Mobilanpassa

    Det kan låta som en självklarhet 2021 men det är långt ifrån alla hemsidor som är mobilanpassade idag. Min erfarenhet bland företag inom besöksnäringen är att mobiltrafiken ofta står för över 50% av hemsidans totala trafik, inte sällan 60-70%. Se därför till att din sajt verkligen fungerar och är användarvänlig även på en liten skärm.

    Engagerande innehåll

    Om man utgår från besöksnäringens kundresa så måste man inse att det inte är alla kunder som slänger sig på bokningsknappen. Du måste också jobba med nyrekrytering av kunder som kan börja drömma om att besöka er. I drömstadiet är det ofta reseanledningarna som är viktigast och här nar ni möjlighet att utnyttja hemsidan för att verkligen inspirera och väcka intresse. Läckra bilder, inspirerande texter, lokala tips, er unika bucketlista, kanske en video eller två. Låt kreativiteten flöda!

    Känner du till Guide Michelin?

    Såklart du gör! Men visste du att den ursprungligen skapades av däckföretaget med samma namn för att locka folk ut från centrala Paris till trevliga restauranger i stadens utkanter. Varför? Jo för att om man ska ta sig till stadens utkanter var det smidigt att ha en bil. Och om fler kör bil skulle fler så småningom behöva köpa nya däck. På samma sätt tänker Snälltåget när de publicerar en artikel om Berlins sevärdheter, de har inget att vinna på att fler besöker Brandenburger Tor men om fler vill besöka Berlin kommer förhoppningsvis fler att få upp ögonen för deras nattåg till staden.

    Snabb hemsida

    Inom e-handeln talar man om att en långsam sajt till och med leder till förlorade kunder då man inte orkar vänta. Det enklaste du själv kan göra för att optimera din hemsidas laddtider är att minimera dina bilder. Använd gärna Googles egna verktyg Google Pagespeed insights för att se hur väl din sida är optimerad. Exempelvis är en bild som är tagen med din mobiltelefon för högupplöst. Jag vet inte om det finns några exakta riktlinjer men om du håller dig till 72 dpi och försöker få ner bilderna mot 100-200 kB så skulle jag säga att du är på helt rätt väg.

    Skaffa digitala vänner

    Man har allt att vinna på att hitta samarbetspartners och vänner på nätet. Se det som att ni kan hjälpa vandra att komplettera gästens behov. En restaurang serverar middag och den andra lunch? Ett företag erbjuder båtuthyrning och det andra bolaget kajakuthyrning? Så länge ni inte konkurrerar om samma kund är det bra att försöka samarbeta.

    Tänk långsiktigt

    För att lyckas väl och se tydliga resultat krävs uthållighet. Det finns ingen mirakelkur som vare sig gör dig smal eller skapar nya kunder utan en ansträngning. Skapa hållbara rutiner på en rimlig nivå som gör det möjligt för organisationen att kämpa på även under tunga perioder.

    Utgå från din gäst

    Se till att varje enskild sida på er sajt har ett tydligt syfte. Då blir det lättare för gästen att navigera och det blir dessutom lättare för Google att förstå vad du erbjuder. Om du lyckas förstå vad din kund söker efter och hur deras köpresa går till har ni bättre förutsättningar att leverera en tjänst/produkt som de vill ha.

    Var tydlig med kontaktuppgifter

    Det ska vara lätt att komma i kontakt med er. Lägg gärna kontaktuppgifter både i footern (längst ner) samt på en egen sida. Var också tydlig med ert företagsnamn och var ni erbjuder era tjänster, det ger förtroende och visar att ni är seriösa. Öppettider är en annan hygienfaktor…J

    Samla recensioner

    Vi litar i stor utsträckning på vänner och bekanta när vi ska boka vår semester, många läser också vad tidigare gäster tycker. Tripadvisor, Google och Facebook är de största plattformarna för recensioner i besöksnäringen. Lägg till utlåtanden från tidigare gäster på er hemsida, antingen genom att samla in manuellt eller genom en programvara som gör jobbet automatiskt.

    Färdiga paket

    Paketering har som jag ser det två syften, dels att sälja men också att inspirera och informera era gäster om vilka möjligheter ni erbjuder. Det är mycket lättare för en gäst att ta till sig av ett färdigt paket än att behöva plocka ihop sina egna paket och ringa olika leverantörer. Bättre service och därmed större chans till försäljning.

    Hoppas att våra tips kan hjälpa dig att förbättra din synlighet online! Är det något jag glömt som borde varit med? Hör gärna av dig med synpunkter!

    Prenumerera gärna på mitt nyhetsbrev.

    Fjällbyrån är en fullservicebyrå inom digital marknadsföring och platsmarknadsföring. Om du anlitar oss och uppger att du hittat oss genom Turismnytt går 10% av första fakturan direkt till Turismnytt. Detta för att vi vill stötta kvalitetsjournalistik om besöksnäringen.

    Marcus Ståhl

    • Text: Marcus Ståhl
    • Foto: Marcus Ståhl
    Tweet
  • Vintern 2027 kommer SM-veckan åter att arrangeras i Skövde.
    2025-07-18 01:27

    SM-veckan vinter återvänder till Skövde 2027

    Efter att Riksidrottsförbundet och SVT har utvärderat städer är det nu klart att Skövde kommer stå värd för SM-veckan vinter 2027.

  • Under sju veckor förvandlas Badholmen i Stockholm till en levande beach club där musik, mat och människor möts.
    2025-07-18 01:21

    Stockholm får en ny sommarpärla: ”Badholmen Sju Veckor”

    I sommar får Stockholms skärgård nytt liv. Under sju veckor förvandlas Badholmen till en beach club där musik, mat och människor möts.

  • Nöjesparkerna Gröna Lund, Kolmården och Furuvik söker nu efter medarbetare till höstens spännande Halloween.
    2025-07-18 01:16

    Gröna Lund, Kolmården och Furuvik rekryterar medarbetare till Halloween

    När höstmörkret sänker sig förvandlas Gröna Lund, Kolmården och Furuvik till halloweenvärldar. Nu öppnar nöjesparkerna sina rekryteringar.

  • Lennart Kalderén, ordförande för Svenska Taxiförbundet.
    2025-07-18 01:11

    Svenska Taxiförbundet – konkurrensbegränsning gynnar inte Kalmar

    Svenska Taxiförbundet ser en konkurrensbegränsning i Kalmars upphandling av skolskjuts. Mindre taxiföretag riskeras att slås ut.

  • Sommartorget i Härnösand.
    2025-07-18 01:04

    En rekordökning av gästnätter i Härnösand under året

    Turismen i Härnösand visar stark tillväxt. Under årets fem första månader har gästnätter ökat med 49,4 procent jämfört med i fjol.

  • Öppningsceremonin vid Word Choir Games 2024 i Auckland på Nya Zeeland.
    2025-07-18 01:00

    Helsingborg blir värdstad för World Choir Games 2026

    Sommaren 2026 står Helsingborg i centrum för världens största internationella körfestival - World Choir Games.

  • Camping 2025 - besöksnäring
    2025-07-14 04:55

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 28 -25

    Mest om Destination, Boende, Evenemang och Konstateranden/beslut/rapporter

  • Almedalen 2025 - Norwegian och St1
    2025-07-14 00:56

    Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 3

    Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna, här del 3

  • Logga för Regeringen.
    2025-07-13 22:23

    Regeringen föreslår ett förbättrat resegarantisystem

    Ökad trygghet för resenärer och förenkling för branschens aktörer. Regeringen föreslår en reform av dagens resegarantisystem.

  • EVS38, en global konferens om eldrivna fordon, lockade 3900 deltagare i Göteborg under juni.
    2025-07-13 22:18

    Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – juni 2025

    Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen i destinationen. Juni var en händelserik månad.

  • Veckans profil

    Madelaine Pettersson, Spritmuseum

    Madelaine Pettersson

    Spritmuseums kommersiella chef

    Om produktutveckling och att skapa ett levande museum

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 26 juni

    • Film att använda: Så bidrar globala gäster till din affär

    • Vill du locka fler svenska gäster i sommar? 5 konkreta tips!

    • Digitala föreläsningar om den globala resenären

  • Händelser i branschen

    • Järvsö Sustainable Tourism Summit 27-29 augusti
      2025-08-27
      • Järvsö
      • jarvsosummit.com/
    • Svensk mountainbikekonferens – Platsutveckling med cykling som medel 1-2 september
      2025-09-01
      • Järvsö
      • cykelframjandet.se/svensk-mountainbike-konferens/
    • Kulturarvsdagen, 12–14 september
      2025-09-12
      • Hela Sverige
      • kulturarvsdagen-2025-kulturarv-och-bebyggelse-en-hyllning-till-vart-byggda-arv-56602
    • Besöksnäringsforum – Region Västerbotten Turism 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Lycksele
    • BarCamp – Nätverket Hållbar Besöksnäring 6-7 oktober (save the date)
      2025-10-06
      • Skaraborg
    • Turismdag – JHT (save the date)
      2025-10-16
      • Jämtland
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    • Besöksnäringen på agendan (SKR) – Save the date
      2025-12-03
      • Stockholm
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-07-11 01:47

      Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar

      Vid aktuell upphandling av tågbolag som ska köra nattågen mellan Stockholm och Narvik från december 2026 fick Tra...

    • 2025-07-13 22:23

      Regeringen föreslår ett förbättrat resegarantisystem

      Ökad trygghet för resenärer och förenkling för resebranschens aktörer. Regeringen har beslutat o...

    • 2025-07-11 01:28

      Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer

      Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun – där näringslivsenheten och kommunikationsenheten samarbet...

    • 2025-07-11 01:32

      Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar

      Äntligen är sommaren här och ute hos Sveriges olika besöksmål råder det stor aktivitet. Detta är ett blogginlägg ...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Jag har funderat mycket på vad det är som gör att vissa paket blir succé och andra blir liggande på en undangömd del av hemsidan....

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen som språngbräda ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Besöksnäringen lyfts ofta fram som tillväxtmotor. Många är de kommuner och regioner som stångas med att formulera tillväxtstrategier för jus...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyperlokala smaker, förstklassig...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet