-
Blogginlägg – Gör din hemsida till en duktig säljare
I min värld är hemsidan navet i varje företags digitala synlighet. Det är hemsidan som ska agera som en ständigt vaken säljare och inspirera potentiella gäster dygnet runt, sju dagar i veckan. Vare sig om det är en befintlig hotellgäst som undrar över hotellrestaurangens meny eller om det är en gäst som är tidigt i kundresan och fortfarande inte bestämt resmål är hemsidan en viktig mötespunkt för försäljning och kundservice.
Mina tips till en säljande hemsida
En del av tipsen kan du komma igång med redan idag medan andra kan kräva lite mer förberedelse.
Förstå din gäst
Innan du lägger för mycket tid på att spekulera rekommenderar jag starkt att du slänger ett öga i Google Analytics. Har du inte kommit igång än? Det är aldrig försent! Med bättre förståelse för din kund är jag övertygad om att du kommer att skapa ännu bättre gästnytta och innehåll till din hemsida.
Keep it simple
Gör det enkelt för besökarna att navigera, lägg inte för mycket tid och resurser på avancerade och häftiga funktioner. Det de allra flesta behöver är en väl fungerande sajt som på ett effektivt sätt berättar om er verksamhet. Man kommer väldigt långt med text, bild (och kanske lite rörligt material).
Dra nytta av sökmotorer
För de allra flesta besöksnäringsföretag står sökmotorer för en majoritet av trafiken och det finns en enorm möjlighet att utnyttja den kraften för att nå nya höjder. Google står för över 90% av alla sökningar i Sverige, ska du synas på Google är en väl fungerande hemsida en förutsättning (Google My Business erbjuder förvisso en god möjlighet men det ser jag snarare som en hygienfaktor som kompletterar din hemsida). Google analyserar primärt text (men även annat som struktur, laddtider, bilder, filmer och design), läs gärna vår guide till sökmotoroptimering). Ska du förbättra din synlighet i sökresultaten är det med andra ord läge att skapa text.
Mobilanpassa
Det kan låta som en självklarhet 2021 men det är långt ifrån alla hemsidor som är mobilanpassade idag. Min erfarenhet bland företag inom besöksnäringen är att mobiltrafiken ofta står för över 50% av hemsidans totala trafik, inte sällan 60-70%. Se därför till att din sajt verkligen fungerar och är användarvänlig även på en liten skärm.
Engagerande innehåll
Om man utgår från besöksnäringens kundresa så måste man inse att det inte är alla kunder som slänger sig på bokningsknappen. Du måste också jobba med nyrekrytering av kunder som kan börja drömma om att besöka er. I drömstadiet är det ofta reseanledningarna som är viktigast och här nar ni möjlighet att utnyttja hemsidan för att verkligen inspirera och väcka intresse. Läckra bilder, inspirerande texter, lokala tips, er unika bucketlista, kanske en video eller två. Låt kreativiteten flöda!
Känner du till Guide Michelin?
Såklart du gör! Men visste du att den ursprungligen skapades av däckföretaget med samma namn för att locka folk ut från centrala Paris till trevliga restauranger i stadens utkanter. Varför? Jo för att om man ska ta sig till stadens utkanter var det smidigt att ha en bil. Och om fler kör bil skulle fler så småningom behöva köpa nya däck. På samma sätt tänker Snälltåget när de publicerar en artikel om Berlins sevärdheter, de har inget att vinna på att fler besöker Brandenburger Tor men om fler vill besöka Berlin kommer förhoppningsvis fler att få upp ögonen för deras nattåg till staden.
Snabb hemsida
Inom e-handeln talar man om att en långsam sajt till och med leder till förlorade kunder då man inte orkar vänta. Det enklaste du själv kan göra för att optimera din hemsidas laddtider är att minimera dina bilder. Använd gärna Googles egna verktyg Google Pagespeed insights för att se hur väl din sida är optimerad. Exempelvis är en bild som är tagen med din mobiltelefon för högupplöst. Jag vet inte om det finns några exakta riktlinjer men om du håller dig till 72 dpi och försöker få ner bilderna mot 100-200 kB så skulle jag säga att du är på helt rätt väg.
Skaffa digitala vänner
Man har allt att vinna på att hitta samarbetspartners och vänner på nätet. Se det som att ni kan hjälpa vandra att komplettera gästens behov. En restaurang serverar middag och den andra lunch? Ett företag erbjuder båtuthyrning och det andra bolaget kajakuthyrning? Så länge ni inte konkurrerar om samma kund är det bra att försöka samarbeta.
Tänk långsiktigt
För att lyckas väl och se tydliga resultat krävs uthållighet. Det finns ingen mirakelkur som vare sig gör dig smal eller skapar nya kunder utan en ansträngning. Skapa hållbara rutiner på en rimlig nivå som gör det möjligt för organisationen att kämpa på även under tunga perioder.
Utgå från din gäst
Se till att varje enskild sida på er sajt har ett tydligt syfte. Då blir det lättare för gästen att navigera och det blir dessutom lättare för Google att förstå vad du erbjuder. Om du lyckas förstå vad din kund söker efter och hur deras köpresa går till har ni bättre förutsättningar att leverera en tjänst/produkt som de vill ha.
Var tydlig med kontaktuppgifter
Det ska vara lätt att komma i kontakt med er. Lägg gärna kontaktuppgifter både i footern (längst ner) samt på en egen sida. Var också tydlig med ert företagsnamn och var ni erbjuder era tjänster, det ger förtroende och visar att ni är seriösa. Öppettider är en annan hygienfaktor…J
Samla recensioner
Vi litar i stor utsträckning på vänner och bekanta när vi ska boka vår semester, många läser också vad tidigare gäster tycker. Tripadvisor, Google och Facebook är de största plattformarna för recensioner i besöksnäringen. Lägg till utlåtanden från tidigare gäster på er hemsida, antingen genom att samla in manuellt eller genom en programvara som gör jobbet automatiskt.
Färdiga paket
Paketering har som jag ser det två syften, dels att sälja men också att inspirera och informera era gäster om vilka möjligheter ni erbjuder. Det är mycket lättare för en gäst att ta till sig av ett färdigt paket än att behöva plocka ihop sina egna paket och ringa olika leverantörer. Bättre service och därmed större chans till försäljning.
Hoppas att våra tips kan hjälpa dig att förbättra din synlighet online! Är det något jag glömt som borde varit med? Hör gärna av dig med synpunkter!
Prenumerera gärna på mitt nyhetsbrev.
Fjällbyrån är en fullservicebyrå inom digital marknadsföring och platsmarknadsföring. Om du anlitar oss och uppger att du hittat oss genom Turismnytt går 10% av första fakturan direkt till Turismnytt. Detta för att vi vill stötta kvalitetsjournalistik om besöksnäringen.
Marcus Ståhl
- Text: Marcus Ståhl
- Foto: Marcus Ståhl
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riks...
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Det internationella intresset och engagemanget för hållbar turism är stort. Det märks på det överväldigande intre...
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Den 12 april avslutades Svenska Destinationsdagarna i Helsingborg. Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson...
-
-
Gästbloggare
-