-
Branschens mest attraktiva arbetsgivare utsedda
Vid ett seminarium i början av veckan presenterade Visita resultatet av sin årliga undersökning som emanerar i listan på besöksnäringens mest attraktiva arbetsgivare.
Universum, specialister på employer branding, som har genomfört undersökningen lyfte fram att människorna i organisationen, personalen har blivit företagens viktigaste resurs. Nu är det inte bara en klyscha, nu är det ett faktum. Nu är de är del av företagets identitet.
Viktigt att profilera sig som en bra arbetsgivare
Att det är viktigt för företag i allmänhet, och i besöksnäringen i synnerhet, att profilera sig som en bra arbetsgivare förstärktes av Sofia Kacim som inledde presentationen med ett kort föredrag om Millennials (även kallade Generation Y, födda på 90-talet +/- ett par år). När denna generation nu kommer ut på arbetsmarknaden på bred front ställs det helt nya krav på företagen när det gäller hur man tar hand om sina anställda. Kort sagt har det blivit ombytta roller. Det är den anställde som väljer företag att jobba för och inte företagen som kan välja och vraka bland kandidaterna.
Millennials har en större medvetenhet om sitt självvärde och tittar ofta på om den potentiella arbetsgivaren har ett ”högre syfte”. Kanske är det ett skäl till att Nordic Choice, med sitt motto people-planet-profit, ligger i undersökningens toppskikt. Gruppen ställer också krav på transparens, att arbetsgivaren ”delar med sig” och är tillgänglig. En chef idag måste tycka om människor, i synnerhet i en servicebransch som besöksnäringen.
Vilka av de 153 företagen (samtliga medlemmar i Visita) i undersökningen lyckades då nå listans topp efter att 2.500 studenter och yrkesverksamma i besöksnäringen fått säga sitt?
Totallistan för hela landet ser ut såhär:
- Scandic Hotels
- Nordic Choice Hotels
- Grand Hôtel, Stockholm
- Fotografiska
- Gothia Towers
- Elite Hotels
- Liseberg
- Svenska Turistföreningen, STF
- Stureplansgruppen
- Radisson
Top tre i respektive region ser ut såhär:
Norrland
- Svenska Turistföreningen, STF
- Scandic Hotels
- Icehotel
Stockholm
- Nordic Choice Hotels
- Scandic Hotels
- Fotografiska
Västra Götaland
- Gothia Towers
- Liseberg
- Nordic Choice Hotels
Skåne län
- Ess group
- Grand Hotel, Lund
- Scandic Hotels
Turismnytt gratulerar dessa duktiga besöksnäringsföretag!
Se hela listan här
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Visita
-
Swedish Lapland Visitors Boards nya sajt går mot strömmen – kan inte ses på mobilen
Swedish Lapland Visitors Boards valde att bara göra sin nya sajt Care for the Arctic tillgänglig om du använder webbläsaren på en dator.
-
Varberg möter framtidens besökare digitalt och stänger turistinformationen
Besöken till turistinformationen i Brunnsparken har minskat med omkring 80% de senaste 10 åren. En förflyttning görs till en starkare digital närvaro.
-
Skapa inspirerande bilder och illustrationer med AI-verktyget Midjourney
Upptäck kraften i det bildgenererande AI-verktyget Midjourney med Bianca Brandon-Cox i hennes nya blogginlägg för Turismnytt.
-
Liseberg vinner pris vid nöjesparkernas Oscar – THEA Classic Award
Vid en prisceremoni den 16:e Mars fick Liseberg ta emot en THEA Classic Award. Det är tredje gången i prisets 30-åriga historia.
-
Gigantisk donation till Rörstrand Museum i Lidköping
Rörstrand Museum har fått ett erbjudande om att ta emot en gåva som kommer komplettera en del i Lidköpings historia som porslinsstad.
-
Peab planerar en ny satsning i Bara tillsammans med Ästad Vingård och The National
Peab, Ästad Vingård och The National ingår ett gemensamt utvecklingsbolag med planer att utveckla en destination i Bara.
-
Scandic – vinnaren i svenska sömnmästerskapet har korats
Sveriges första rikstäckande sömnmästerskap som arrangerats av Scandic har lockat deltagare från hela landet. Vinnaren har nu korats.
-
Granö Beckasin blir en del av Svenska Turistföreningen
Nu ansluter Granö Beckasin, en framstående aktör inom ekoturism längs Umeälven, sig till Svenska Turistföreningen.
-
Nu inleds rivning- och saneringsarbeten på Liseberg Oceana
Nyligen färdigställde parken och NCC en plan för rivnings- och saneringsarbete på Liseberg Oceana efter branden.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 12 -24
Mest under Destination, Boende, Evenemang samt Utmärkelser
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Detta kan besöksnäringen lära sig från Kosta
Härom veckan fick jag (Marcus Ståhl) äran att föreläsa i Kosta på uppdrag av Smålands Turismnäring med Småland Tu...
-
Måltidsupplevelser blir allt viktigare för turism till Sverige
Intresset för gastronomi och måltidsupplevelser är stort bland globala resenärer som vill resa till Sverige. Hela...
-
Nya nöjeskryssaren Birka Gotland är helt rätt i tiden
Pandemi, inflation och en orolig omvärld är några exempel på faktorer som påverkat svenskarnas sätt att resa. Nu ...
-
En ny arktisk agenda – Care for the Arctic – it’s our home
Föreställ dig världens bästa plats. Tänk dig sedan att den är hotad Här, i den arktiska delen av Sverige, går kli...
-
-
Gästbloggare
-