-
Branschens mest attraktiva arbetsgivare utsedda
Vid ett seminarium i början av veckan presenterade Visita resultatet av sin årliga undersökning som emanerar i listan på besöksnäringens mest attraktiva arbetsgivare.
Universum, specialister på employer branding, som har genomfört undersökningen lyfte fram att människorna i organisationen, personalen har blivit företagens viktigaste resurs. Nu är det inte bara en klyscha, nu är det ett faktum. Nu är de är del av företagets identitet.
Viktigt att profilera sig som en bra arbetsgivare
Att det är viktigt för företag i allmänhet, och i besöksnäringen i synnerhet, att profilera sig som en bra arbetsgivare förstärktes av Sofia Kacim som inledde presentationen med ett kort föredrag om Millennials (även kallade Generation Y, födda på 90-talet +/- ett par år). När denna generation nu kommer ut på arbetsmarknaden på bred front ställs det helt nya krav på företagen när det gäller hur man tar hand om sina anställda. Kort sagt har det blivit ombytta roller. Det är den anställde som väljer företag att jobba för och inte företagen som kan välja och vraka bland kandidaterna.
Millennials har en större medvetenhet om sitt självvärde och tittar ofta på om den potentiella arbetsgivaren har ett ”högre syfte”. Kanske är det ett skäl till att Nordic Choice, med sitt motto people-planet-profit, ligger i undersökningens toppskikt. Gruppen ställer också krav på transparens, att arbetsgivaren ”delar med sig” och är tillgänglig. En chef idag måste tycka om människor, i synnerhet i en servicebransch som besöksnäringen.
Vilka av de 153 företagen (samtliga medlemmar i Visita) i undersökningen lyckades då nå listans topp efter att 2.500 studenter och yrkesverksamma i besöksnäringen fått säga sitt?
Totallistan för hela landet ser ut såhär:
- Scandic Hotels
- Nordic Choice Hotels
- Grand Hôtel, Stockholm
- Fotografiska
- Gothia Towers
- Elite Hotels
- Liseberg
- Svenska Turistföreningen, STF
- Stureplansgruppen
- Radisson
Top tre i respektive region ser ut såhär:
Norrland
- Svenska Turistföreningen, STF
- Scandic Hotels
- Icehotel
Stockholm
- Nordic Choice Hotels
- Scandic Hotels
- Fotografiska
Västra Götaland
- Gothia Towers
- Liseberg
- Nordic Choice Hotels
Skåne län
- Ess group
- Grand Hotel, Lund
- Scandic Hotels
Turismnytt gratulerar dessa duktiga besöksnäringsföretag!
Se hela listan här
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Visita
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabor...
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
I denna artikel från Mittuniversitetet kan ni läsa mer om hur de gör. Forskare vid Etour Research Centre på M...
-
-
Gästbloggare
-