-
Coola pinnar och häftiga pölar i Visit Östergötlands nya kampanj
De flesta föräldrar har nog ansträngt sig lite extra ibland — lagt tid, energi och pengar på att skapa det där speciella för barnens skull. Och så kommer något så banalt som en pinne eller vattenpöl och stjäl showen. Med den insikten skapades Visit Östergötlands senaste kampanj, med fortsatt fäste i konceptet ”Östergötland måste upplevas”.
Kampanjen som kommer gå i Stockholms och Göteborgs lokaltrafik bygger på igenkänningen kring vuxnas förväntningar vs barns fantasi, och även om den fokuserar på banala ting som hål i marken och coola pinnar är förstås grundsyftet att på ett avslappnat och roligt sätt kunna påminna om de attraktioner regionen faktiskt har att erbjuda.
Har potential att sticka ut lite
”Det är alltid roligt att kunna släppa ifrån sig något man känner har potential att sticka ut lite. Här lutar vi oss mot tryggheten i att de flesta kan relatera till barns bottenlösa fantasi och lekfullhet, som ju är något av det vackraste som finns. Då gör det inte så mycket att motivet är en grådassig vattenpöl på Kolmårdens parkering – tvärtom”. Säger Hanna Nord, strateg besöksnäring på Region Östergötland, som ansvarar för varumärket Visit Östergötland.
Kampanjen som är ett samarbete mellan Visit Östergötland och Markus Reklambyrå, kommer gå i Stockholms tunnelbanor och synas på spårvagnar i Göteborg under vecka 13 och 14.
”Rolig kampanj och väldigt kul att få vara ett av ansiktena utåt för vårt härliga landskap”. Säger Tom Andersson, slottsfogde på Vadstena slott.
Läs mer om Östergötland på Turismnytt här
- Text: Region Östergötland
- Foto: Markus Reklam
-
Hertz passerar miljarden i omsättning – förändrat resebeteende
Sommaren visar en förändring i resebeteendet enligt Hertz. Svenskar är försiktiga med sin ekonomi och efterfrågan från internationella ökar.
-
Nöjdhetsrekord för evenemanget O-Ringen i Jönköping
O-Ringen som arrangerades juli 2025 i Jönköping var en succé. Besöksundersökningen som gjordes efter visar att deltagarna var mycket nöjda.
-
Spritmuseum – svenskt vin och cider i en smakrik utställning
Spritmuseum samlar 15 svenska dryckesproducenter i en utställning. Besökare får chansen att smaka på deras hantverksprodukter.
-
Kraftig satsning på regionala flygplatser stärker Sverige
Regeringen föreslår att anslaget till icke-statliga regionala flygplatser höjs kraftigt i budgeten 2026. Ett välkommet besked.
-
På gång hos Naturturismföretagen
Med utbildningar, projekt och nätverk fortsätter Naturturismföretagen arbeta för att lyfta branschens roll som motor för hållbar utveckling.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 37 -25
Mest under Destination, Boende och Evenemang
-
Hållbarhet i besöksnäringen – Något för dig? Anmäl dig till BarCamp 2025
Den 6–7 oktober 2025 bjuder Nätverket Hållbar Besöksnäring och Visit Hornborgasjön in till en inspirerande icke-konferens i närheten av Skövde
-
Regeringskansliet – företagarpaket för fler jobb i Sverige
I budgetpropositionen för 2026 lägger samarbetspartierna fram ett företagarpaket som bland annat sänker kostnaderna för att anställa unga.
-
Hösten i Umeå bjuder på storslagna kulturupplevelser
Umeå bjuder in till en tid fylld av kulturupplevelser. Här är åtta höjdpunkter som garanterat sätter färg på höstmörkret.
-
Liseberg firar 10 år med Halloween – större och läskigare utbud
I år firar Liseberg tio år sedan parken öppnade grindarna till Halloween. Inför höstens säsong väntar två nya skräckområden.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Liseberg firar 10 år med Halloween – större och läskigare utbud
I år firar Liseberg ett skrämmande jubileum. Det är nämligen tio år sedan nöjesparken för första gången öppnade g...
-
Visit Sweden lanserar nationellt API för svensk besöksnäring
Idag lanserar Visit Sweden ett nationellt API, Application Programming Interface, som en av de f...
-
AI i praktiken – ny undersökning om hur ny teknik stöttar turismorganisationer
Den snabba utvecklingen av ny teknik omformar branscher över hela världen, inklusive turismsektorn. European Trav...
-
Visita – ökad hotellbeläggning i augusti gav rekordsommar
Hotellsommaren 2025 slår rekord med knappt 6 procent fler belagda hotellrum än 2024 efter en ökning på 5 procent ...
-
-
Gästbloggare
-