-
Coola pinnar och häftiga pölar i Visit Östergötlands nya kampanj
De flesta föräldrar har nog ansträngt sig lite extra ibland — lagt tid, energi och pengar på att skapa det där speciella för barnens skull. Och så kommer något så banalt som en pinne eller vattenpöl och stjäl showen. Med den insikten skapades Visit Östergötlands senaste kampanj, med fortsatt fäste i konceptet ”Östergötland måste upplevas”.
Kampanjen som kommer gå i Stockholms och Göteborgs lokaltrafik bygger på igenkänningen kring vuxnas förväntningar vs barns fantasi, och även om den fokuserar på banala ting som hål i marken och coola pinnar är förstås grundsyftet att på ett avslappnat och roligt sätt kunna påminna om de attraktioner regionen faktiskt har att erbjuda.
Har potential att sticka ut lite
”Det är alltid roligt att kunna släppa ifrån sig något man känner har potential att sticka ut lite. Här lutar vi oss mot tryggheten i att de flesta kan relatera till barns bottenlösa fantasi och lekfullhet, som ju är något av det vackraste som finns. Då gör det inte så mycket att motivet är en grådassig vattenpöl på Kolmårdens parkering – tvärtom”. Säger Hanna Nord, strateg besöksnäring på Region Östergötland, som ansvarar för varumärket Visit Östergötland.
Kampanjen som är ett samarbete mellan Visit Östergötland och Markus Reklambyrå, kommer gå i Stockholms tunnelbanor och synas på spårvagnar i Göteborg under vecka 13 och 14.
”Rolig kampanj och väldigt kul att få vara ett av ansiktena utåt för vårt härliga landskap”. Säger Tom Andersson, slottsfogde på Vadstena slott.
Läs mer om Östergötland på Turismnytt här
- Text: Region Östergötland
- Foto: Markus Reklam
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
Slutar efter åtta år men sitter kvar på posten fram till sommaren 2026
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Mest under Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet samt Konstateranden/beslut/rapporter
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Var tredje förare är över 60 år, samtidigt som återväxten av yngre är svag. Sveriges Bussföretag larmar om risk för en akut bussförarbrist i framtiden.
-
Resonans – lyssna och reflektera i naturen längs Prins Bertils Stig
Konstnären Rickard Fredborg bjuder in till en unik audioguide längs Prins Bertils Stig i Halmstad. Upplev naturen med hela kroppen.
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort genomför just nu sin största satsning någonsin. Totalt investeras 80 miljoner i en ny restaurang och en ny boendeetapp.
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Det blir destinationsbolaget +Katrineholm som tar över arbetet med innehållsproduktion och marknadsföring av Visit Sörmland.
-
Arlanda är först i Europa med nytt inflygningskoncept
Luftfartsverket och Swedavia blir först i Europa med att införa ett nytt inflygningskoncept som kommer minska utsläppen.
-
Ny rockfestival till Norrköping sommaren 2026
Lördagen den 11 juli 2026 arrangeras Rock The Night Festival i Norrköping. Det är Sveriges största tribute-festival.
-
Naturturismföretagen hotas av konkurs efter beslut av Jordbruksverket – uppdaterad 2 november
Naturturismföretagen hotas av konkurs då Jordbruksverket plötsligt dragit tillbaka sitt godkännande av ett stort projekt.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 43 -25
Mest under Destination, Evenemang, Flyg samt Stöd/Utmärkelser/Initiativ
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Naturturismföretagen hotas av konkurs efter beslut av Jordbruksverket – uppdaterad 2 november
Föreningen Naturturismföretagen hotas av konkurs då Jordbruksverket plötsligt dragit tillbaka si...
-
Ett levande stadshotell i hjärtat av Österlen söker ny ägare
Dagens Hotel Svea har sitt ursprung i ett värdshus från 1840-talet och nu är det dags för nästa kapitel i hotelle...
-
Möt Joel som är utvecklingschef för Sveriges ledande bokningssystem för fjälldestinationer
Hej Joel Salo! Hur är det med dig? Det är bara fint, tack! Börjar bli varm i kläderna på företaget nu efter (snar...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 43 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Evenemang, Fl...
-
-
Gästbloggare
-