-
Danskarna lockas till Sverige – en ökning under sommaren
Valutaeffekten fortsätter att locka utländska besökare till Sverige och Stena Lines Danmarkslinjer visar en ökning under sommarens högsäsong. Landet och särskilt Göteborg är en populär destination för danska besökare. Det visar siffror från färjerederiet Stena Line och Göteborg o Co.
Valutaeffekten lockar danskarna till Sverige
Den låga kronkursen i Sverige gör att shopping, mat och dryck och aktiviteter blir billigare för de utländska besökarna. Det som främst lockar danskarna hit är shopping, spa och aktiva semestrar och de stannar gärna flera dagar.
”Danskarna har återigen visat att de älskar att besöka Sverige. Vi har sett en ökning på våra Danmarkslinjer med upp till 6 % under den viktiga sommarsäsongen. Valutaeffekten lockar många utländska gäster till Sverige just nu och det är främst danska gäster som ökar, men även norska, tyska och inte minst holländska gäster visade en stor ökning under juli månad.” säger Julia Kronberg, Sälj- och marknadschef för Stena Lines Danmarkslinjer.
Göteborg är en av de destinationer som sett en rejäl ökning. Där har antalet gäster som bokat båt och boende samtidigt ökat med 32 % det senaste året, något som också syns i Göteborg o Co:s statistik. Sedan 2015 syns en stadig ökning av danska gästnätter i staden (+27%) och bara under 2019 har ökningen varit hela 11 % hittills.
- Text: Stena Line
- Foto: Stena Line
-
Guideutbildning för snöskoter bidrar till tryggare skotersafari
Ett fokus inom BOHST har varit att höja kompetensen bland snöskoterguider via utbildning. Det skapar en säkrare skotersafari.
-
Hjortviken Country Club öppnar hotell utan TV på rummen
Nu öppnar ESS Group nya destination Hjortviken upp dörrarna till en värld utan TV-apparater på hotellrummen.
-
Visita – ökad efterfrågan på hotellrum i december
Efter månader där efterfrågan minskade på hotellrum i Sverige ökade den i december, trots fler klämdagar än normalt, enligt Visita.
-
Stockholm bland världens topp-destinationer 2025
Med erbjudande om både skärgård och stadspuls har Stockholm etablerat sig som en av världens mest eftertraktade resmål 2025.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Mest om Boende, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang, Museer/utställningar samt Konstateranden/Beslut/Rapporter
-
Vårdskjortor får nytt liv som arbetskläder på Nationalmuseum
Nu byter personalen på Nationalmuseum sina jackor. I ett samarbete med Beskow von Post får kläder nytt liv genom ett cirkulärt koncept.
-
Vy Norge lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö
Vy tar ytterligare ett steg i sin satsning på internationell trafik och lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö i sommar.
-
Vrak – Museum of wrecks i samarbete med The museum of World War II i Gdansk
Vrak - Museum of wrecks samarbetar med The museum of World War II i Gdansk och deltar i ett konferensevent den 25 januari.
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag presenterar Thérèse Liljeqvist som ny VD. Med en bakgrund inom besöksnäringen tar hon med sig erfarenhet.
-
Mötesåret 2024 – stora möten och event trotsade konjunkturen
Mötesåret 2024 har varit präglat av minskad efterfrågan på konferenser. Trots det har efterfrågan på stora möten ökat enligt Svenska Möten.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan ganska jämnt fördelat på många kategorier så...
-
Fler hittar till Marinmuseum året runt – så gick det 2024
Under 2024 välkomnade Marinmuseum i Karlskrona 215 174 besökare och ser en positiv utveckling me...
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag har glädjen att presentera Thérèse Liljeqvist som ny verkställande direktör för Artipe...
-
Göta Kanal – nya kryssningsupplevelser lockar
Allt fler resenärer söker autentiska och minnesvärda upplevelser. Göta kanal erbjuder en helt un...
-
-
Gästbloggare
-