-
De vann Placebrander of the Year 2019
Eskilstuna vann Placebrander of the Year 2019 för sitt arbete med hållbarhet och återvinning – det stod klart under gårdagskvällen när platsutvecklare från hela landet möttes i Värnamo på Placebranders Day. Priset delades ut för sjunde året i rad.
Fyra finalister gallrades under sommaren fram av en jury bestående av Charlotta Mellander, Jonas Michanek och Frida Roberts. Bland finalisterna fanns förutom Eskilstuna också Jämtland, Örebro med projektet Gastro Natur (som vi tidigare skrivit om på Turismnytt) och Höga Kusten.
Under september har allmänheten sedan fått rösta på sin favorit. Engagemanget har varit stort och tävlingsbidragen har uppmärksammats såväl lokalt som nationellt. Priset delas ut av Placebrander som sprider inspiration och kunskap om platsutveckling och platsmarknadsföring.
Vinnaren korades under konferensen Placebranders Day i Värnamo. Årets vinnare är Eskilstuna kommunkoncern som nu prisas för sitt mångåriga arbete med hållbarhet och återvinning. De har uppmärksammats internationellt av bland annat the Guardian.
Juryns motivering:
”En plats som vänt sig till invånarna för att hitta sin själ. Formulerat sin särprägel och använt den i både utveckling och marknadsföring. Skapat en tydlig position på en marknad där många svenska platser liknar varandra. En plats som dessutom tar tag i en av vår tids främsta utmaningar och bidrar till en bättre värld. En plats som gör evolution.”
Ni kan läsa mer om Placebranders Day på Turismnytt senare under veckan.
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Jakob Norrby
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabor...
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
I denna artikel från Mittuniversitetet kan ni läsa mer om hur de gör. Forskare vid Etour Research Centre på M...
-
-
Gästbloggare
-