lördag 28 juni 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Varför BirchStreet Systems inte bara är för jättarna
    • Tinnar och torn – ny utomhusguidning på Kalmar Slott
    • SM-veckan i Norrköping certifieras som hållbart evenemang
    • Pontus Frithiof lanserar Matmanifest – ny milstolpe i Hållbarhet 360
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
    • Camping Västkust rekryterar 1000 personer till sommaren
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 7 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
    • Göteborg & Co söker Kommunikationsstrateg med pressansvar
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Skellefteå Kulturhus - Sara
    2020-09-25 16:34

    Det blivande kulturhuset i Skellefteå som heter Sara

    Vad säger att veckans profil måste vara en person ”av kött och blod”? Därför blir profilen denna gång det blivande kulturhuset i Skellefteå som heter Sara och redan omnämns som ”hon”.

    När Sara kulturhus i Skellefteå slår upp portarna den 8 september 2021 kommer det att vara en av världens högsta träbyggnader, med sex nya scener och ett premiumhotell på 20 våningar. Bara att kliva in i byggnaden blir en trädoftande och mäktig upplevelse. Dessutom utlovas kultur som ska underhålla, utmana och överraska. Precis varje gång du gör ett besök.

    MARIA EKBERG BRÄNNSTRÖM är vd för Sara kulturhus och den drivande kraften i arbetet med att förverkliga visionerna för Skellefteås nya landmärke. Det här är hennes tankar om hur Sara kommer att skilja sig från mängden och våga vara sig själv.

    Själva byggnaden verkar vara en upplevelse i sig? Berätta!

    – Det första du slås av är rymden. Du blir faktiskt lite andäktig när du kommer in där och tittar upp. Du kanske till och med pratar tystare, lite som när du går igenom en skog. Dessutom är ju precis allt byggt i trä, alltifrån stora scenen till trapphus och terrasser. Det är ju konstaterat att trä får oss att må bättre, eftersom materialet andas och det skapas en varmare känsla. Och här har så mycket trädetaljer lämnats synliga som en del av inredningen. Upplevelsen känns väldigt ärlig faktiskt. Och självklart luktar det trä också, vilket bidrar till den där trygga och behagliga känslan!

    En perfekt miljö för kulturupplevelser med andra ord?

    – Helt klart är det så. Dessutom är det ett hus som vill visa att vi kan göra saker mer hållbart. Jag tänker inte bara på det klimatsmarta byggmaterialet i trä och de rena energilösningarna, utan även på hur byggnadens olika delar kan användas på många olika sätt. Scenerna är byggda för att kunna transformeras, med höj- och sänkbara golv och möjlighet att ändra kapacitet för att kunna passa många olika typer av verksamheter. För mig är faktorer som flexibilitet och återanvändning en självklarhet i helhetstänket kring hållbarhet.

    Just hållbarhetstanken har en viktig roll i Sara kulturhus?

    – Absolut, allt trä kommer från närområdet och efter att skogen har gjort sitt för miljön tar vi vid och fortsätter att ta tillvara klimatfördelarna. Därför är en av våra drivkrafter att genomföra kulturevent så hållbart som möjligt. Genom att visa andra vad som är möjligt vill vi inspirera andra att också ta kliv som gynnar våra barn som ska ta över i framtiden. Det känns nästan som att huset kräver det av oss!

    Dessutom byggs en hotelldel på 20 våningar – även det helt i trä!

    – Ja, det blir ett riktigt premiumhotell som inte har funnits här i Skellefteå tidigare. Det byggs i träkuber, med stora fönster som gör att du är i direktkontakt med staden när du är på ditt rum. Du har samma känsla av att vara naturligt omsluten av trä genom hela huset. Jag är säker på att även själva hotellvistelsen här kommer att vara minnesvärd. Ta bara bistrorestaurangen på 19:e våningen och hotellets spa allra högst upp, med infinitypool och utsikt längs älven hela vägen ut till havet.

    Kulturhusets namn har inspirerats av Sara Lidman. Vad betyder Sara för kulturhuset?

    – Hon betyder otroligt mycket för vilka vi är och hur vi agerar. Jag tänker att kulturhuset ska vara som Saras spretiga och vilda hår. Sprudlande, modigt och lite galet. Ett av hennes mest kända uttryck är ju Lev! och det ska finnas med oss i allt vi gör. Sara var en otroligt rolig människa, som både älskade livet och stod upp för rätten att få vara den du är. Det är egenskaper hos Sara som är värda att inspireras av.

    Hur vill du att Saras personlighet ska vara närvarande i kulturhuset?

    – Vi vill skapa en plats där alla känner att de hör hemma. Verkligen alla. Oavsett vem du är, var du kommer ifrån och vilka intressen eller utmaningar du har. Här är alla välkomna och ska kunna hitta något att gilla. Vi vill skapa ett smörgåsbord av kultur, där det är låga trösklar för att våga sig in och ett brett utbud där ingenting anses vara finare eller fulare än annat. Jag vill att vi vågar testa! Kultur handlar ju om att beröra och då är till exempel skrattet minst lika viktigt som det mer seriösa. Framför allt vill vi hela tiden överraska våra besökare, gör vi det har vi lyckats som jag ser det.

     

    SOFIA ANDERSSON LUNDBERG har som programchef en nyckelroll i arbetet med att fylla Sara kulturhus med ett brett och överraskande innehåll. Här ger hon sin syn på det nya kulturhuset och vad det betyder för Skellefteå som eventstad.      

    Hur ser målbilden ut – vad vill du se på Saras scener?

    – Jag vill att det på riktigt ska finnas något för alla här, så att ingen ska behöva känna att det där är inget för mig. Det kan vara alltifrån opera och rock, till teater, akrobatik och standup. Alla personligheter och skapare ska få möjlighet att komma in och ta plats i huset. Sedan är ju huset tekniskt rustat för att ta emot extremt stora produktioner. Vi har haft Sveriges elit inom ljus och ljud på plats för att sätta den nivå som krävs.

    Vad betyder kulturhuset för Skellefteå som eventstad?

    – Att vi går från att ha varit en grop mittemellan Umeå och Luleå som man bara åker förbi, till att vara i absolut Sverigetopp. Med sex scener där den största har en kapacitet på 1 500 personer är det helt naturligt tycker jag. Som jag ser det kan Skellefteå vara ett av få stopp i Sverige för de allra största artisterna. Dessutom kommer vi att fortsätta vara lika bra som tidigare på ett erbjuda de mjukare värden som vi alltid har uppskattats för här i Skellefteå. Som vårt sätt att få alla att känna sig välkomna och allt vi kan erbjuda vid sidan av själva kulturhuset. Vildmarksupplevelser kombinerat med ett varmt och personligt bemötande skapar en rätt unik helhet.

    Hur vill du att kulturhusets besökare ska minnas sina upplevelser här?

    – Jag tycker att vi alltid har varit väldigt bra på vårt värdskap här i Skellefteå, vilket jag är säker på att både artister och besökare känner av. Med kulturhusets nya möjligheter och en modig inställning till vad kultur kan och får vara ska Sara bli en upplevelse som du verkligen tar med dig. Som ett minne för livet och något du gärna upplever om och om igen.

     

    SARA KULTURHUS

    • 6 st scener för konserter, föreställningar och evenemang med kapacitet för upp till 1200 sittande och 1500 stående. Största scenen uppfyller Riksteaterns krav för röd scen och många av scenerna är delbara och kan anpassas efter behov.
    • Stora foajéer för exempelvis utställningar, banketter och mässor
    • Utställningslokaler för konst
    • Fasta verksamheter: Museum Anna Nordlander (MAN), Skellefteå konsthall, Stadsbiblioteket och Västerbottensteatern

    ELITE HOTELS

    • Premiumhotell med 205 rum, 410 bäddar
    • 20 våningar
    • Restaurang med panoramavy över Skellefteå
    • Café och lobbybar
    • Spa
    • Konferensavdelning
    • Möjlighet att servera 1 200 personer samtidigt

     

    Sara Kulturhus öppnar 8 september 2021
    www.sarakulturhus.se

    • Text: Turismnytt/Sara Kulturhus
    • Foto: Illustration: White arkitekter
    Tweet
  • Oavsett om du driver en global portfölj eller en regional kedja är behovet av att arbeta smartare och mer hållbart lika stort. BirchStreet Systems kan hjälpa till med det.
    2025-06-27 00:09

    Varför BirchStreet Systems inte bara är för jättarna

    I dagens hotellbransch är effektivitet inte längre ett mål – det är en konkurrensfördel. Det kan BirchStreet Systems hjälpa dig med.

  • På Kalmar Slott nya guidade tur Tinnar och torn kan även de fyrbenta vännerna följa med!
    2025-06-27 00:03

    Tinnar och torn – ny utomhusguidning på Kalmar Slott

    För sommaren har Kalmar Slott tagit fram en ny guidad tur utanför slottet. Det gör att den dessutom passar bra för hundägare.

  • Publik under en tävling på SM-veckan i Norrköping 2025. Evenemanget har blivit Certifierat Hållbart Evenemang av Greentime.
    2025-06-26 23:59

    SM-veckan i Norrköping certifieras som hållbart evenemang

    Den 24 juni kom nyheten att SM-veckan i Norrköping uppfyller kriterierna för att bli ett Certifierat Hållbart Evenemang av Greentime.

  • Pontus Frithiof som besöker Menhammar Gård och deras kreatur.
    2025-06-24 22:33

    Pontus Frithiof lanserar Matmanifest – ny milstolpe i Hållbarhet 360

    Pontus Group, ledd av entreprenören Pontus Frithiof, tar ett stort kliv i sitt hållbarhetsarbete genom lanseringen av ett Matmanifest.

  • Visita logga.
    2025-06-24 22:27

    Visita – en viss ökning på hotellmarknaden i maj

    Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i maj med 2 procent samtidigt som hotellrumspriserna minskade. Det visar statistik från Visita.

  • I vinter kommer det bli enklare för schweizare att uppleva norra Sverige. Flyglinjen Zürich-Luleå kommer trafikeras av flygbolaget Edelweiss.
    2025-06-24 22:22

    Swedish Lapland – ny flyglinje mellan Zürich och Luleå

    Schweiziska flygbolaget Edelweiss etablerar en ny flyglinje från Zürich till Luleå Airport under vintersäsongen 2025/2026.

  • Ros - besöksnäring
    2025-06-23 05:39

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 25 -25

    Mest om Destination, Hållbarhet/Tillgänglighet, Rapporter och Stöd/Utmärkelser/Initiativ

  • Cykelleden Skåne har utsetts till vinnare av Cykelplaneringspriset 2025.
    2025-06-22 17:11

    Cykelleden Skåne får pris för tillgänglighet och nytänkande

    Cykelleden Skåne är vinnare av Cykelplaneringspriset 2025. Utmärkelsen delas ut årligen av föreningen Svenska Cykelstäder.

  • Fjällcykling på fyra fjäll är ett nytt paket framtaget av två destinationer, fyra anläggningar och sex företag i Härjedalen via samverkan.
    2025-06-21 16:08

    Fjällcykling på fyra fjäll – ett resultat av samverkan

    Två destinationer, fyra anläggningar och sex företag i Härjedalen har med hjälp av samverkan skapat ett unikt paket.

  • Maj 2025 blev en stark månad för Göteborg hotellnäring och besöksnäring.
    2025-06-20 21:35

    Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – maj 2025

    Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen baserad på statistik. Maj hade en hög hotellbeläggning.

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 26 juni

    • Film att använda: Så bidrar globala gäster till din affär

    • Vill du locka fler svenska gäster i sommar? 5 konkreta tips!

    • Digitala föreläsningar om den globala resenären

  • Händelser i branschen

    • Järvsö Sustainable Tourism Summit 27-29 augusti
      2025-08-27
      • Järvsö
      • jarvsosummit.com/
    • Svensk mountainbikekonferens – Platsutveckling med cykling som medel 1-2 september
      2025-09-01
      • Järvsö
      • cykelframjandet.se/svensk-mountainbike-konferens/
    • Kulturarvsdagen, 12–14 september
      2025-09-12
      • Hela Sverige
      • kulturarvsdagen-2025-kulturarv-och-bebyggelse-en-hyllning-till-vart-byggda-arv-56602
    • Besöksnäringsforum – Region Västerbotten Turism 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Lycksele
    • BarCamp – Nätverket Hållbar Besöksnäring 6-7 oktober (save the date)
      2025-10-06
      • Skaraborg
    • Turismdag – JHT (save the date)
      2025-10-16
      • Jämtland
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    • Besöksnäringen på agendan (SKR) – Save the date
      2025-12-03
      • Stockholm
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-06-20 20:51

      Internationella intresset för Coolcation i Sverige verkar inte svalna

      Förra sommarens kanske hetaste resetrend var Coolcation. Efterfrågan av destinationer och platser med svalare kli...

    • 2025-06-20 21:35

      Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – maj 2025

      Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...

    • 2025-06-20 00:17

      Norrköping – nästa vecka drar SM-veckan igång

      Snart startar SM-veckan, en idrottsfest som invigs tisdag den 24 juni och som kommer att prägla ...

    • 2025-06-21 16:08

      Fjällcykling på fyra fjäll – ett resultat av samverkan

      Fjällcykling på fyra fjäll är ett nytt paket framtaget av två destinationer, fyra anläggningar och sex företag. P...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Jag har funderat mycket på vad det är som gör att vissa paket blir succé och andra blir liggande på en undangömd del av hemsidan....

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen som språngbräda ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Besöksnäringen lyfts ofta fram som tillväxtmotor. Många är de kommuner och regioner som stångas med att formulera tillväxtstrategier för jus...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyperlokala smaker, förstklassig...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet