-
Ny digital turismsatsning i Åre
Digitaliseringen inom besöksnäringen är i full gång. En digital turismsatsning hittade vi i Åre.
I Åre har några entreprenörer startat ett digitalt turistbolag. Turistbolaget, som heter This is Åre, skall fokusera på lyxturister och bidra till att turismen ökar året runt. Tjänsterna vänder sig både till svenska och utländska turister (främst engelsmän och danskar) som vill ha en guldkant på sin semester. Hög service och kvalitet utlovas.
På sajten This is Åre kan besökarna få information om och boka premium boenden, skräddarsydda aktiviteter och transporter. Bakom sajten står två entreprenörer – Janne Wärvik som driver Åre Byservice AB och finansmannen Lars Skarke. Båda har varit verksamma i Åre under de senaste trettio åren. This is Åre AB är ett dotterbolag till Åre Byservice AB. Åre Byservice erbjuder tjänster som man behöver som fastighetsägare.
Vd för This is Åre är Kevin Kirk. Kevin har lång erfarenhet av besöksnäringen och har bland annat varit Vd för Funäsdalsberget och Vd för Ramundberget. Turismnytts reporter träffar Kevin i Åre för att prata om den nya verksamheten och om besöksnäringen.
Vd Kevin Kirk och huvudägaren Janne Wärvik, This is Åre
Turismsatsning ska ta upp konkurrensen inom lyxsegmentet
Tanken bakom det nya bolaget är att ta upp konkurrensen inom lyxsegmentet bland nationella och internationella turister. Konkurrenter är bland annat Whistler i Kanada. ”- Sverige ses som exotiskt av utländska turister vilket är en fördel”, säger Kevin.
”- Här finns en stor målgrupp, både i Sverige och internationellt, som man historiskt haft svårt att nå och motivera att välja exempelvis Åre. Åre är oslagbart, både vinter och sommar. På This is Åre gör vi det enkelt att specialanpassa och paketera sin produkt och upplevelse utifrån egna önskemål. En digital concierge service som ska visa Åres breda utbud och locka hit ännu fler besökare”, säger Kevin Kirk.
Samarbeten skapar personlig service
Vi frågar Kevin om inte digitaliseringen innebär att man som kund får mindre personlig service:
”- Tjänsten är nätbaserad men grundar sig i personlig service och stort förtroende. Ambitionen är att man tryggt ska kunna lägga ansvaret för en perfekt upplevelse med familjen, konferensen eller ledningsgruppen i händerna på oss. Vi har helt enkelt, tillsammans med samarbetspartners, skapat perfekta förutsättningar för en optimerad upplevelse här i Åre”.
Kevin berättar vidare om att man har lagt ned mycket arbete på att skapa bra samarbeten. Det är viktigt att alla gör det som man är bäst på. I dagsläget har man samarbete med bland annat ett helikopterbolag, aktivitetsbolag och restauranger. I utbudet kommer det att finnas under 2018 ett 50-tal boenden. Målet är att ha ett 100-tal högkvalitativa boenden.
”- Vi kommer kontinuerligt att utöka vårt erbjudande. Samtidigt har responsen hittills varit mycket positiv bland fastighetsägare och samarbetspartners. Vi har på kort tid skapat fantastiska förutsättningar. Trots att vi är nystartade har bokningar strömmat in och intresseförfrågningarna är över förväntan, säger Kevin Kirk.
Besöksnäringen behöver bli mer sök- och bokningsbar
En utmaning är att nå turisterna innan de bestämmer sig för att boka in en resa. Här har digitaliseringen skapat möjligheter – men det gäller att synas i informationsströmmarna.
När det gäller de utländska potentiella turisterna så googlar de ofta på Scandinavia och inte på någon specifik destination. Det vore bra om det fanns destinationsbolag över hela landet som kan samla alla besöksnärings företag. Först då kan man skapa bokningskanaler. Turisterna vill oftast boka allt i samma kanal, det vill säga transport, boende, aktiviteter med mera. Om man vill synas i bruset så gäller det att skapa många marknadsföringsaktiviteter utomlands.
Allt handlar om att hitta metoder för att förenkla för turisten att hitta de tjänster de vill ha och kunna boka de.
Erbjuder det bästa och gör det bokningsbart
”- This is Åre skall paketera det bästa av Åre och göra det enkelt för turisterna att boka det”, avslutar Kevin.
Björnbäcksgården
”- Åre är en fantastisk destination som ligger oss oerhört varmt om hjärtat. Med This is Åre vill vi underlätta för alla, svenska och utländska gäster som söker det lite mer exklusiva, som vill ha en lite högre kvalitet och servicenivå. Här ska man enkelt kunna boka exempelvis en semestervecka eller en ledningsgruppskonferens med extra ingredienser som privat kock, konferensservice, personlig säkerhet med mera”, säger Lars Skarke, styrelseordförande i This is Åre.
Läs om en annan digital turismsatsning inom besöksnäringen här.
Källa: This is Åre
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: This is Åre
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 28 -25
Mest om Destination, Boende, Evenemang och Konstateranden/beslut/rapporter
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 3
Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna, här del 3
-
Regeringen föreslår ett förbättrat resegarantisystem
Ökad trygghet för resenärer och förenkling för branschens aktörer. Regeringen föreslår en reform av dagens resegarantisystem.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – juni 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen i destinationen. Juni var en händelserik månad.
-
Regeringen föreslår sammanslagning av museiorganisationer
Regeringen förbereder Statens maritima och transporthistoriska museer och Statens försvarshistoriska museers för en sammanslagning.
-
Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.
-
Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.
-
Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
Vid aktuell upphandling av tågbolag som ska köra nattågen mellan Stockholm och Narvik från december 2026 fick Tra...
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Nu krokar Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board arm för at...
-
-
Gästbloggare
-