lördag 12 juli 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
    • Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
    • Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
    • Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
    • Camping Västkust rekryterar 1000 personer till sommaren
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 7 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Från vänster: Christian Foster, kommunchef Norbergs kommun, Tobias Back, näringslivs- och turismchef Fagersta kommun, Karolina Berglund, kommundirektör Fagersta kommun, och Lena Johansson, S, riksdagsledamot. Samverkansgruppen som vill förändra vårt regelverk gällande epizootilagen.
    2024-02-01 19:10

    Ersättning till svinpestdrabbade företag – förändrat regelverk dröjer

    En genomgripande förändring i vårt regelverk är nödvändigt när ett utbrott av afrikansk svinpest sker. När nästa utbrott kommer vet ingen, men Sverige kommer med stor säkerhet att drabbas igen.

    ”Ett utbrott är en samhällsstörning och det hastar att få en förändring. Svinpesten kan dyka upp varsomhelst och närsomhelst.” Säger Camilla Jönsson, generalsekreterare på Naturturismföretagen.

    En samverkansgrupp har skapats

    I höstas startades en samverkansgrupp bestående av företrädare för Naturturismföretagen, Svenskt Näringsliv, Företagarna och Visita. Aktörerna delar synen på att behovet av ersättning behöver breddas för att omfatta fler än direkt drabbade stora jord- och skogsbruksföretagare.

    I det drabbade området i Västmanland innebar restriktionerna, som Jordbruksverket meddelade, att många företag försattes i en situation som kan liknas vid näringsförbud.

    Nyligen samlades samverkansgruppens representanter, företagare, riksdagsledamöter från M och S samt regionråd från Kd och V, och kommunrepresentanter på Fallängetorp. Det är en gård i Krylbo som driver ekologiskt lantbruk, boende och aktiviteter för besökare. Läs mer om mötet här.

    Nuvarande tolkning av epizootilagen innefattar inte alla företag

    Samverkansgruppen har som mål att företag som drabbats av åtgärderna för att förhindra spridning av svinpest ska få ersättning. Bland annat gäller det att tjänsteproducerande företag inom besöksnäring, som exempelvis erbjuder boende och aktiviteter med koppling till naturupplevelser i svinpestdrabbade områden, ska kunna få ersättning för förlorad inkomst.

    Nuvarande tolkning av epizootilagen, lagen som Jordbruksverket har att stötta sig mot när det gäller beslut om ersättning, har hittills inte innefattat dessa företag.

    Till exempel så har boenden, som trots svinpesten har kunnat hålla öppet, inte ansetts drabbade. Fast besöksanledningen dit helt försvunnit eftersom besökare inte kan gå ut och göra något i omgivningarna, inte ens en promenad. Lika är det för aktivitetsföretag som bedriver sin verksamhet med naturen som bas.

    ”Jordbruksverkets tolkning av epizootilagen är gjord på ett sätt som helt undantar de flesta företag utanför storskalig jordbruksproduktion. Enligt min uppfattning har det hittills inte kommit fram tillräckligt tydligt till beslutsfattarna att den här stora luckan i lagen finns. Tolkningen behöver göras om, alternativt behövs ny lagstiftning för att undvika att enskilda företag drabbas av näringsförbud meddelad med anledning av en epizooti.” Säger Camilla Jönsson.

    Katastrofalt att naturturismföretagare inte fått ersättning

    Samverkansgruppens arbete går till stora delar ut på att få den här problematiken upp på den politiska dagordningen. På en nationell nivå.

    ”Jag som företrädare för Naturturismföretagen tycker att det är katastrofalt att dessa naturturismföretagare inte fått ersättning. Många försöker inte ens söka ersättning. Något som vi på Naturturismföretagen ändå uppmanat att göra. Just för att påvisa att de är drabbade och hur de drabbats.” Säger Camilla.

    Samverkansgruppens arbete syftar också till att lyfta problematiken att samordningen mellan regioner och länsstyrelse främst fokuserat på utbrottet av smittan, inte följderna.

    ”Att de två viktiga organen inte samordnat sig vad gäller samhällsfrågor som företagande, folkhälsa och långsiktiga ekonomiska effekter blev uppenbart för alla under träffen. Fakta från de berörda kommunerna visar att flera hundra företag redan har eller kommer att lägga ner eller skadas långsiktigt om inte detta kommer upp på agendan.” Säger Camilla.

    Behöver en korrekt bild av hur svinpesten har påverkat näringslivet

    Camilla tror att en förändring i struktur och regelverk kommer att ta tid.

    ”Tyvärr tror jag att det är lång väg kvar innan det här kommer tas upp för hantering på riksplanet. Men jag uppfattar att företagen på mötet levererade många tankar och insikter. Samtidigt blev det tydligt att den korrekta bilden av hur svinpesten drabbar små tjänsteföretag på landsbygden inte har nått fram till riksdag och regering. De behöver ha en korrekt bild av vilken påverkan utbrottet har på näringsliv och samhällsstrukturen.”

    Samverkansgruppen kommer fortsätta följa den politiska processen noggrant. Samt träffas regelbundet för att arbeta vidare med att få en förändring.

    ”Det är härligt att vara delaktig i en grupp som har så god och konstruktiv dialog som vi har. Träffen på Falleängetorp var mycket viktig för att lyfta dialogen vidare.” Säger Camilla.

    Viktigt att vårt regelverk görs om så att det finns beredskap

    Utbrottet, som konstaterades 6 september förra året, är det första i Sverige.

    ”Det är viktigt att de som drabbats av det här utbrottet får adekvat ersättning och att regelverket görs om så att det finns beredskap för nästa gång det här händer.”

    Camilla är säker, och många med henne, på att svinpesten kommer dyka upp på andra platser framöver.

    ”Nästa gång smittan dyker upp i Sverige kanske den kommer vara mer svårstoppad och effekterna kan komma att bli förödande på en större skala än dagens situation. Ur ett företagsperspektiv är det illa nog i Västmanland, flera hundra företag riskerar att gå under. I samverkansgruppen hoppas vi kunna nå fram till politiken på nationell nivå för att på så sätt få en genomgripande förändring i regelverket kring den omfattande samhällsstörning som ju ett utbrott av afrikansk svinpest faktiskt är.” Avslutar Camilla Jönsson.

    Läs mer om Naturturismföretagen på Turismnytt här.

    • Text: Naturturismföretagen
    • Foto: Naturturismföretagen
    Tweet
  • Flygtaxi, en del av Cabonline, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
    2025-07-11 01:52

    Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer

    Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.

  • I dagsläget är det SJ som kör nattågstrafiken. Enligt Trafikverket och Swedish Lapland Visitors Board är det ingen som i nuläget är bestämd att ta över efter december 2026.
    2025-07-11 01:47

    Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar

    I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.

  • Visita logga.
    2025-07-11 01:40

    Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni

    Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.

  • Äntligen är sommaren här och ute hos Höga Kusten besöksmål råder det stor aktivitet.
    2025-07-11 01:32

    Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar

    Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.

  • Till vänster Åsa Stanaway, näringslivsutvecklare, till höger Jessica Nilsson, näringslivskoordinator. De visar upp två Sala-cyklar.
    2025-07-11 01:28

    Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer

    Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.

  • Off Grid Fine Dining
    2025-07-07 05:48

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25

    Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet

  • Almedalen 2025 - Donners plats
    2025-07-07 05:05

    Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2

    Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...

  • Nu söker Destination Läckö-Kinnekulle två nya kollegor - en operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
    2025-07-07 00:58

    Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare

    Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.

  • Projektet Norrbottniska smakvägar – för en stärkt matdestination.
    2025-07-07 00:49

    Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer

    Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.

  • Genom bilder på boendemöjligheter vill kampanjen få fler att upptäcka livet i Katrineholm.
    2025-07-07 00:44

    Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen

    I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.

  • Veckans profil

    Madelaine Pettersson, Spritmuseum

    Madelaine Pettersson

    Spritmuseums kommersiella chef

    Om produktutveckling och att skapa ett levande museum

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 26 juni

    • Film att använda: Så bidrar globala gäster till din affär

    • Vill du locka fler svenska gäster i sommar? 5 konkreta tips!

    • Digitala föreläsningar om den globala resenären

  • Händelser i branschen

    • Järvsö Sustainable Tourism Summit 27-29 augusti
      2025-08-27
      • Järvsö
      • jarvsosummit.com/
    • Svensk mountainbikekonferens – Platsutveckling med cykling som medel 1-2 september
      2025-09-01
      • Järvsö
      • cykelframjandet.se/svensk-mountainbike-konferens/
    • Kulturarvsdagen, 12–14 september
      2025-09-12
      • Hela Sverige
      • kulturarvsdagen-2025-kulturarv-och-bebyggelse-en-hyllning-till-vart-byggda-arv-56602
    • Besöksnäringsforum – Region Västerbotten Turism 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Lycksele
    • BarCamp – Nätverket Hållbar Besöksnäring 6-7 oktober (save the date)
      2025-10-06
      • Skaraborg
    • Turismdag – JHT (save the date)
      2025-10-16
      • Jämtland
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    • Besöksnäringen på agendan (SKR) – Save the date
      2025-12-03
      • Stockholm
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-07-05 01:33

      Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus

      Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...

    • 2025-07-07 05:48

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...

    • 2025-07-05 01:39

      The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall

      Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...

    • 2025-07-05 01:50

      Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm

      Stockholm får högt betyg och positivt omdöme som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekon...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Jag har funderat mycket på vad det är som gör att vissa paket blir succé och andra blir liggande på en undangömd del av hemsidan....

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen som språngbräda ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Besöksnäringen lyfts ofta fram som tillväxtmotor. Många är de kommuner och regioner som stångas med att formulera tillväxtstrategier för jus...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyperlokala smaker, förstklassig...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet