-
Eskilstuna kommun och Klövern tecknar ett samarbetsavtal
Nu tas nästa steg i arbetet att utveckla Eskilstuna som kultur- och mötesstad. Eskilstuna kommun och Klövern föreslås gemensamt utreda om det går att bygga ett kongress- och kulturhus med tillhörande hotell i centrala Eskilstuna.
Beslutet fattades av kommunfullmäktige den 17 juni, men inget svar har presenterats än.
Skulle utveckla Eskilstuna som kulturstad
Frågan om ett kongress- och kulturhus har varit aktuell under många år i Eskilstuna och flera olika utredningar har genomförts. Kommunfullmäktige beslutade i oktober förra året att kommunen skulle träffa en överenskommelse med en medaktör för att undersöka möjligheten att bygga ett kongress- och kulturhus med hotell.
I en förstudie hade några olika områden pekats ut som möjliga. Men nu föreslås Eskilstuna kommun och bolaget Klövern AB gemensamt utreda ett av förslagen, på fastigheterna Vestalen och Våghalsen som i dag omfattar gallerian Cityhuset, parkeringarna längs Rademachergatan och området runt bibliotekshuset.
”Ett kongress- och kulturhus skulle bidra både till fler arbetstillfällen inom besöksnäringen och till att utveckla Eskilstuna som kulturstad. En placering i centrala Eskilstuna skulle vara ett värdefullt tillskott för att utveckla innerstaden vidare.” Säger Jimmy Jansson (S), kommunstyrelsens ordförande.
Verksamheter som stärker centrumFörstudien pekade på stora samhällsekonomiska effekter; totalt cirka 40 arbetstillfällen under en 10-årsperiod samt turistekonomiska effekter motsvarande drygt 40 miljoner kronor per år.
Utgångspunkten är att kommunen ska ansvara för kulturhuset medan kongress och hotell ska drivas av näringslivet. Kulturhuset kan komma att inrymma kulturskola och bibliotek samt scener och större möteslokaler.
Kongressdelen omfattar ca 8000 kvadratmeter med stora och små möteslokaler, restaurang och tillhörande hotell. Genom att kommun och näringsliv bygger anläggningen tillsammans kan scener, möteslokaler och andra ytor användas gemensamt för ideella och kommersiella ändamål.
”Vi tycker det är intressant att jobba gemensamt med kommunen för en bra utveckling av Eskilstuna centrum. Det är viktigt med olika verksamheter som stärker centrum.” Säger Patrik Mellgren som är projektutvecklingschef Sverige/Skandinavien Klövern.
- Text: Eskilstuna kommun
- Foto: Eskilstuna kommun
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 46 2025
Mest under Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet samt Stöd/utmärkelser/initiativ
-
Julstaden Göteborg lyser upp – här är höjdpunkterna
När vintermörkret sänker sig över Göteborg tänds Julstaden som i år bjuder på både nya och välkända inslag för alla åldrar.
-
HRF – husbilssemestrar ger bra klirr i kommunkassan
Hur stor roll spelar egentligen husbilsturismen för en kommuns lokala näringsliv? Mycket visar HRF:s årliga undersökning.
-
Nyköping satsar på friluftslivet – upp 18 platser i Årets friluftskommun
Kommunen har satsat på ett långsiktigt och strategiskt arbete, med målet att göra friluftslivet mer tillgängligt för alla.
-
Visita – tilltagande ökningstakt på hotellmarknaden i oktober
I oktober ökade antalet belagda hotellrum med 6 procent jämfört med samma månad 2024. Det visar en stark utveckling enligt Visita.
-
Parks and Resorts – besöksrekord under Halloween i nöjesparkerna
Gröna Lund, Kolmården och Furuvik som ingår i Parks and Resorts har alla slagit besöksrekord under årets Halloween-säsong.
-
Transportföretagen – förslag till resegarantisystem kan äventyra bussresearrangörer
Regeringen har lämnat in en proposition om ett resegarantisystem. Sveriges bussföretag ser att det riskerar att slå mot bussresearrangörer.
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare som ska uppmärksamma platsen och dess utbud.
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö Slott (besöksnäringsverksamhet)
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa. 2027 introduceras en helt ny B2B-del i regi av Nordic Connect Travel
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Konstaterande...
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Sedan början av november har Louise Bjurenvall tillträtt som ny Kommersiell chef för Resize Design. Med över 20 å...
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
Stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland är en investering med många nyttor för
-
Business Region Gotland – ny samlad struktur för plats-, näringslivs- och destinationsutveckling på Gotland
Regionstyrelsen beslutade i förra veckan att gå vidare med arbetet för att etablera Business Region Gotland – en...
-
-
Gästbloggare
-