-
Ett rekordår för besöksnäringen i Skellefteå 2022
Enligt preliminära siffror för 2022 från Statistikmyndigheten SCB passerade antalet kommersiella gästnätter i Skellefteå inte bara 400 000 utan även 500 000. Den tidigare rekordnotering på 396 000 gästnätter var från 2019 och nu landar antalet gästnätter på drygt 500 000. Det är en ökning med hela 26 procent.
”Vi vet att Skellefteå är attraktivt, men detta överträffade vår prognos för 2022.” Säger Visit Skellefteås VD, Maria Broman. ”Vi ser en kraftig ökning av såväl svenska som internationella gästnätter.”
Internationella gästnätter ökar i destinationen
Gästnätterna från Sverige ökade med 26 procent, från 270 000 till 340 000, och de internationella med 27 procent, från 126 000 till 160 000, jämfört med 2019. De internationella gästnätterna uppgår nu till 32 procent.
”Det är glädjande att gästnätterna från Norge är tillbaka på samma nivå som före pandemin. Men ökningen av internationella gästnätter är det en rad andra länder som står för. Detta följer den internationalisering som vi just nu ser i Skellefteå.” Säger Maria.
Redan 2021 översteg gästnätterna på hotell för första gången antalet campingnätter och för 2022 visar de preliminära siffrorna att 54 procent av de kommersiella övernattningarna sker på hotell, 43 procent på camping och 3 procent på vandrarhem eller i stugby.
Besöker staden för att ta del av samhällsomvandlingen
Sara Kulturhus och The Wood Hotel har blivit en fyr till Skellefteå och utvecklat destinationen inom kultur, möten, mat och nöjen. Men också som en weekenddestination och som besöksmål för så kallade technical visits.
”Det är glädjande att Skellefteå mer och mer utvecklas till en året runt destination. Det är en hållbar utveckling som gynnar alla. Många besöker oss för att ta del av samhällsomvandlingen och våra hållbarhetssatsningar. Men också för evenemang och andra upplevelser.” Avslutar Maria Broman.
- Text: Visit Skellefteå
- Foto: Visit Skellefteå
-
Sveriges Bussföretag har lämnat in sitt remissvar på Arlandasamordningens betänkande
Förbundet välkomnar att frågan om Arlandas konkurrenskraft har utretts, men menar att betänkandet underskattar bussens betydelse
-
Succéår för Postmuseum, besökarna ökade med mer än det dubbla
Under året har Postmuseum återetablerat sig som en levande mötesplats i hjärtat av Gamla stan och lockat både återkommande och nya besökare
-
Anu Ala-Outinen utsedd till Årets Entreprenör vid Nordic Women in Tech Awards
Priset hedrar visionära kvinnor i hela Norden som förändrar tekniklandskapet genom innovation, ledarskap och påverkan.
-
Årets turismföretagare i Jämtland Härjedalen är Svenskt Skidskytte i Östersund
Susanne Andersson fick ta emot JHT's Hederspris 2025 och Årets eldsjälar inom turismen i Jämtland Härjedalen 2025 blev Jämtland och Härjedalens Fjällräddare
-
Charlotta Olsson blir ny Sverigechef för Strömma Turism & Sjöfart
Charlotta vill vidareutveckla Strömmas varumärke och skapa fler attraktiva upplevelser för alla
-
Mötesintensiv höst i Kalmar – viktigt bidrag till staden och näringen
Under några veckor i oktober och november välkomnar Kalmar fem olika möten
-
Efter examen – vad gör turismalumnerna från Mittuniversitetet nu?
JHT har kartlagt de alumner som arbetar inom besöksnäringen och som befinner sig i länet.
-
Fler reste med Finnlines i somras – I höst blir det temakryssningar
Under sommaren reste 14 procent fler privatpassagerare med Finnlines jämfört med 2024
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 41 -25
Mest under Destination, Mat och Dryck samt Stöd/Utmärkelser/initiativ
-
Västerbottens besöksnäringsdagar 2025 i Lycksele – del 1
Region Västerbotten Turism bjöd på besöksnäringsdagar med deltagare från de flesta av regionens destinationer samt besöksnäringsföretagare
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Nomineringar till Stora Turismpriset – museer, arrangemang och hotell
Som alltid är många värdiga besöksnäringsaktörer på Tillväxtverkets lista över nominerade till Stora Turismpriset...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 41 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Mat och Dryck...
-
Pressvisning för Halloween på Gröna Lund – Gnuttarna och eldshow
Då var det dags för kusliga och busiga evenemang att ta scenen – Halloween kryper närmare. Den 8 oktober va...
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – september 2025
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
-
Gästbloggare
-