-
Ett starkt årsbokslut för nöjesparken Liseberg i Göteborg
När 2022 summeras kan Liseberg konstatera att man tagit sig igenom den djupa kris som pandemin orsakade. Bokslutet för 2022 visar såväl rekordomsättning som rekordresultat och nöjesparken har nu återigen en ekonomi i balans – något som skapar trygghet för framtiden.
Nettoomsättningen uppgick till 1 381 miljoner kronor och resultat före skatt summerades till 221 miljoner kronor. Vilket vida översteg bolagets förväntningar.
”Vi har återhämtat oss mycket snabbare än vad jag vågade hoppas på. Med 2022 i backspegeln kan vi stänga krisåren och blicka framåt.” Säger Andreas Andersen, VD på Liseberg.
En positiv effekt på gästnöjdhet och omsättning
2022 är det första året sedan pandemin som Liseberg haft ett relativt normalt verksamhetsår. Parken har under de tre säsongerna: Sommar, Halloween och Jul tagit emot 2,5 miljoner gäster vilket är en ökning med 1 miljon gäster jämfört med 2021 då kraftiga restriktioner fortfarande påverkade gästvolymen.
Tivolit har valt att även 2022 fortsätta att begränsa antalet gäster i nöjesparken, något som haft en positiv effekt på såväl gästnöjdhet som omsättning.
”Begränsningen i antalet samtida gäster har lett till att gästerna stannar längre i parken och tar del av större del av parkens utbud. Således kompenseras den minskade försäljningen av antalet entréer och åkpass med en ökad försäljning per gäst i parken.” Säger Andreas Andersen.
Det osäkra läget gör att Liseberg tänker försiktigt
Men efter ett rekordstarkt 2022 har bolaget betydligt lägre förväntningar på 2023, trots ett starkt nyhetsutbud med såväl nytt hotell, ny berg- och dalbana och 100-årsfirande.
2023 blir också ett år där fokus ligger på att få göteborgarna att återupptäcka och återvända till sitt Liseberg.
”Det osäkra samhällsekonomiska läget gör att vi tänker försiktigt.” Säger Christer Holmgren, styrelseordförande för parken. ”Liseberg har historiskt sett klarat sig bra under konjunkturnedgångar och vi känner oss trygga med våra investeringsplaner och affärsmodell.”
- Text: Liseberg
- Foto: Liseberg
-
Destination Jönköping satsar på ett stärkt värdskap
Nu nylanserar Destination Jönköping sin turistwebb, utbildar fler InfoPoints och tar fram inspirerande filmer om värdskap.
-
Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad är Årets kvinnor i besöksnäringen
Visitas utmärkelse "Årets kvinna i besöksnäringen" tilldelas Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad, ägare av familjeföretaget Sabis.
-
Sjuhäradsrundan har invigts – ny regional cykelled i Västsverige
Den 9 maj invigdes Sjuhäradsrundan, en ny regional cykelled i Västsverige som bjuder på skogar, sjölandskap och landsbygd.
-
SJ och SkiStar samarbetar – fler ska kunna välja tåg till fjällen
SJ och SkiStar inleder ett samarbete för att få fler att välja tåget till skid- och sommarsemestern i de svenska fjällen.
-
Två länder på en resa: Gränslandet – där Norge och Sverige möts
Gränslandet är området där Norge och Sverige smälter samman. Här är tips på unika boenden och upplevelser där.
-
Två tyska kryssningsfartyg kommer till Härnösand och Höga Kusten
De två tyska rederierna Phoenix Reisen och Hapag Lloyd kommer till Härnösand i år. Därmed blir det åtta kryssningsanlöp under säsongen.
-
Destination Östersund vinner värdskapspris för personliga AI-guider
Destination Östersund har tilldelats Visitas pris ”Bästa värdskap inom turistinformation 2024” för sina målgruppsanpassade AI-guider.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Mest under Destination, Boende samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
Snart tar bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Samtidigt ser Visit Sweden att intresset för bastu och kallbad växer.
-
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år – så startade föreningen
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år som organisation. Men hur startade föreningen? Det går JHT igenom i den här artikeln.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Sweden – ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige
Nu lanseras en ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige för att underlätta arbetet med att kommunicera om l...
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
I vår tar den heta bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Med låten Bara bada bastu bjuder gruppen K...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende samt Konstate...
-
Nytt förmånskort från Sweden by Bike lanseras våren 2025
En ny produkt som inte enbart berör Sweden by Bike och alla cykelturister, utan även besöksnärin...
-
-
Gästbloggare
-