-
Film från Tillväxtverket om turism och besöksnäring och dess betydelse
Turism och besöksnäring skapar attraktiva platser, tillväxt och jobb över hela landet. Tillväxtverket och Svensk Turism har tagit fram en film som ger en översikt av vad turism och besöksnäring är. Men också dess bidrag till samhället.
Turism har stor betydelse för samhällets utveckling
Förutom att generera en årlig omsättning på flera hundra miljarder kronor och skapa tillväxt runt om i landet har turism och besöksnäring stor betydelse för samhället och för en hållbar utveckling.
Turism ökar förståelse mellan människor och omtanken om vår planet. Turismen skapar jobb för människor med olika kompetens och utbildning, inom många branscher och yrken. Inte minst skapar turism attraktiva platser för boende, besökare, företag och investeringar och möjliggör ett levande Sverige. Turismen har dessutom potential att bidra till alla mål i Agenda 2030.
Har tagits fram i dialog med aktörer inom besöksnäringen
För att synliggöra det här och öka kunskapen om turismens värde för samhällsutvecklingen har Svensk Turism och Tillväxtverket tagit fram filmen nedan. Målet är att den ska användas både av privata och offentliga aktörer på nationell, regional och kommunal nivå i dialogen med beslutsfattare, medarbetare med flera.
Filmen har tagits fram i dialog med ett antal aktörer inom turism och besöksnäring. Med filmen och den tillhörande webbplatsen vill vi skapa en enhetlig bild av svensk turism och besöksnäring.
Börja med att se filmen och läs sedan vidare om turismens betydelse för Sverige på Tillväxtverkets hemsida här.
Läs mer om Tillväxtverket på Turismnytt här.
- Text: Tillväxtverket
- Foto: Tillväxtverket
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabor...
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
I denna artikel från Mittuniversitetet kan ni läsa mer om hur de gör. Forskare vid Etour Research Centre på M...
-
-
Gästbloggare
-