-
Fjällcykling på fyra fjäll – ett resultat av samverkan
Fjällcykling på fyra fjäll är ett nytt paket framtaget av två destinationer, fyra anläggningar och sex företag. Projektet Sustainable Arctic and Peripheral biking tourism som JHT är en del av hjälpte dem med samverkan.
Det började med att en tanke om en gemensam cykeldestination väcktes. Flera av anläggningarna bestämde sig för att arbeta tillsammans för att knyta samman cyklingen i området. Resultatet är ett nytt paket och förhoppningen är att det ska locka fler till regionen.
Marknadsför en komplett produkt tillsammans
En del i det internationella projektet Sustainable Arctic and Peripheral biking tourism är att arbeta för samverkan och nätverkande transnationellt och inom regionen. Målet är att företag och destinationer tillsammans ska arbeta för att utveckla cyklingen.
Samverkan är något som många pratar om men som inte alltid omsätts i praktiska handlingar. Därför är det en del som JHT har fokuserat lite extra på. Det är en utmaning att få fler gäster att hitta till cykelupplevelsen i Härjedalen, och det måste samtidigt vara ekonomiskt hållbart för företagen.
Två av företagen själva insåg att de kunde marknadsföra en mer komplett cykelprodukt genom att samverka över ett större geografiskt område. De såg fördelarna med att kunna lyfta varandra och samtidigt lyfta Härjedalen som en cykeldestination.
Har skapat ett långsiktigt samarbete
“Min roll blev att ta tag i den önskan och göra den till något praktiskt genom att bjuda in till möten och få alla företag och personer in i samma rum. Jag landade i att en bra start är att samverka kring paket riktade till gäster, både nationella och internationella, som vill komma upp och cykla. Då fick företagen något handfast att börja arbeta med som skulle kunna leda till att utmaningen med för få gäster kan lösas.” Säger Mia Wiktor Lunde från Jämtland Härjedalen Turism.
Till en början diskuterades det främst mål med paketet, upplägg, ekonomi och innehåll. Sedan togs det vidare till bokning och marknadsföring. Paketet som nu är färdigt, har skapat ett långsiktigt samarbete mellan företagen och destinationerna.
Samverkan gynnar hela Härjedalens cykelturism
Det är inte lätt att som olika destinationer och anläggningar skapa en produkt som alla kommer överrens om. Företagen behöver känna att de levererar samma standard och att de kan lita på varandra. Men med hjälp av JHT har de vågat satsa på en unik cykelprodukt och en starkare samverkan. Det kommer att gynna hela Härjedalens cykelturism.
“Detta är ett praktexempel på att samverkan kan leda till nya spännande idéer.” Avslutar Mia Wiktor Lunde stolt.
Paketet säljs i sin helhet på destinationernas hemsidor och på Sweden by bike.
Projektet Sustainable Arctic and Peripheral biking tourism
Projektet Hållbar arktisk och perifer cykelturism (Sustainable Arctic and Peripheral Biking Tourism) sträcker sig från 1 juni 2023 till 31 maj 2026. Jämtland Härjedalen utgör en del i ett större internationellt projekt där The Local Federation of East Lapland i Finland är projektägare. Övriga projektpartners finns i Finland, på Island, Färöarna och Irland.
Detta är ett unikt internationellt projekt som syftar till att skapa samverkan, utveckla entreprenörskap och skapa nya hållbara affärsmodeller inom cykelturism. Det är även länets första stora internationella projekt inom hållbar cykelturism.
För Jämtland Härjedalen Turism ska projektet leda till att öka möjligheten till nya affärer och nya logistikmöjligheter. Men det ska också ge information om hur aktörer kan locka nya gäster och målgrupper.
Som en del av projektet anordnas även studieresor till länderna som deltar. JHT har lärt sig mycket från exempelvis Irlands och Finlands kunskaper om cykelturism.
Här kan ni läsa mer om Jämtland Härjedalen på Turismnytt.
- Text: Mia Wiktor Lunde & Isa Mörk
- Foto: Jämtland Härjedalen Turism
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – maj 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen baserad på statistik. Maj hade en hög hotellbeläggning.
-
Internationella intresset för Coolcation i Sverige verkar inte svalna
Förra sommarens kanske hetaste resetrend Coolcation har inte svalnat visar en undersökning från Visit Sweden.
-
Stockholms stad behåller Stockholmsmässan i sin ägo
I marknadsläget har det visat sig svårt att hitta en köpare till Stockholmsmässan. Processen att sälja har avbrutits och staden fortsätter att utveckla den i egen regi.
-
Svenskarnas sommarplaner: natur och tid med familjen
En ny undersökning från SkiStar visar att svenskarnas sommarplaner i präglas av ett intresse för natur och tid med familjen.
-
Norrköping – nästa vecka drar SM-veckan igång
Snart startar SM-veckan i Norrköping, en idrottsfest som invigs den 24 juni och samlar svenska mästerskap i 24 idrotter.
-
Swedish Lapland – satsning på destinationshotell i nytt projekt
Swedish Lapland Visitors Board har tilldelats finansiering för projektet AHEAD som ska stärka Norrbottens destinationshotell.
-
Vänersamarbetet – stort intresse för strand- och stadsnära fiske
2021 publicerades en digital fiskekarta för Vänern. Den har passerat 1 miljon visningar, vilket visar att det finns ett stort intresse för fiske.
-
Katrineholm – sommarkonserter med Marit Bergman och Jonathan Johansson
Katrineholm satsar på två gratiskonserter i sommar. Det ska bidra till att stärka kommunens attraktionskraft.
-
Stua AB inleder planerad avveckling av verksamheten
Efter 23 år som en kraft för besöksnäringen i Sörmland, har styrelsen för Stua beslutat att inleda en planerad avveckling av verksamheten.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering och Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ Destination Nu bli...
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Svensk semester behöver en omstart – för både personer och platser
Sverige stänger ner i juli. Varje år tar en majoritet av svenskarna sin semester just då, ofta i ett enda långt s...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhe...
-
Krönika: Hur gör vi turismen till något större?
Det låter kanske som en filosofisk fråga. Ändå är det just den frågan jag ofta hör – även om den kanske oftare fo...
-
Nature Travels erbjuder paket hos Nordic Husky Farm
Det brittiska företaget Nature Travels har introducerat ett nytt paket i sin repertoir. Detta tack vare kontakter...
-
-
Gästbloggare
-