torsdag 20 november 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Från synlighet till lönsamhet – så bygger du en digital närvaro som säljer
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 46 2025
    • Julstaden Göteborg lyser upp – här är höjdpunkterna
    • HRF – husbilssemestrar ger bra klirr i kommunkassan
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 46 2025
    • +Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -25
    • Stockholm söker en projektledare kompetensförsörjning och internationell talangattraktion
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 33 -25
    • Projektledare möte och kongresser sökes till Helsingborg Arena
    • Stark efterfrågan – SkiStar rekryterar tusentals nya medarbetare
    • Gröna Lund, Kolmården och Furuvik rekryterar medarbetare till Halloween
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Parks and Resorts
    2019-05-16 14:15

    Fortsatt tillväxt för Parks and Resorts trots värmen 2018

    I dagarna skickar nöjesparkskoncernen Parks and Resorts in sitt bokslut för 2018. Trots en rekordvarm sommar, som slog hårt mot vissa besöksmål, kan Parks and Resorts redovisa ett omsättningsrekord med en ökning på 2 % jämfört med 2017, där både Skara Sommarland och Furuvik slog besöksrekord.

    Skara Sommarland och Furuvik slog besöksrekord

    Nöjesparkskoncernen Parks and Resorts, där Gröna Lund, Kolmården, Skara Sommarland och Furuvik ingår, redovisar en rekordomsättning 2018. Omsättningen landade på totalt 1,33 miljarder kronor vilket är en ökning med 2 % jämfört med 2017.

    Rörelseresultatet sjönk från 95 miljoner kronor (2017) till 55 miljoner kronor 2018, vilket framför allt är en effekt av färre gäster på Kolmården och Gröna Lund under julimånad, då ett ihållande högtryck infann sig. Men om Kolmården och Gröna Lund tappade besökare på grund av värmen, gynnades istället Skara Sommarland och Furuvik, som båda slog besöksrekord.

    ”Efter den rekordvarma sommaren blev vi lite oroliga. Bara Gröna Lund tappade 80 000 besökare under juli månad, något som i praktiken är omöjligt att hämta tillbaka. Men tack vare en ökning av besökare hos Skara Sommarland och Furuvik som båda har badmöjligheter, samt en otroligt stark Halloween-säsong för Gröna Lund, Kolmården och Furuvik, lyckas vi landa i det bästa året någonsin omsättningsmässigt.” Säger Christer Fogelmarck, koncernchef för Parks and Resorts.

    Ekonomiskt resultat per park

    GRÖNA LUND
    Antalet gäster under året uppgick till 1 % under fjolårets besöksrekord. Gröna Lunds omsättning uppgick till 671,3 (667,0) mkr, vilket är ett omsättningsrekord och en ökning med 1 % mot föregående år.

    KOLMÅRDEN OCH VILDMARKSHOTELLET
    Antalet gäster blev en minskning med 14 % mot föregå­ende år. Omsättningen uppgick totalt till 360,2 (404,8) mkr vilket är en minskning med 11 %.

    SKARA SOMMARLAND
    Skara Sommarland ökade besökstalen med 19 %. Omsättningen uppgick till 132,0 (103,5) mkr, vilket är ett omsättningsrekord och en ökning med 28 %.

    FURUVIK
    Antalet gäster uppgick till 342 466 (304 130) vilket blev en ökning med 13 % i jämförelse med 2017. Omsättningen uppgick till 142,4 (111,1) mkr, vilket är en ök­ning med 28 %.

    • Text: Parks and Resorts
    • Foto: Skara Sommarland
    Tweet
  • Bygg digital närvaro Visit Sweden
    2025-11-19 21:42

    Från synlighet till lönsamhet – så bygger du en digital närvaro som säljer

    Allt fler resenärer söker, jämför och bokar digitalt. Med Visit Swedens nya guide lär du dig steg för steg hur du stärker din digitala närvaro – och får fler bokningar på köpet

  • Julmarknad på Sjöhistoriska
    2025-11-17 06:19

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 46 2025

    Mest under Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet samt Stöd/utmärkelser/initiativ

  • När mörkret sänker sig över Göteborg tänds Julstaden som i år bjuder på både nya och välkända inslag.
    2025-11-17 00:52

    Julstaden Göteborg lyser upp – här är höjdpunkterna

    När vintermörkret sänker sig över Göteborg tänds Julstaden som i år bjuder på både nya och välkända inslag för alla åldrar.

  • Hur stor roll spelar husbilsturismen för en kommuns lokala näringsliv? Mycket visar HRF:s årliga undersökning.
    2025-11-16 23:57

    HRF – husbilssemestrar ger bra klirr i kommunkassan

    Hur stor roll spelar egentligen husbilsturismen för en kommuns lokala näringsliv? Mycket visar HRF:s årliga undersökning.

  • Nyköpings kommun satsar på friluftslivet
    2025-11-16 22:25

    Nyköping satsar på friluftslivet – upp 18 platser i Årets friluftskommun

    Kommunen har satsat på ett långsiktigt och strategiskt arbete, med målet att göra friluftslivet mer tillgängligt för alla.

  • Visita logga.
    2025-11-16 01:51

    Visita – tilltagande ökningstakt på hotellmarknaden i oktober

    I oktober ökade antalet belagda hotellrum med 6 procent jämfört med samma månad 2024. Det visar en stark utveckling enligt Visita.

  • Gröna Lund, Kolmården och Furuvik, delar av Parks and Resorts, har alla slagit besöksrekord under årets Halloween event.
    2025-11-15 19:55

    Parks and Resorts – besöksrekord under Halloween i nöjesparkerna

    Gröna Lund, Kolmården och Furuvik som ingår i Parks and Resorts har alla slagit besöksrekord under årets Halloween-säsong.

  • Regeringens förslag till ett nytt resegarantisystem riskerar att slå hårt mot små bussresearrangörer enligt Sveriges bussföretag som är en del av Transportföretagen.
    2025-11-14 01:59

    Transportföretagen – förslag till resegarantisystem kan äventyra bussresearrangörer

    Regeringen har lämnat in en proposition om ett resegarantisystem. Sveriges bussföretag ser att det riskerar att slå mot bussresearrangörer.

  • Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare med stark genomförandeförmåga.
    2025-11-14 00:22

    +Katrineholm söker en innovativ marknadsförare

    Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare som ska uppmärksamma platsen och dess utbud.

  • Läckö Slott vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025
    2025-11-13 21:28

    Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott

    Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö Slott (besöksnäringsverksamhet)

  • Veckans profil

    Joel Salo, Utvecklingschef på r360

    Joel Salo

    Utvecklingschef på r360

    Snart är det vinter och fjälldestinationerna förbereder sig inför öppning. Det gör även r360 Resorts Systems, som systemleverantör till fjälldestinationerna

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 30 augusti

    • Inspelat webbinarium: Visit Sweden 2026

    • Webbinarium: Kunskap och analys inom måltidsturism, 26 november

    • Marknadsföring i förändring – vilka tre kanaltyper du bör ha koll på?

  • Visit Sweden delar kunskaper

    • Visit Sweden hjälper dig förstå framtidens besökare

    • Från synlighet till lönsamhet – så bygger du en digital närvaro som säljer

    • Visa fler inlägg från Visit Sweden

  • Händelser i branschen

    • Besöksnäringsdag Linköping
      2025-11-20
      • Linköping
      • visitlinkoping.se/
    • Webbinarium Visit Sweden: Kunskap och analys inom måltidsturism
      2025-11-26
      • Digitalt
      • sv-se.eu.invajo.com/event/visitsweden/webbinariumkunskapochanalysinommaltidsturism
    • Besöksnäring på agendan
      2025-12-03
      • Stockholm
      • skr.se/skr/tjanster/evenemang/hittaevenemang/kalenderhandelser/besoksnaringpaagendan2025.91040.html
    • FFCR (Fastfood & Café & Restaurant Expo) 28-29 januari
      2026-01-28
      • Stockholm (Kista)
      • www.ffcr-stockholm.com/
    • Global Revenue Forum
      2026-01-29
      • Stockholm
    • Svenska Destinationsdagarna 2026 19-20 mars 2026
      2026-03-19
      • Norrköping
      • norrkoping/inbjudan-destinationsdagarna-2026
    • Busstorget 16-17 april
      2026-04-16
      • Halmstad (Tylösand)
      • nmevents.se/busstorget/
    • Swedish Workshop i Kiruna 21-22 april
      2026-04-21
      • Kiruna
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-11-13 11:30

      Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen

      Outdoor Festival fortsätter att växa, och till 2027 introduceras en helt ny B2B-del. För att utveckla och driva ...

    • 2025-11-17 00:52

      Julstaden Göteborg lyser upp – här är höjdpunkterna

      När mörkret sänker sig över Göteborg tänds Julstaden som i år bjuder på både nya och välkända inslag. Från storsl...

    • 2025-11-13 21:28

      Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott

      Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö S...

    • 2025-11-14 00:22

      +Katrineholm söker en innovativ marknadsförare

      Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare med stark genomförandef...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      När jag föreläser om naturturism brukar jag prata om hur man lyckas. Men nu delar jag med mig av vad som inte fungerat.

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Under årets Exportdag med STUA pratade jag om hur svenska destinationer och företag inom besöksnäringen kan bli mer attrakt...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Jag är utbildad fjälledare, med två år på Turistsportlinjen i Kiruna. 25 veckoprojekt i fält, karta, kompass, bivack, turer i alla väder. Ja...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Fyra dagar i smakens och stolthetens tecken! Under två dagar i Trondheim och två dagar på Hitra och Frøya fick jag (Bianca ...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet