torsdag 4 december 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Prisbelönt internationell konstupplevelse gästar Kalmar Slott
    • Invite Guest Technology och Visit Group i partnerskap för att lyfta den digitala gästresan
    • Destination Jönköping lanserar julkalender som berättar historia
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 2025
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 46 2025
    • +Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -25
    • Stockholm söker en projektledare kompetensförsörjning och internationell talangattraktion
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 33 -25
    • Projektledare möte och kongresser sökes till Helsingborg Arena
    • Stark efterfrågan – SkiStar rekryterar tusentals nya medarbetare
    • Gröna Lund, Kolmården och Furuvik rekryterar medarbetare till Halloween
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Glada Hudik
    2021-10-08 14:58

    Glada Hudik – lyckad satsning på nya tidens turistinformation

    Årets satsning på att möta besökare där de är, genom en ny mobil turistinformation, blev mycket uppskattad och välbesökt.

    Mer fokus på sociala medier, chatt samt fler Infopoints och nytt broschyrmaterial har även bidragit till att öka tillgängligheten för besökarna i destinationen.

    Vi möter besökaren där de är

    För att möta dagens och framtidens besökare på bästa sätt utvecklade Visit Glada Hudik i år sin besökarmottagning och turistinformation genom att bli mobil, och möta besökaren på välbesökta platser runt om i destinationen.

    ”Vi kommer till besökaren, istället för att besökaren kommer till oss helt enkelt.” Säger Jenny Gustafsson, Destinationsutvecklare på Visit Glada Hudik. “Denna satsning visade sig bli mycket lyckad med många positiva kommentarer från både besökare och företagare. Det här kommer vi fortsätta med och vidareutveckla.”

    Förbättrat värdskap har engagerat näringen

    Arbetet med ett förbättrat värdskap engagerade även näringen då samarbetet med företag och föreningar utökades. Antalet Infopoints ökade också från 14 till 19 stycken. De finns på besöksmål och platser där besökaren rör sig och ger dem möjlighet att hämta broschyrer och få personlig service.

    Under våren startade även destinationsbolaget upp en värdskapsutbildning för näringens aktörer, allt för att bli ännu bättre, tillsammans.

    Har fokuserat på digitala kanaler och tryckt media

    Det utökade värdskapet har även fokuserat på de digitala kanalerna och tryckt broschyrmaterial. Den officiella besökswebben fick i början på året en uppfräschning med fokus på besökaren och vad den söker efter.

    De sociala kanalerna i form av Facebook och Instagram har fortsatt varit viktiga verktyg för att marknadsföra destinationen. Även tre nya broschyrer med olika teman har tagits fram för att inspirera och informera besökaren under sitt besök; Svemestra i Glada Hudik, Outdoor och Smaka på Glada Hudik.

    Under sommaren har destinationsbolaget även samarbetat med ett pressteam från TT/Dagens Nyheter för att lyfta fram destinationen i rikstäckande media. En satsning som fått väldigt bra publicitet och spridning i flertalet tidningar i landet.

    • Text: Visit Glada Hudik
    • Foto: Visit Glada Hudik
    Tweet
  • Konstupplevelse - ENESS Modern Guru Eslite Taiwan
    2025-12-03 22:42

    Prisbelönt internationell konstupplevelse gästar Kalmar Slott

    Nästa år gästas Kalmar Slott av en prisbelönt konstupplevelse, som aldrig har visats i Sverige ”Modern Guru and the Path to Artificial Happiness"

  • Invite och Visit blir partners
    2025-12-03 06:44

    Invite Guest Technology och Visit Group i partnerskap för att lyfta den digitala gästresan

    Samarbetet skapar ett ekosystem som stärker både verksamheters effektivitet och gästernas upplevelse

  • Den 1 december lanserar Destination Jönköping julkalendern ”24 Ping till jul”.
    2025-12-01 23:00

    Destination Jönköping lanserar julkalender som berättar historia

    Den 1 december lanserar Destination Jönköping julkalendern ”24 Ping till jul”, en micropodd med historiska berättelser om Jönköping.

  • Siljan Geopark Styggforsen - besöksnäring
    2025-12-01 06:05

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 2025

    Mest under Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet samt Nöjesparker och upplevelseföretag/skidanläggningar

  • Evenemangs- och mötesambassadörer i Jönköping kommun 2025.
    2025-11-30 23:18

    Destination Jönköping – ambassadörer för möten och evenemang hyllas

    Den 26 november samlade Destination Jönköping lokala mötes- och evenemangsambassadörer på Länsresidenset.

  • Västerbottens besöksnäringsdagar Sveriges bäst bevarade hemlighet - Västerbotten
    2025-11-30 21:40

    Västerbottens besöksnäringsdagar 2025, del 2

    Den utlovade andra delen av rapporten från Västerbottens besöksnäringsdagar i början av oktober

  • Flygbild Kalmar Slott
    2025-11-30 13:12

    Städer och kustområden lockar mest – Kalmar har det viktigaste för semesterresan

    Kalmar får höga betyg genom hela undersökningen Resa i Sverige och många kan också tänka sig att rekommendera Kalmar till andra

  • Iskonstnärerna är en dokumentärserie i fyra delar som skildrar skapandet av det 35:e ishotellet i Jukkasjärvi.
    2025-11-29 20:07

    Icehotel – följ med bakom kulisserna I SVT:s Iskonstnärerna

    Iskonstnärerna är en dokumentärserie i fyra delar som skildrar skapandet av det 35:e ishotellet i Jukkasjärvi.

  • Bygdespelet Höga Kusten
    2025-11-29 18:56

    Sista sommaren med Tomas Ledins Bygdespel – en oförglömlig final i Höga Kusten

    Den 2 juli 2026 öppnar portarna till Höga Kusten Friluftsteater i Lövvik där Tomas Ledins Bygdespel för en tredje och avslutande sommarsäsong

  • Turismräkenskaperna 2024
    2025-11-29 12:19

    Turismräkenskaperna – Turister konsumerade mer i Sverige 2024

    Turismens effekter på Sveriges ekonomi ökade 2024 i jämförelse med året innan

  • Veckans profil

    Joel Salo, Utvecklingschef på r360

    Joel Salo

    Utvecklingschef på r360

    Snart är det vinter och fjälldestinationerna förbereder sig inför öppning. Det gör även r360 Resorts Systems, som systemleverantör till fjälldestinationerna

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet

    • Inspelat webbinarium: Visit Sweden 2026

    • Inspelat webbinarium: Kunskap och analys inom måltidsturism

    • Anmäl dig till Swedish Workshop Kiruna 2026

  • Visit Sweden delar kunskaper

    • Visit Sweden hjälper dig förstå framtidens besökare

    • Från synlighet till lönsamhet – så bygger du en digital närvaro som säljer

    • Visa fler inlägg från Visit Sweden

  • Händelser i branschen

    • FFCR (Fastfood & Café & Restaurant Expo) 28-29 januari
      2026-01-28
      • Stockholm (Kista)
      • www.ffcr-stockholm.com/
    • Regional kunskapsdag för turism- och besöksnäring i Örebro län
      2026-01-28
      • Grythyttan
      • orta.regionorebrolan.se/sv/tillsammans-skapar-vi-fler-besoksanledningar/regional-kunskapsdag-for-turism--och-besoksnaringen-i-orebro-lan/
    • Global Revenue Forum
      2026-01-29
      • Stockholm
    • Destination Jönköping – Destinationsdagen 2026 – Save the date
      2026-03-05
      • Jönköping
    • Ö – och Skärgårdsriksdagen – Save the date
      2026-03-18
      • ??
    • Svenska Destinationsdagarna 2026 19-20 mars 2026
      2026-03-19
      • Norrköping
      • norrkoping/inbjudan-destinationsdagarna-2026
    • Busstorget 16-17 april
      2026-04-16
      • Halmstad (Tylösand)
      • nmevents.se/busstorget/
    • Swedish Workshop i Kiruna 21-22 april
      2026-04-21
      • Kiruna
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-11-28 00:03

      Sänkt moms på livsmedel – Hur hanterar och redovisar man det

      En tillfällig sänkning livsmedelsmomsen påverkar både prissättning och erbjudanden Regeringen fö...

    • 2025-11-28 20:01

      Norrköping blir Vinterköping igen – här är årets program

      Snart är det första advent och Industrilandskapet i Norrköping kommer återigen vinterpyntas och fyllas med roliga...

    • 2025-11-28 21:01

      Öresundslinjen vill skapa en grön korridor

      Med konverteringen av den tredje färjan till batteridrift fortsätter Öresundslinjen sin ambition att skapa en grö...

    • 2025-11-29 12:19

      Turismräkenskaperna – Turister konsumerade mer i Sverige 2024

      Turismens effekter på Sveriges ekonomi ökade 2024 i jämförelse med året innan. Det visar Tillväxtverkets ...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      När jag föreläser om naturturism brukar jag prata om hur man lyckas. Men nu delar jag med mig av vad som inte fungerat.

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Under årets Exportdag med STUA pratade jag om hur svenska destinationer och företag inom besöksnäringen kan bli mer attrakt...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Jag är utbildad fjälledare, med två år på Turistsportlinjen i Kiruna. 25 veckoprojekt i fält, karta, kompass, bivack, turer i alla väder. Ja...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, AI-verktyg, trender och hållbara måltidskoncept

      Fyra dagar i smakens och stolthetens tecken! Under två dagar i Trondheim och två dagar på Hitra och Frøya fick jag (Bianca ...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet