-
Glada Hudik – lyckad satsning på nya tidens turistinformation
Årets satsning på att möta besökare där de är, genom en ny mobil turistinformation, blev mycket uppskattad och välbesökt.
Mer fokus på sociala medier, chatt samt fler Infopoints och nytt broschyrmaterial har även bidragit till att öka tillgängligheten för besökarna i destinationen.
Vi möter besökaren där de är
För att möta dagens och framtidens besökare på bästa sätt utvecklade Visit Glada Hudik i år sin besökarmottagning och turistinformation genom att bli mobil, och möta besökaren på välbesökta platser runt om i destinationen.
”Vi kommer till besökaren, istället för att besökaren kommer till oss helt enkelt.” Säger Jenny Gustafsson, Destinationsutvecklare på Visit Glada Hudik. “Denna satsning visade sig bli mycket lyckad med många positiva kommentarer från både besökare och företagare. Det här kommer vi fortsätta med och vidareutveckla.”
Förbättrat värdskap har engagerat näringen
Arbetet med ett förbättrat värdskap engagerade även näringen då samarbetet med företag och föreningar utökades. Antalet Infopoints ökade också från 14 till 19 stycken. De finns på besöksmål och platser där besökaren rör sig och ger dem möjlighet att hämta broschyrer och få personlig service.
Under våren startade även destinationsbolaget upp en värdskapsutbildning för näringens aktörer, allt för att bli ännu bättre, tillsammans.
Har fokuserat på digitala kanaler och tryckt media
Det utökade värdskapet har även fokuserat på de digitala kanalerna och tryckt broschyrmaterial. Den officiella besökswebben fick i början på året en uppfräschning med fokus på besökaren och vad den söker efter.
De sociala kanalerna i form av Facebook och Instagram har fortsatt varit viktiga verktyg för att marknadsföra destinationen. Även tre nya broschyrer med olika teman har tagits fram för att inspirera och informera besökaren under sitt besök; Svemestra i Glada Hudik, Outdoor och Smaka på Glada Hudik.
Under sommaren har destinationsbolaget även samarbetat med ett pressteam från TT/Dagens Nyheter för att lyfta fram destinationen i rikstäckande media. En satsning som fått väldigt bra publicitet och spridning i flertalet tidningar i landet.
- Text: Visit Glada Hudik
- Foto: Visit Glada Hudik
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Mest under Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet samt Konstateranden/beslut/rapporter
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Var tredje förare är över 60 år, samtidigt som återväxten av yngre är svag. Sveriges Bussföretag larmar om risk för en akut bussförarbrist i framtiden.
-
Resonans – lyssna och reflektera i naturen längs Prins Bertils Stig
Konstnären Rickard Fredborg bjuder in till en unik audioguide längs Prins Bertils Stig i Halmstad. Upplev naturen med hela kroppen.
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort genomför just nu sin största satsning någonsin. Totalt investeras 80 miljoner i en ny restaurang och en ny boendeetapp.
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Det blir destinationsbolaget +Katrineholm som tar över arbetet med innehållsproduktion och marknadsföring av Visit Sörmland.
-
Arlanda är först i Europa med nytt inflygningskoncept
Luftfartsverket och Swedavia blir först i Europa med att införa ett nytt inflygningskoncept som kommer minska utsläppen.
-
Ny rockfestival till Norrköping sommaren 2026
Lördagen den 11 juli 2026 arrangeras Rock The Night Festival i Norrköping. Det är Sveriges största tribute-festival.
-
Naturturismföretagen hotas av konkurs efter beslut av Jordbruksverket – uppdaterad 2 november
Naturturismföretagen hotas av konkurs då Jordbruksverket plötsligt dragit tillbaka sitt godkännande av ett stort projekt.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 43 -25
Mest under Destination, Evenemang, Flyg samt Stöd/Utmärkelser/Initiativ
-
Ett levande stadshotell i hjärtat av Österlen söker ny ägare
Dagens Hotel Svea har sitt ursprung i ett värdshus från 1840-talet och nu är det dags för nästa kapitel i hotellets historia
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Naturturismföretagen hotas av konkurs efter beslut av Jordbruksverket – uppdaterad 2 november
Föreningen Naturturismföretagen hotas av konkurs då Jordbruksverket plötsligt dragit tillbaka si...
-
Ett levande stadshotell i hjärtat av Österlen söker ny ägare
Dagens Hotel Svea har sitt ursprung i ett värdshus från 1840-talet och nu är det dags för nästa kapitel i hotelle...
-
Möt Joel som är utvecklingschef för Sveriges ledande bokningssystem för fjälldestinationer
Hej Joel Salo! Hur är det med dig? Det är bara fint, tack! Börjar bli varm i kläderna på företaget nu efter (snar...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 43 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Evenemang, Fl...
-
-
Gästbloggare
-