-
Gotlands besöksnäring samlades för att enas om en vision
Gotlands besöksnäring samlades under onsdagen för en besöksnäringsdag. Frågan som var i fokus var ”Hur ska Gotland bli en av världens mest attraktiva destinationer? ”.
Gotlands besöksnäring behöver ny strategi
Temat på dagen var ”Vart är vi på väg?”. På plats var många representanter från Gotlands besöksnäringsföretag. Besökarna kunde på plats lyssna på Caroline Strand, tf Vd Visit Stockholm, och Troed Troedsson, framtidsanalytiker. Caroline bjöd på egna tips om vad Gotland kan lära av andra destinationer och Troed på inspiration och nya synvinklar på vad Gotland kan göra för att vända på turismutvecklingen. Enligt Troedson är att branschen måste se bortom traditioner och branschspecifika kunskaper och istället erbjuda helhetslösningar. Det gäller att vara lyhörd och se vad turisterna vill ha.
Att Gotland behöver ändra sitt sätt att arbeta för att möta framtidens turister höll också Monika Frisk med om, verksamhetsledare på GFB, Gotlands förenade besöksnäring.
Behövs fler samarbeten
Många av besökarna var oroliga för att antal gästnätter har minskat. Varför har de gjort det och vad kan jag som aktör göra för att utvecklingen ska vända? Gotlands gästnätter ligger idag under det svenska genomsnittet.
En annan fråga som var i fokus under besöksnäringsdagen var hur man kan skapa förutsättningar för ökat samarbete inom branschen på Gotland.
Det finns en stor efterfrågan på – och det behövs – mer samarbeten mellan aktörer på Gotland. Men innan det kan ske så gäller det att skapa förutsättningar. Till att börja med behöver man att skapa tillväxt.
Ökad tillgänglighet behövs
Många hoppas att den nya styrelsemedlemmen i Gotlands Förenade Besöksnäring (som valdes in samma dag) Gunnar Jonasson ska tillföra bra strategier för besöksnäringen. Han menar på att näringen har försökt skapa fler gästnätter med kortsiktiga lösningar men att det nu behöver skapas långsiktiga strategier. Han tror att det behövs mer kapacitet på båtar och flyg så att tillgängligheten ökar. Förra året slogs rekord i antal resenärer på Visby flygplats men de bokningar som gjorts hitintills pekar på att antalet resenärer går ner i år. Jonasson arbetar som flygplatschef på Visby Flygplats för Swedavia till vardags.
Destination Gotland har satt in fler turer under sommarhalvåret 2018. Och hittills har det kommit in fler fler bokningar än under tidigare år. Turismnytt fortsätter att bevaka utvecklingen.Källa: Gotlands Besöksnäring
- Text: Maria Lindqvist
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
7 av 10 väljer att bli busschaufför för att få träffa människor
Många busschaufförer väljer yrket för att de gillar att vara ute på vägarna. Men det är också ett yrke man väljer på grund av den sociala aspekten.
-
Folkfest och glädje när Sala firade 400-årsdag
När Sala firade sin 400-årsdag den 15 april sken staden. Invånare och besökare klev ut på gator och torg för att ta del av firandet.
-
Viking Line – hållbarhet viktigt för svenska kryssningsresenärer
Var fjärde tillfrågad säger att de tänker på hållbarhet när de bokar en kryssning. Det visar en undersökning genomförd av Viking Line.
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riksdagen.
-
Sala firar 400 år – födelsedagen bjuder på fika och kungligheter
Den 15 april 2024 är det 400 år sedan Sala fick stadsprivilegier av Gustav II Adolf. Födelsedagen bjuder in till ett maxat kalas.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Lär känna Astrid Lindgren – ny reseupplevelse i Småland
Cykla i Filmlandskapet Småland har tillsammans med Astrid Lindgrens Näs i Vimme...
-
Swedish Workshop 2024: Deltagare vittnar om intresse från globala researrangörer
Nu bekräftar svenska deltagare, svenska destinationer och svensk besöksnäring, om det stora, internationella intr...
-
Visita – färre sålda hotellrum under mars
Under veckorna i mars minskade antalet sålda hotellrum med 5 procent i jämförelse med samma period 2023. Detta en...
-
Första bilderna på nya fartyget Birka Gotland
Den 20 mars avgick premiärkryssningen med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland. I påsk gjo...
-
-
Gästbloggare
-