-
Höga Kusten destinationsutveckling och satsning på värdskap
Vintern börjar övergå till vår och även om dagarna blir längre och ljusare är det fortfarande tungt hos många besöksnäringsföretagare. Men även tunga perioder kan innehålla ljusglimtar – och så är det i Höga Kusten.
Nya restauranger skapas, hotellbygge planeras och värdskapet utvecklas alltmer utifrån besökarens behov. Tillsammans har destinationen en stark tro på framtiden.
“Vi vet att digitala hjälpmedel hjälper oss ge en effektiv service till fler men också att vikten av det mänskliga mötet ökar i takt med digitaliseringen. Därför fortsätter vi bland annat att satsa på den personliga semesterplaneraren. Att fortsätta utveckla våra Turisterviceplatser och InfoPoints är viktigt inte minst med tanke på det personliga bemötandet.” Berättar Maria Lundkvist verksamhetsledare för Höga Kusten Turistservice.
Ett hårt grepp om världen
Pandemin håller fortfarande ett hårt grepp om världen och regeringen och Folkhälsomyndighten kommer hela tiden med olika restriktioner. Pandemilagen får allt större betydelse för att Länsstyrelsen i respektive län får möjlighet att stänga ner verksamheter utifrån rådande smittläge.
Höga Kusten Destinationsutveckling har haft möjlighet att vara med på remisserna från regeringen och har hela tiden uttryckt synpunkter tillsammans med övriga aktörer i Sverige.
Satsar ännu mer på smaker
Men så i all rapportering om smittspridning så tillkännager Hernö Gin platsen för sitt Stockholmskontor. Det är närmare bestämt på Söder i staden. Samtidigt som de satsar i Stockholm planeras ett Hernö Gin Hotell på Kanaludden i Härnösand.
Vardagsrummet är namnet på den nya restaurang som för ett par veckor sedan öppnade i FriluftsByn, Docksta. Någon kilometer längre bort byggs det för fullt för att öppna ytterligare en restaurang vid Skuleberget Havscamping.
Strategi 2030 är på väg ut på ”remissrunda”. En strategi som också innehåller framtidstro, med ett stort ansvarstagande för att göra det på ett hållbart sätt. Höga Kusten och dess invånare och entreprenörer strävar hela tiden framåt.
Nytt och förbättrat utseende
Då hogakusten.com agerar likt ett skyltfönster är det viktigt att besökaren snabbt hittar rätt information och kontaktuppgifter till företag/besöksmål för att t.ex. boka ett paket eller en övernattning. Därför har produktlistor och produktsidor fått ett lyft visuellt och är bättre anpassade utifrån behov.
Vandring är en av destinationens mest populära aktiviteter och nu kan webbsidan presentera leder och förslag på dagsvandringar på ett ännu bättre sätt med karta och fylligare information om leden.
Flera andra förändringar har gjorts för att göra användarupplevelsen ännu bättre till exempel en ”favoritfunktion” där besökaren kan hjärtmarkera aktiviteter/produkter som sedan sparas på en egen favoritsida.
Tyskarna längtar till Sverige
Normalt sett är denna tid på året en intensiv mässperiod då kontakter skapas och det spånas på samarbeten. Nu under första halvåret av 2021 är alla mässor online.
Höga Kusten har varit delaktig på flera mässor och event. Reflektionen från Nordeuropa 2021 är bland annat att reseintresset från Tyskland till Sverige aldrig varit större.
En annan intressant detalj är att det finns flera marknader som nu är intresserade av Sverige men som vanligtvis inte prioriterar norra Europa. Exempelvis italienska och franska researrangörer.
Destinationen har även haft ett europeiskt TV-team på besök som filmat under en vecka. Det är ett program som är inriktat på främst matresor.
“Vi är spända på att få se slutprodukten. Det är extra kul att man väljer att visa upp vintern också, då vi gärna vill visa den utländska marknaden att vi har öppet året runt.” Säger Andreas Olsson, projektledare i Höga Kustens exportprojekt.
Framtidens värdskap i Höga Kusten
Höga Kusten Turistservice vill fortsätta utveckla metoder för att möta framtida besökares behov. Det Regionala utvecklingstillskottet har nu beviljat medel för att fortsätta utveckla den digitala Turistservicen i Höga Kusten. Detta kommer att hjälpa destinationens utveckling när det kommer till hur värdskap förändras och hur man kan förbättra metoder.
”Det känns jätteroligt! Genom att utveckla och driva digitaliseringen inom Turistservice är målet att Höga Kusten fortsatt ska ligga i framkant i Sverige.” Säger Maria, även projektledare för Framtidens värdskap i Höga Kusten.
- Text: Höga Kusten & Isa Mörk
- Foto: Höga Kusten
-
Spritmuseum ger 250 000:- till ny forskning om svensk alkoholkultur
Spritmuseum delar årligen (sedan 1998) ut stipendium för att främja forskning om svensk dryckes- och alkoholkultur
-
Göteborg kan inte låta bli, nu återuppstår namnet Göteborgskalaset
Göteborgs Kulturkalas byter namn och återtar det tidigare namnet Göteborgskalaset
-
First Camp fortsätter vintersatsa – förvärvar Camp Ripan i Kiruna
Fortsätter sin satsning på vinterturism
-
SkiStar samarbetar med OKQ8 för att minska gästernas klimatavtryck
SkiStar och OKQ8 vill göra det billigare att tanka förnybar diesel på vägen till fjällen
-
Bakslag för nattågstrafiken till Norrbotten
Trafikverket har aviserat att Norrbotten framöver ska trafikeras av ett nattåg, i stället för två som i dagsläget
-
Naturturismföretagen stärker ekonomin – redo att möta Jordbruksverket i rätten
Föreningens likviditet är nu säkrad inför rättsprocessen mot Jordbruksverket
-
Stora Karlsö vinnare av Stora turismpriset 2025
En av världens äldsta naturskyddade platser – och samtidigt en modell för framtidens hållbara besöksnäring
-
Marcus Eldh bloggar: Guiden som resurs för levande vandringsleder
De som inte har så stor vana av naturen behöver guider
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 2025
Mest under Destination, Boende, Tåg samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Hällsnäs storsatsar – 32 nya rum med naturen som inspiration
Hällsnäs utanför Göteborg fortsätter att utvecklas. 32 nya hotellrum har byggts med naturen som inspirationskälla.
-
Veckans profil
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Visit Sweden delar kunskaper
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Förenklade och förbättrade regler för delägare i fåmansföretag – Hur berörs du?
När börjar de nya reglerna gälla? Riksdagen har nu beslutat att anta ny lagstiftning för delägare i fåma...
-
Stena Line, SkiStar och Sembo lanserar nya skidsemesterlösningar
De senaste åren har danskarna i allt högre grad valt de svenska fjällen som sin vinterfavorit. Nu gör Ste...
-
Outdoor Festival satsar på destinationer och naturturism i Sverige
Outdoor Festival går nu in på sitt femte år på Djurgården i Stockholm och tar samtidigt ett strategiskt k...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Boende, Tåg s...
-
-
Gästbloggare
-