-
Hotell Kristina är stolt vinnare av Ekoutmaningen 2018
Hotell Kristina är stolt vinnare av Ekoutmaningen 2018 i kategorin hotell och konferens. Ekoutmaningen ska bidra till ett ökat utbud och konsumtion av ekologiska, miljömärkta, klimatsmarta och etiska livsmedel i både offentliga och privata miljöer.
Ekoutmaningen startades i Sigtuna 2014 av Ekomatcentrum, Naturskyddsföreningen i Sigtunabygden och Sigtuna kommun. Syftet är att det ska synliggöra det ekologiska utbudet i restauranger och caféer samt i kommunens livsmedelsbutiker.
Kallar sig ett ”Art-eco” hotell
”Vi började redan för snart 20 år sedan med ekologiskt och närproducerat. Sedan ett par år tillbaka har vi dubbla KRAV-märken, vilket innebär att minst 50% av allt du äter och dricker hos oss är ekologiskt. Men vi nöjer oss inte med det utan strävar hela tiden efter att inhandla mer ekologiska råvaror. I dagsläget är hela 68% av allt vi serverar ekologiskt vilket vi är oerhört glada och stolta över”. Säger Tobias Strömberg, köksmästare på Hotell Kristina.
Hotell Kristina kallar sig för ett ”Art-eco” hotell där kultur och hållbarhet löper som en röd tråd genom hela anläggningen.
”Anledningen till att Hotell Kristina strävar efter att ha en stor andel ekologiskt är att vi vill servera våra gäster råvaror som vi är stolta över. Vi vill inte att våra gäster och vår personal ska äta besprutad mat, vi vill vara säkra på att det kött som vi serverar är från djur som hanteras med omtanke och respekt, vi värnar också om haven och har bara MSC-märkt fisk på menyn”. Säger Pernilla Olsen, VD och ägare.Läs om ytterligare ett konferenshotell i Sigtuna som ligger långt framme i sitt hållbarhetsarbete.
Läs om arbetet för att göra Sigtuna till an plastfri destination 2020.
- Text: Hotell Kristina
- Foto: Hotell Kristina
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
En stor grupp politiker och representanter för näringslivet i Värmland kräver stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland i en debattartikel
-
Stena Line köper Wasaline – säkerställer trafiken mellan Vasa och Umeå
Stena Line flyttar fram sina positioner i Östersjön genom att förvärva Wasaline och ta över driften av färjelinjen mellan Vasa och Umeå.
-
Business Region Gotland – ny samlad struktur för plats-, näringslivs- och destinationsutveckling på Gotland
Ett viktigt beslut för Gotlands framtid
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Världens rese- och turismbransch har verkligen uppmärksammat Visit Swedens marknadsföring av Sverige som besöksland för bättre hälsa och välmående
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
Slutar efter åtta år men sitter kvar på posten fram till sommaren 2026
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort i Fredriksberg i södra Dalarna genomför just nu sin största satsning någonsin. Tot...
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Nu står det klart att det blir näringslivs- och destinationsbolaget +Katrineholm som tar över ar...
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Bussförarbristen riskerar att förvärras mer än tidigare befarat. Var tredje förare är idag över 60 år, samtidigt ...
-
-
Gästbloggare
-