-
IKEA säljer sina handelsfastigheter
IKEA äger flera handelsplatser som ligger intill varuhusen. Nu vill man renodla verksamheten och därför säljer man dem.
Det handlar om totalt 27 handelsområden som skall säljas.
Här ligger handelsplatserna som säljs
De handelsplatser som säljs är:– Torp, Uddevalla
– Norra Backa, Borlänge
– Haparanda
– Tyskland
– Polen
– Frankrike
– Finland
– Schweiz
– TjeckienMan beräknar att försäljningarna är genomförda inom två år.
De är köparna
Enligt Fastighetssverige.se finns redan en köpare – ett engelskt bolag som heter Pradera. Bolaget äger redan många handelsplatser i Europa men inget i Sverige ännu.Prisnivån sägs bli uppåt 1 miljard euro.
Från IKEAs håll är det desto tystare:
”- Vi kommenterar inte var vi befinner oss i säljprocessen, eller vilka som eventuellt är spekulanter”, säger Jakob Holmström, pressansvarig på IKEA.Detta blir fördelarna vid en försäljning
Efter försäljningen kommer man dock ha kvar flera handelsområden i Sverige . Dessa är handelsplatserna i Kållered, Mölndal, Kungens Kurva Stockholm, Linköping, Sundsvall, Umeå, Västerås och Älmhult.Källa: IKEA, Fastighetssverige.se
- Text: Maria Lindqvist
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
I denna artikel från Mittuniversitetet kan ni läsa mer om hur de gör. Forskare vid Etour Research Centre på M...
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg och positivt omdöme som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekon...
-
-
Gästbloggare
-