-
Invigning av nya flyglinjer och en tur till Ystad
På måndagen invigde Air Leap tre nya linjer från/till Bromma Flygplats och Turismnytt var där. Om man tänker efter är det helt fantastiskt att ett flygbolag expanderar och nästan dubblar sitt utbud mitt i den värsta krisen flyget har upplevt någonsin. Förklaringen är att Air Leap redan före Coronapandemin hade expansionsplaner, att man har starka ägare, att man är ett litet flexibelt bolag och att man har små plan som är lättare att få ekonomi i när efterfrågan fortfarande är ganska begränsad. Att sedan de stora bolagen inom svenskt inrikesflyg är i rekonstruktion (BRA) eller inte har startat upp sin trafik igen (SAS och Norwegian) öppnar också möjligheter, självklart.
Det nya inrikesflyget
Sedan tidigare flyger AirLeap till Visby, Ronneby och Halmstad från Bromma vilket nu alltså utökas med destinationerna Göteborg, Malmö och Ängelholm.
– Det känns skönt att vi nu äntligen få luft under vingarna på vår Brommasatsning. Nu har vi till en början avgångar både på morgonen och kvällen vilket möjliggör dagsturer, något som varit en prioritering, säger Jon Melkersson, VD Air Leap.
Air Leap som startade sin verksamhet i Sverige (man flyger även inrikes i Norge) för två år sedan har nu fyra SAAB 340 som tar 33 passagerare och fick nyligen en ATR 72-500 som tar 72 passagerare. För utökningen med de tre linjerna har man hyrt in tre SAAB 2000 som tar 50 passagerare. Man har också beställt ytterligare en ATR 72 som kommer när efterfrågan börjar öka.
Jon Melkersson säger att Air Leap har ambitionen att bli en viktig del i det svenska inrikesflyget, man kallar sig till och med för ”Det nya inrikesflyget” och samarbetar även med Fly Green Fund så att alla som bokar resor med dem kan köpa till hållbart flygbränsle för att klimatreducera sina flygresor.
Resa med premiärflygningen
Jag fick förmånen att även prova på att följa med på en av premiärflygningarna, den till Malmö. Det fungerade väldigt smidigt, men som på alla flygningar idag var det munskydd på. Just den här turen var det en SAAB 2000 som var bekväm och snabbt tog oss till Malmö Airport. I dessa Coronatider märker man inte så mycket av kabinpersonalen eftersom man inte har någon servering ombord, men bemötandet var utmärkt.
I väntan på återresan på eftermiddagen tyckte jag att det skulle passa bra med en liten tur i södra Skåne och tänkte hyra en bil. Det visade sig dock inte vara det lättaste då hyrbilsföretagen har haft extremt stor efterfrågan denna hemestersommar. MABI Hyrbilar gjorde dock en kraftansträngning och deras representant i Malmö gjorde ett kanonjobb och lyckades få fram ”en bil som inte fanns” med en dags varsel. Sådana ansträngningar uppskattar man!
Ystad har mycket att bjuda på
Efter en halvtimmes bilresa var jag framme i Ystad där jag passade på att träffa Marie Holmström som är turistchef där. Hon berättade om allt de har på gång där, bland annat den nya färjelinjen från Tyskland som vi skrev om i veckan – – och filmturismen. Hon tyckte att jag skulle passa på att ta en sväng till Ystad Studios (mer om det senare). Vi hoppas kunna återkomma om turismen i Ystad framöver.
Fritiden – En självklar mötesplats och attraktiv destination
Jag tog också chansen att med egna ögon få ta en titt på den stora satsningen ägarna till Ystadhotellet Continental du Sud har gjort i den helt nyöppnade hotell-, nöjes- och konferensanläggningen Fritiden som vi berättade om tidigare i somras. Det var verkligen en fröjd att se hur man lyckats bevara mycket av inredningen och känslan i stadens badhus 1961 när man gjort om det till toppmodern kongress- konsert- och konferensanläggning (med bland annat Skånes största skärm på 18 kvadratmeter), restaurang och bar med olika aktiviteter som boule, shuffleboard och dart (aktivitetsytorna öppnar senare under hösten).
Den nybyggda hotelldelen på sju våningar toppas också av en takbar med terrass runtom och fantastisk 360-graders utsikt över Ystad, hamnen och havet. Där finns också två spabad fria att utnyttja för alla besökare. Det märks att man har höga ambitioner att både vara en självklar mötesplats för Ystadborna och en attraktiv destination i sig för både konferens- affärs- och privatgäster. I höst kommer man också ha en konsertserie, Unplugged, som inleds med Daniel Lemma.
Filmturistmålet YSVC
På eftermiddagen blev det ett besök på Ystad Studios Visitors Center som lyckats göra det välkända filmskapandet i Ystad till en turistattraktion som dessutom har höga pedagogiska ambitioner. Jack Löfving, verksamhetsledare, berättade bland annat att alla skolbarn i Skåne skall få möjlighet att besöka det interaktiva besökscentret där man både kan prova kostymer från inspelningarna och se autentiska studiobyggen och filmmiljöer från filmerna/serierna som spelats in på Ystad Studios.
Fram till Coronapandemin tog man också emot företag för konferenser och event något som nu tagit en paus. Nu under krisen har man hjälpt lokala företag att spela in videofilmer att använda i den digitala kontakten med kunder i andra länder som inte har gått att besöka. Den turistiska verksamheten har fram till pandemin haft många utländska besökare men under sommaren har också många svemestrande svenskar upptäckt besöksmålet.
Hotell Mossbylund – Ett hotell som har satsat och satsat rätt
På vägen tillbaka till flygplatsen blev det en snabbvisit på Hotell Mossbylund, där Ingrid Svensson bjöd på en liten rundvandring. Ingrid, som bidrog med en krönika på Turismnytt i somras, har utvecklat hotellet från 13 rum i starten till den kompletta anläggning det är idag med närmare hundra rum, restaurang, bar, konferenslokaler och stor spaanläggning. Ingrid berättade att sommaren har varit bra med i stort sett fullbokat med privatgäster men konferensverksamheten har varit närmast obefintlig. Man har till och med under sommaren tillfälligt installerat en pizzaugn i en av konferenslokalerna och därifrån serverat över 10.000 pizzor! Ytterligare ett exempel på den kreativitet vårens och sommarens utmaningar har frammanat!
Tillbaka i Stockholm var det tydligt vilka möjligheter ett bra inrikesflyg skapar. Utan att vara borta mer än en dag hemifrån kan man göra en rundtur till en handfull verksamheter i andra änden av landet, dessutom helt fossilfritt.
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Jakob Norrby
-
Karriärbyte och liv i Jämtland – så blev Julia affärsutvecklare inom besöksnäringen
En utbildning och en flytt norrut. Julias beslut att utvecklas inom besöksnäringen ledde till en ny karriär och liv i Jämtland.
-
Jönköping Horse Show tillbaka i Jönköping
Jönköping Horse Show på Elmia den 29 oktober - 3 november förvandlar återigen höstlov till hästlov i Jönköping.
-
En av Skånes tystaste platser finns i Trelleborg kommun
Visit Skåne har nu lanserat initiativet "The Map of Quietude." I Trelleborg finns en av kartans 16 utvalda platser.
-
Vilka är husbilsgästerna vid Hornborgasjön? Insikter som formar vägen mot en resilient plats
Under 2023 tog Visit Hornborgasjön initiativet att ta reda på vilka husbilsgästerna är som varje år besöker sjön under transäsongen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -24
Mest under Destination, Boende, Konstateranden/Beslut/Rapporter och Utmärkelser
-
ESS Group – enda hotellfamiljen med tre hotell på världskänd lista
För första gången prisas tre av ESS Group hotelldestinationer i Condé Nasts årliga läsarundersökning för "The Worlds Best Hotels".
-
MDA och Rate Parity: Hur du tar kontroll över prissättningen
Vad innebär MDA och hur ska man hantera att OTA ibland sätter priser vi inte har kontroll över? Det går Taktikon igenom i detta blogginlägg.
-
Norrköping visar en ökning av gästnätter sommaren 2024
Sommaren 2024 blev en framgångsrik säsong för besöksnäringen i Norrköping, med en ökning av det totala antalet gästnätter.
-
JHT söker turismutvecklare med fokus på export och upplevelser
Vill du vara med och forma Jämtland Härjedalens turistiska utbud? De söker en turismutvecklare med fokus på export och upplevelser.
-
Upplevelseinstitutet lanserar nytt utvecklingsbolag för destinationer
Upplevelseinstitutet presenterar sin senaste satsning. Ett bolag inom plats & destinationsutveckling som kommer erbjuda analyser.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Destination Funäsfjällen söker en driven VD
Destination Funäsfjällen är Sveriges äldsta destinationsbolag och har funnits sedan 1972. Funäsf...
-
Skåne Food Fest lyfte skånskt mat- och dryckeshantverk och gårdsförsäljning
Matfestival med skånska mat- och dryckesproducenter och panelsamtal om gårdsförsäljning Den för...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 39 2024
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang, Hållb...
-
Tillväxtverket – fortsatt stark sommarturism i Sverige
Antalet gästnätter på kommersiella turistboenden i Sverige under juni, juli och augusti uppgick till cirka 30 mil...
-
-
Gästbloggare
-