-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – juli 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och analys baserad på preliminär data från Benchmarking Alliance. Analysen fokuserar bland annat på antalet gästnätter, beläggningsgrad, resmönster och snittpris på hotell för att fånga en helhetsbild av månaden. Läs tidigare analyser på Turismnytt här.
Den stora högsäsongsmånaden juli betyder av tradition välbokade hotell i Göteborgsregionen. Så blev det också i år fast utan de höga topparna som förra årets stora konserter innebar.
Nedgång i RevPar jämfört med föregående år var väntat
Med den högsta beläggningsgraden bland nordiska storstäder, 84 procent, har Göteborg haft en bra julimånad. Efterfrågan på hotellrum var stabil jämfört med förra året, trots avsaknaden av arenakonserter. Vilket visar att destinationen är attraktiv i sig själv.
Lägre hotellpriser (jämfört med förra årets höga nivåer, som var en följd av fyra utsålda Coldplay-konserter) ledde till en förväntad minskning i RevPar. Dock bidrog bra ”storstadsväder” med soliga dagar och måttlig nederbörd till fler besök.
När man isolerar jämförelseperioden från förra årets Coldplay-konserter, framstår nedgången i RevPar som mindre dramatisk. Den följer den generella trenden med lägre hotellpriser, cirka -4 procent. Prissänkningar är en vanlig effekt av ökad konkurrens.
Gothia Cup var större än någonsin
Göteborgs stora ungdomsturneringar, Partille World Cup och Gothia Cup, lockar förutom spelare och ledare även många medresenärer. Räckvidden ökar genom live streaming av matcherna.
Som väntat var hotellbeläggningen under Gothia Cup mycket hög, 93 procent. Efterfrågan på hotellrum ökade med 5 procent jämfört med förra året, vilket även återspeglas i en ökning av RevPar.
Ett bättre bokningsläge inför augusti
Bokningsläget inför augusti ser mycket bättre ut än förra året. Det är bra bokat inför VM i friidrott för veteraner (35 år och äldre). Evenemanget hålls vartannat år i olika städer och pågår 13 – 25 augusti i Göteborg. Förutom de positiva hälsoeffekterna och den sociala gemenskapen gynnar evenemanget den lokala turistekonomin och leder till internationell exponering.
Även bokningsläget inför Way Out West ser betydligt bättre ut än förra året, med 78 procent av hotellrummen bokade inför nästa helg. Detta enligt data från Benchmarking Alliance.
Ökning från närmarknader och förlängd sommarsäsong
Trots extremvärme på populära medelhavsdestinationer och ekonomiska utmaningar fortsätter resandet och 2024 väntas slå turismrekord. Denna sommar har präglats av stora evenemang i Europa såsom OS i Paris, fotbolls-EM i Tyskland och Taylor Swift.
Det svenska valutaläget gynnar dock det internationella resandet till Sverige.
En trend som uppmärksammas av sökmotorer och dataföretag är att många bokar spontant. Det märks även en generell förlängning av sommarsäsongen. Resenärer är fortsatt prismedvetna men är beredda att betala extra för prisvärd lyx. Det ökar även efterfrågan för alternativa destinationer, delvis drivet av överturism på populära turistorter.
Ett bra exempel på hur en destination kan dra nytta av detta med omvänd psykologi är Oslos virala kampanj ”Is it even a city?” som har blivit en succé.
Fakta juni & juli:
◆ Svenska gästnätter i Göteborgsregionen minskade med 20 procent i juni jämfört med förra året. Detta var förväntat med tanke på att förra året var ett jubileumsår med många evenemang. Även Stockholm och Malmö såg en minskning i svenska övernattningar, men inte lika markant som i Göteborg.
◆ Utländska övernattningar fortsätter att öka i alla storstäder. I Göteborgsregionen ökade de utländska gästnätterna med 13 % jämfört med förra året.
◆ Norska gästnätter i Göteborg ökade med 25 procent under juni jämfört med förra året och är upp med 13 procent första halvåret.
◆ Antalet gästnätter under första halvan av 2024 ligger något under förra årets rekordnivå (-2 procent) men är fortfarande betydligt högre än innan pandemin (+7 procent).
◆ Det totala antalet flygpassagerare i europeisk trafik till och från Landvetter ökade med 10 procent i juli. Men det ligger fortfarande under nivåerna före pandemin.
Källor & merläsning:
◈ Benchmarking Alliance – hotellnyckeltal för ett urval av hotellen i Göteborgsregionen.
◈ SCB/ Tillväxtverket – preliminär statistik 2024.
◈ Statistik | Om Swedavia.
◈ Gothia Cup is finally starting – bigger than ever before.
◈ Veteran-VM 2024 – Friidrottsförbundet.
◈ These are the top summer travel trends for 2024 (thinkwithgoogle.com)
◈ Visit Oslo’s Ironic New Ad Goes Viral Asking: ‘Is it Even a City?’ (skift.com)
◈ European tourism reaches new highs in 2024 as travellers’ plans diversify – ETC Corporate.- Text: Göteborg & Co
- Foto: Gothia Cup
-
Med hotell- och resortsystemet Moder får du allt i ett – Läs hur!
Ett modernt, intuitivt bokningssystem utformat för att förena alla verksamhetsområden i en intelligent plattform
-
Destination Jönköping satsar på ett stärkt värdskap
Nu nylanserar Destination Jönköping sin turistwebb, utbildar fler InfoPoints och tar fram inspirerande filmer om värdskap.
-
Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad är Årets kvinnor i besöksnäringen
Visitas utmärkelse "Årets kvinna i besöksnäringen" tilldelas Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad, ägare av familjeföretaget Sabis.
-
Sjuhäradsrundan har invigts – ny regional cykelled i Västsverige
Den 9 maj invigdes Sjuhäradsrundan, en ny regional cykelled i Västsverige som bjuder på skogar, sjölandskap och landsbygd.
-
SJ och SkiStar samarbetar – fler ska kunna välja tåg till fjällen
SJ och SkiStar inleder ett samarbete för att få fler att välja tåget till skid- och sommarsemestern i de svenska fjällen.
-
Två länder på en resa: Gränslandet – där Norge och Sverige möts
Gränslandet är området där Norge och Sverige smälter samman. Här är tips på unika boenden och upplevelser där.
-
Två tyska kryssningsfartyg kommer till Härnösand och Höga Kusten
De två tyska rederierna Phoenix Reisen och Hapag Lloyd kommer till Härnösand i år. Därmed blir det åtta kryssningsanlöp under säsongen.
-
Destination Östersund vinner värdskapspris för personliga AI-guider
Destination Östersund har tilldelats Visitas pris ”Bästa värdskap inom turistinformation 2024” för sina målgruppsanpassade AI-guider.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Mest under Destination, Boende samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
Snart tar bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Samtidigt ser Visit Sweden att intresset för bastu och kallbad växer.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Sweden – ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige
Nu lanseras en ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige för att underlätta arbetet med att kommunicera om l...
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
I vår tar den heta bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Med låten Bara bada bastu bjuder gruppen K...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende samt Konstate...
-
Nytt förmånskort från Sweden by Bike lanseras våren 2025
En ny produkt som inte enbart berör Sweden by Bike och alla cykelturister, utan även besöksnärin...
-
-
Gästbloggare
-