-
Livrustkammaren vinner Årets pedagogiska pris och Kulturarvspriset 2020
Det har varit ett riktigt prisregn över Livrustkammaren under september!
Den 21 september vann museet Årets pedagogiska pris 2019 för sitt starka arbete inom sociala medier. Priset delades ut av den ideella museiföreningen FUISM. Dessutom fick Livrustkammaren den 24 september utmärkelsen Kulturarvspriset 2020. För den nya basutställningen som öppnande 2019 och museets arbete inom digitalisering och sociala medier.
”Med två fina utmärkelser samma vecka är jag en stolt och glad museichef som ser att vi bedriver en framgångsrik verksamhet som inspirerar många och når brett.” Säger Malin Grundberg, museichef på Livrustkammaren.
Skapat intresse för historia
Föreningen FUISM verkar för en pedagogisk utveckling i svenska museer. De är öppna för alla som arbetar med pedagogik och lärande på svenska museer och andra kulturinstitutioner.
Livrustkammaren fick Årets pedagogiska pris 2019 med motivering:
”Med humor som metod når Livrustkammarens sociala medier ut brett och har både vidgat sin publik och sänkt trösklarna till historien. Genom att kommentera samtiden görs det förflutna dagsaktuellt samtidigt som de egna samlingarna synliggörs. Allt med syfte att skapa ett intresse för historia hos besökaren.”
Lyckats bäst i digital utveckling
Kulturarvspriset 2020 delas ut av föreningen Svenskt Kulturarv som består av museer, slott och andra besöksmål. De arbetar aktivt för att öka intresset för historia och kulturarv.
Livrustkammarens Kulturarvspris 2020 gavs med följande formulering:
”Livrustkammaren, som är ett av Sveriges äldsta museer, är ett av dem som lyckats bäst i sin digitala utveckling. I den nya suggestiva basutställningen har kvinnornas historia äntligen fått ta plats, och hemsidan möjliggör för alla att ta del av den kungliga historien. Facebooksidan är föredömlig, och med lekfullhet och humor sprider museet historia genom digitala utställningar, filmade inslag och utmanande tävlingar. Med de digitala medierna har museet lyckats engagera stora skaror besökare – även från hemmasoffan eller klassrummet.”
Flitigt och kunskapsgivande
Livrustkammaren startade sitt arbete med sociala medier 2010, och har kontinuerligt använt plattformarna som en pedagogisk arena med ett humoristiskt tilltal. De har vuxit starkt under åren och I dag har Livrustkammaren över 60 000 följare på Facebook och drygt 50 000 på Instagram.
Pedagogerna som jobbar med kanalerna är flitigt anlitade föreläsare om sociala medier. Livrustkammaren nämns ofta som ett framgångsexempel på grund av sina intressanta inlägg.
”Vi är oerhört glada och stolta över att ha vunnit just Årets pedagogiska pris för vårt arbete i sociala medier. Det visar precis hur vi ser på det vi gör i sociala medier – som ett sätt att bedriva museipedagogik och lärande på.” Säger Malin Grundberg. ”Det är en stor ära att vinna kulturarvspriset 2020. Vi är mycket glada att vår nya basutställning och vår ambition att lyfta fram kvinnorna i historien uppmärksammas, liksom vårt arbete med att vara tillgängliga digitalt och i sociala medier.”
- Text: Livrustkammaren & Isa Mörk
- Foto: Erik Lernestål/Statens historiska museer
-
Världens bästa sandskulptörer gästar Kalmar i juli
Den 14–18 juli hålls Kalmar International Sandsculpture Festival. Nu är det klart vilka konstnärer som kommer att delta.
-
Junibacken satsar på en vuxenpublik i sommar
I samarbete med Live Nation arrangeras två exklusiva konsertkvällar i augusti på Junibacken med Sabina Ddumba och Jung.
-
Ketty Engrund är ny VD för Lofsdalsfjällens Turistnäring
Lokal styrka och samverkan är nyckeln till Lofsdalens långsiktiga framgång enligt Ketty Engrund, ny VD för Lofsdalsfjällens Turistnäring.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2025
Hur går det för besöksnäringen? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild. Det var en stark påskhelg för hotellen.
-
Snälltåget – stort intresse att ta tåget till Jämtland i sommar
Intresset för att resa med Snälltåget till Jämtland i sommar är stort. Jämfört med 2024 har antalet bokningar ökat med över sextio procent.
-
Skidindustrin går samman i historisk allians – Global Sustainability Ski Alliance
Den 7 maj lanserades Global Sustainability Ski Alliance. SkiStar och sju andra skidaktörer från Europa och Nya Zeeland är medlemmar.
-
Vy flygbussarna lanserar Sveriges första kommersiella elbusslinje till Arlanda
Som första kommersiella aktör i Sverige har Vy flygbussarna lanserat en elbusslinje mellan Cityterminalen och Arlanda flygplats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -25
Mest under Destination, Boende samt Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ
-
Countryside Hotels – ny ordförande och reseprofil i styrelsen
Ledarskapet på Countryside Hotels förstärks med Malin Västerteg som ny ordförande och Lottie Knutson som ny styrelsemedlem.
-
Visita – en nedgång för hotellmarknaden i april
Totalt minskade logiintäkterna för hotellmarknaden under april med 9 procent enligt Visita. ”Påskeffekter” påverkade resultatet.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sjuhäradsrundan har invigts – ny regional cykelled i Västsverige
Den 9 maj invigdes Sjuhäradsrundan, en ny regional cykelled som bjuder på fina upplevelser genom...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende samt Stöd/Ins...
-
Destination Jönköping satsar på ett stärkt värdskap
Nu nylanserar Destination Jönköping sin turistwebb, utbildar fler InfoPoints och tar fram inspir...
-
Med hotell- och resortsystemet Moder får du allt i ett – Läs hur!
I en bransch som traditionellt präglas av fragmenterade system och avdelningssilos framstår Moder som en banbryta...
-
-
Gästbloggare
-