-
Marcus Ståhl – Sökmotoroptimering för besöksnäringen
Att synas i Googles sökresultat är idag en av de viktigaste säljkanalerna för många företag i besöksnäringen. Att investera tid i att förbättra din synlighet kan därför bli din bästa investering.
Enligt Svenskarna & internet använder 97% av svenskarna Google och 61% uppger att de använder sökmotorn dagligen. Varje dag genomförs över 55 miljoner googlingar bara i Sverige.
Optimera hemsida till lokala sökord
Google och de andra sökmotorerna är inte så dumma. De har enormt mycket data och lyckas hantera detta på mindre än en millisekund för att du ska få det absolut bästa möjliga resultatet varje gång du googlar.
Det gör att om du exempelvis söker efter en frisör, då förstår Google att du troligen är på jakt efter en frisör i din närhet. Då många företag förlitar sig på kunder från den lokala eller regionala marknaden finns här en stor potential att synas på rätt sökning för just den målgrupp som du är intresserad av just när de söker. Är du frisör i Strömsund i norra Jämtland har du inget att vinna på att synas på sökningar i Skåne efter frisörer. Men om ”sökaren” befinner sig i ditt närområde har du allt att vinna.
Därför är det grundläggande tipset att du ska vara tydlig med vad du erbjuder, var du erbjuder dina tjänster och till vem. Det gör du enklast genom att hålla alla kanaler uppdaterade om öppettider mm. Samt att skriva utförliga och beskrivande texter på din hemsida, men även externt så som Google My Business, destinationssajter, Trip Advisor etc.
Olika sökord på kundens köpresa
Låt säga att du driver ett företag som säljer catering i Strängnäs. Att då synas på sökord som exempelvis ”Bästa Catering i Strängnäs” har troligen stor potential att skapa affärer för dig ganska snart.
Om du däremot delar bra bufférecept på din sida och har en sida med samlade recept och därför rankar på ”bufférecept från Strängnäs”, den typen av sökord kommer troligen inte att leda till köp idag, men kan långsiktigt bidra till att stärka ert varumärke.
7 tips för besöksnäringsföretag som vill komma igång med SEO
(OBS. De flesta tipsen går att applicera på nästan vilken typ av bolag som helst).
1. Om du ska komma igång med ett strategiskt SEO-arbete är det bra att bilda sig en uppfattning om hur många som söker på olika termer. Använd sökordsplaneraren i Google Ads för att få en ungefärlig uppfattning om sökvolymer.
2. Skapa mer innehåll till er hemsida, arbeta kontinuerligt och uthålligt. Med mer innehåll kommer ni över tid att få fler besökare. Kom ihåg att skriv relevanta texter som informerar och engagerar era potentiella gäster/kunder.
3. Ha för vana att alltid lägga in en eller ett par interna länkar på en ny artikel eller sida på din sajt.
4. Välj ut sökord med tydlig lokal relevans. Där har ni bättre chans att synas och ni har större potential att sökningen leder till köp. Exempelvis sökord så som ”Restaurang Vemdalsskalet” ligger nära till köp, där det gäller att synas högt upp.
5. Dra nytta av de aktiviteter som erbjuds i er närhet. I många fall är det aktiviteterna som är reseanledningen (vandring, konstutställningar, cykling, shopping etc). Hitta sökord som passar för er och skapa relevant innehåll om aktiviteterna på er hemsida.
6. Utnyttja era besökare. Engagera era gäster att dela med sig av sitt besök, gärna recensioner på andra plattformar så som TripAdvisor, Google och Facebook men ännu hellre på egna bloggar etc.
7. Förvånansvärt få inom besöksnäringen har skapat och optimerat sina konton på Google My Business som dessutom är gratis. In och gör’t!
Att arbeta med SEO är tidskrävande och kräver viss kunskap men om du lyckas har du skapat ett flöde med relevanta besökare till din hemsida, det har du användning för både idag och imorgon.
Om Marcus Ståhl
Marcus brinner för digitaliseringens möjligheter, attraktiva platser och affärsutveckling. Marcus var fram till nyligen VD för Destination Vemdalen som sett en stark utveckling och genomfört en digital resa de senaste åren. Nu driver han Fjällbyrån som är en fullservicebyrå inom digitalisering och platsmarknadsföring.
Vill du få fler gratistips för ett förbättra er SEO?
Börja med att läsa Marcus kompletta guide till sökmotoroptimering. Maila också Marcus direkt på [email protected] så bjuder han på ytterligare några tips som är anpassade för besöksnäringen men funkar fint för många andra sektorer också.- Text: Marcus Ståhl
- Foto: Marcus Ståhl/Fjällbyrån Marknadsföring
-
Stormvåg drar in på Liseberg – ny familjeattraktion öppnar 2026
Under sommaren 2026 blir det nya äventyr i Lisebergs skärgård när Stormvåg, en ny familjeattraktion, gör entré i nöjesparken.
-
Stora turismpriset 2025 – här är årets nominerade
Nu är nomineringarna till årets Stora turismpriset klara. Det är aktörer som inspirerar och visar vägen för framtidens besöksnäring.
-
Regeringen har lagt fram budgetpropositionen för 2026
Budgetpropositionen för 2026 har överlämnats till riksdagen. Den har bland annat en satsning på museer, natur, flyget och ett företagarpaket.
-
Visit Sweden – Sverige är första landet i världen på recept
Visit Sweden släpper en ny kampanj om hälsa. ”The Swedish Prescription” är ett kreativt sätt att berätta om Sveriges hållbara värden.
-
Moms på paketerbjudanden – alltid aktuellt
Tre momssatser kan kännas som ett administrativt pussel för företag i besöksnäringen. Grant Thornton hjälper gärna med sin kompetens.
-
Företagslån eller privatlån – vad är bäst för ditt företag?
En vägledning när du ska navigera i olika finansieringsformer för ditt företag
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 38 2025
Mest under Destination, Evenemang samt Transport, Infrastruktur och Mobilitet
-
Nya attraktionen Spindeln flyttar in på Gröna Lund 2026
Sommaren 2026 tar Spindeln plats på Gröna Lund – en helt ny attraktion som bjuder på studs, snurr och fart för hela familjen.
-
Megaspel – ett svar på platsutveckling och dess svåra frågor?
Platsutveckling genom turism är svårt att omsätta i praktiken visar forskning. Ett nytt grepp vid namn megaspel prövas nu i Sverige.
-
Ullevisommaren 2025 – stora värden för hela Göteborg
Sommaren 2025 blev ännu en påminnelse om Ullevis betydelse som evenemangsarena och värdet de genererar till hela Göteborg.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Ullevisommaren 2025 – stora värden för hela Göteborg
Sommaren 2025 blev ännu en påminnelse om Ullevis betydelse som en av Nordens främsta evenemangsarenor. Med konser...
-
Megaspel – ett svar på platsutveckling och dess svåra frågor?
Alla pratar om platsutveckling genom turism – att turismen, istället för att vara självändamål, ska stödja platse...
-
Nöjdhetsrekord för evenemanget O-Ringen i Jönköping
Världens största orienteringsäventyr O-Ringen, som arrangerades 20-26 juli 2025 i Jönköping, var en succé enligt ...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 38 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Evenemang, Tr...
-
-
Gästbloggare
-