fredag 26 september 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Stormvåg drar in på Liseberg – ny familjeattraktion öppnar 2026
    • Stora turismpriset 2025 – här är årets nominerade
    • Regeringen har lagt fram budgetpropositionen för 2026
    • Visit Sweden – Sverige är första landet i världen på recept
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 33 -25
    • Projektledare möte och kongresser sökes till Helsingborg Arena
    • Stark efterfrågan – SkiStar rekryterar tusentals nya medarbetare
    • Gröna Lund, Kolmården och Furuvik rekryterar medarbetare till Halloween
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
    • Camping Västkust rekryterar 1000 personer till sommaren
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • besöksnäringen
    2020-08-17 14:30

    Marcus Ståhl – Sökmotoroptimering för besöksnäringen

    Att synas i Googles sökresultat är idag en av de viktigaste säljkanalerna för många företag i besöksnäringen. Att investera tid i att förbättra din synlighet kan därför bli din bästa investering.

    Enligt Svenskarna & internet använder 97% av svenskarna Google och 61% uppger att de använder sökmotorn dagligen. Varje dag genomförs över 55 miljoner googlingar bara i Sverige.

    Optimera hemsida till lokala sökord

    Google och de andra sökmotorerna är inte så dumma. De har enormt mycket data och lyckas hantera detta på mindre än en millisekund för att du ska få det absolut bästa möjliga resultatet varje gång du googlar.

    Det gör att om du exempelvis söker efter en frisör, då förstår Google att du troligen är på jakt efter en frisör i din närhet. Då många företag förlitar sig på kunder från den lokala eller regionala marknaden finns här en stor potential att synas på rätt sökning för just den målgrupp som du är intresserad av just när de söker. Är du frisör i Strömsund i norra Jämtland har du inget att vinna på att synas på sökningar i Skåne efter frisörer. Men om ”sökaren” befinner sig i ditt närområde har du allt att vinna.

    Därför är det grundläggande tipset att du ska vara tydlig med vad du erbjuder, var du erbjuder dina tjänster och till vem. Det gör du enklast genom att hålla alla kanaler uppdaterade om öppettider mm. Samt att skriva utförliga och beskrivande texter på din hemsida, men även externt så som Google My Business, destinationssajter, Trip Advisor etc.

    Olika sökord på kundens köpresa

    Låt säga att du driver ett företag som säljer catering i Strängnäs. Att då synas på sökord som exempelvis ”Bästa Catering i Strängnäs” har troligen stor potential att skapa affärer för dig ganska snart.

    Om du däremot delar bra bufférecept på din sida och har en sida med samlade recept och därför rankar på ”bufférecept från Strängnäs”, den typen av sökord kommer troligen inte att leda till köp idag, men kan långsiktigt bidra till att stärka ert varumärke.

    7 tips för besöksnäringsföretag som vill komma igång med SEO

    (OBS. De flesta tipsen går att applicera på nästan vilken typ av bolag som helst).

    1. Om du ska komma igång med ett strategiskt SEO-arbete är det bra att bilda sig en uppfattning om hur många som söker på olika termer. Använd sökordsplaneraren i Google Ads för att få en ungefärlig uppfattning om sökvolymer.

    2. Skapa mer innehåll till er hemsida, arbeta kontinuerligt och uthålligt. Med mer innehåll kommer ni över tid att få fler besökare. Kom ihåg att skriv relevanta texter som informerar och engagerar era potentiella gäster/kunder.

    3. Ha för vana att alltid lägga in en eller ett par interna länkar på en ny artikel eller sida på din sajt.

    4. Välj ut sökord med tydlig lokal relevans. Där har ni bättre chans att synas och ni har större potential att sökningen leder till köp. Exempelvis sökord så som ”Restaurang Vemdalsskalet” ligger nära till köp, där det gäller att synas högt upp.

    5. Dra nytta av de aktiviteter som erbjuds i er närhet. I många fall är det aktiviteterna som är reseanledningen (vandring, konstutställningar, cykling, shopping etc). Hitta sökord som passar för er och skapa relevant innehåll om aktiviteterna på er hemsida.

    6. Utnyttja era besökare. Engagera era gäster att dela med sig av sitt besök, gärna recensioner på andra plattformar så som TripAdvisor, Google och Facebook men ännu hellre på egna bloggar etc.

    7. Förvånansvärt få inom besöksnäringen har skapat och optimerat sina konton på Google My Business som dessutom är gratis. In och gör’t!

    Att arbeta med SEO är tidskrävande och kräver viss kunskap men om du lyckas har du skapat ett flöde med relevanta besökare till din hemsida, det har du användning för både idag och imorgon.

    Om Marcus Ståhl

    Marcus brinner för digitaliseringens möjligheter, attraktiva platser och affärsutveckling. Marcus var fram till nyligen VD för Destination Vemdalen som sett en stark utveckling och genomfört en digital resa de senaste åren. Nu driver han Fjällbyrån som är en fullservicebyrå inom digitalisering och platsmarknadsföring.

    Vill du få fler gratistips för ett förbättra er SEO?
    Börja med att läsa Marcus kompletta guide till sökmotoroptimering. Maila också Marcus direkt på [email protected] så bjuder han på ytterligare några tips som är anpassade för besöksnäringen men funkar fint för många andra sektorer också.

    • Text: Marcus Ståhl
    • Foto: Marcus Ståhl/Fjällbyrån Marknadsföring
    Tweet
  • Attraktionen Stormvåg som kommer till Liseberg 2026 är en så kallad Wild Swing XL-modell.
    2025-09-25 15:29

    Stormvåg drar in på Liseberg – ny familjeattraktion öppnar 2026

    Under sommaren 2026 blir det nya äventyr i Lisebergs skärgård när Stormvåg, en ny familjeattraktion, gör entré i nöjesparken.

  • Destination Apelviken är en av de nominerade till Stora turismpriset 2025.
    2025-09-25 14:41

    Stora turismpriset 2025 – här är årets nominerade

    Nu är nomineringarna till årets Stora turismpriset klara. Det är aktörer som inspirerar och visar vägen för framtidens besöksnäring.

  • Regeringen har lagt fram sin budgetproposition för 2026 till riksdagen.
    2025-09-25 14:15

    Regeringen har lagt fram budgetpropositionen för 2026

    Budgetpropositionen för 2026 har överlämnats till riksdagen. Den har bland annat en satsning på museer, natur, flyget och ett företagarpaket.

  • Visit Sweden nya kampanj ”The Swedish Prescription” är ett kreativt sätt att berätta om Sverige som attraktiv destination med hållbara värden.
    2025-09-23 21:53

    Visit Sweden – Sverige är första landet i världen på recept

    Visit Sweden släpper en ny kampanj om hälsa. ”The Swedish Prescription” är ett kreativt sätt att berätta om Sveriges hållbara värden.

  • Moms på paketerbjudanden – alltid aktuellt.
    2025-09-23 21:13

    Moms på paketerbjudanden – alltid aktuellt

    Tre momssatser kan kännas som ett administrativt pussel för företag i besöksnäringen. Grant Thornton hjälper gärna med sin kompetens.

  • 2025-09-23 16:39

    Företagslån eller privatlån – vad är bäst för ditt företag?

    En vägledning när du ska navigera i olika finansieringsformer för ditt företag

  • Marinmuseum besöksnäring
    2025-09-22 04:54

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 38 2025

    Mest under Destination, Evenemang samt Transport, Infrastruktur och Mobilitet

  • Den nya attraktionen Spindeln på Gröna Lund är en så kallad ”Super Jumper” – den första i sitt slag i Sverige.
    2025-09-21 23:40

    Nya attraktionen Spindeln flyttar in på Gröna Lund 2026

    Sommaren 2026 tar Spindeln plats på Gröna Lund – en helt ny attraktion som bjuder på studs, snurr och fart för hela familjen.

  • TILLSAMMANS är ett samarbetsprojekt kring megaspel som transformativt dialogverktyg för processer och implementering av hållbar platsutveckling genom turism.
    2025-09-20 19:18

    Megaspel – ett svar på platsutveckling och dess svåra frågor?

    Platsutveckling genom turism är svårt att omsätta i praktiken visar forskning. Ett nytt grepp vid namn megaspel prövas nu i Sverige.

  • Fyverkerier och allsång när Håkan Hellström spelade på Ullevi den 7 juni i Göteborg.
    2025-09-20 15:33

    Ullevisommaren 2025 – stora värden för hela Göteborg

    Sommaren 2025 blev ännu en påminnelse om Ullevis betydelse som evenemangsarena och värdet de genererar till hela Göteborg.

  • Veckans profil

    Christina Uhlin

    Christina Uhlin

    Fotograf med känsla för människor, mat och miljöer

    Genom sina bilder hjälper hon företag och besöksnäring att lyfta fram sin verksamhet på ett sätt som förmedlar känsla, stämning och trovärdighet

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 8 september

    • Webbinarium 25 september: Marknadsföring som maktfaktor - nyckeln till internationell framgång

    • Film att använda: Så bidrar globala gäster till din affär

    • Digitala föreläsningar om den globala resenären

  • Händelser i branschen

    • Besöksnäringsforum Västerbotten – 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Lycksele
      • vasterbottensweden.com/foeretagsaktiviteter/
    • Nationell konferens för Kulturarvsturism 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Skara
      • www.vastsverige.com/skara/konferens/
    • Nätverket för hållbarbesöksnäring – BarCamp – 6-7 oktober
      2025-10-06
      • Skövde/Hornborgasjön
      • www.natverkethallbarbesoksnaring.se/barcamp/
    • Destinationsdag Roslagen 2025
      2025-10-08
      • Skebobruk
      • roslagen.se/branschinformation/
    • Webinarieserie – Vismer och Staaf nystar i… – ”Turism året runt – Den stora lösningen?”
      2025-10-09
      • Digitalt
      • www.lindastaaf.se/vismer-staaf-nystar
    • Kulturarvsdagarna 13–14 oktober 2025
      2025-10-13
      • Stockholm
      • www.svensktkulturarv.se/foer-medlemsmuseer/kurs-konferens/
    • Kulturpolitisk samling 2025 – Vem betalar för kulturen?
      2025-10-13
      • Stockholm
      • https://app.bwz.se/svenskscenkonst/b/
    • Hotell & Fastigheter (Fastighetsvärlden)
      2025-10-14
      • Stockholm
      • www.fastighetsvarlden.se/seminarier/hotell-fastigheter-2025/
    • Webinar Linda Staaf – Den Regenerative Resenären – så här vill hon se världen
      2025-10-15
      • Digitalt
      • www.lindastaaf.se/webinarier
    • Turismdag och 30-årsjubileum – Jämtland Härjedalen Turism
      2025-10-16
      • Östersund
      • jht.se/turismdagen-2025-jht-30ar/
    • Webbinarium: Visit Sweden 2026
      2025-10-22
      • Digitalt
      • sv-se.eu.invajo.com/event/visitsweden/webbinariumvisitsweden2026
    • Greentime inspirationsdag
      2025-10-22
      • Landskrona
      • greentime.se/aktiviteter/inspirationsdag-landskrona-22-okt/
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Spritmuseum – Kapten Haddock och hans drycker
      2025-10-24
      • Stockholm (Djurgården)
      • spritmuseum.se/event/kapten-haddock-och-hans-drycker-3/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    • Värmlands besöksnäringsdagar 6-7 november
      2025-11-06
      • Karlstad
      • visitvarmland.com/corporate/varmlands-besoksnaringsdagar/
    • Turistrådsdagen – Turistrådet Västsverige
      2025-11-13
      • Göteborg
      • www.vastsverige.com/turistradet-vastsverige/
    • Besöksnäringsdag Linköping
      2025-11-20
      • Linköping
      • visitlinkoping.se/
    • Besöksnäring på agendan
      2025-12-03
      • Stockholm
      • skr.se/skr/tjanster/evenemang/hittaevenemang/kalenderhandelser/besoksnaringpaagendan2025.91040.html
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-09-20 15:33

      Ullevisommaren 2025 – stora värden för hela Göteborg

      Sommaren 2025 blev ännu en påminnelse om Ullevis betydelse som en av Nordens främsta evenemangsarenor. Med konser...

    • 2025-09-20 19:18

      Megaspel – ett svar på platsutveckling och dess svåra frågor?

      Alla pratar om platsutveckling genom turism – att turismen, istället för att vara självändamål, ska stödja platse...

    • 2025-09-17 18:49

      Nöjdhetsrekord för evenemanget O-Ringen i Jönköping

      Världens största orienteringsäventyr O-Ringen, som arrangerades 20-26 juli 2025 i Jönköping, var en succé enligt ...

    • 2025-09-22 04:54

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 38 2025

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Evenemang, Tr...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      När jag föreläser om naturturism brukar jag prata om hur man lyckas. Men nu delar jag med mig av vad som inte fungerat.

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Som en del av ett nyligen genomfört uppdrag för en fjälldestination ville jag (Marcus Ståhl) utmana mig själv lite och ta fram lite extraord...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Jag är utbildad fjälledare, med två år på Turistsportlinjen i Kiruna. 25 veckoprojekt i fält, karta, kompass, bivack, turer i alla väder. Ja...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Fyra dagar i smakens och stolthetens tecken! Under två dagar i Trondheim och två dagar på Hitra och Frøya fick jag (Bianca ...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet