-
Näringsministern lär sig mer om besöksnäringen
Efter år av tystnad från regeringen så visar näringsministern att besöksnäringen är en av de branscher som man hoppas kan skapa fler arbetstillfällen.
Intresset från regeringens sida visar sig i form av att näringsministern har rest iväg på en besöksnäringsturné i Sverige.
Småland – första turnéstopp
Första turnéstopp var Småland i onsdags och där fick ministern bland annat besöka IKEA Museum och Little Rock Lake Zipline. Orsaken till besöket var enligt regeringskansliet att det är i Kronobergs län som antalet utländska turister ökar mest och att man ville veta mer om hur man gjort för att lyckas med samarbetet mellan olika aktörer.
”- Jag vill studera det som fungerar bra och det gör det när attraktioner, geografiska områden och entreprenörer drar åt samma håll”, säger Mikael Damberg, näringsminister.
På plats vid besöksmålet Little Rock Lake Zipline fick ministern pröva på att åka mellan trädtopparna som turisterna gör.
”- Detta är Sveriges första Zipline i världsklass och samtidigt en fantastisk plattform för att visa upp våra djupa, småländska skogar”, säger Jonas Grahn, en av delägarna av Zipline. Med på turen var också Monica Haider, riksdagsledamot, och Destination Smålands ordförande ClasGöran Carlsson.
”- Det känns bra att entreprenörens betydelse uppmärksammas i samband med Näringsministerns besök”, menar Anna Sjödahl, VD Destination Småland. Hon fortsätter: ”- Från det offentligas sida kan vi bara ge bästa möjliga förutsättningar – sedan är det företagen som gör jobbet och driver utvecklingen”.
Värmland – det andra turnéstoppet
Efter att näringsministern med flera besökt Småland så fortsatte de till Karlstad och Grums i Värmland.
Där besökte de Lars Lerins konsthall, lunchade med representanter för besöksnäringen och besökte sliperiet i Borgvik.
Turismnytt fortsätter att följa näringsministern och återkommer med en intervju.
Källa: Destination Småland, Regeringskansliet
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Anna Tigerström
-
Destination Jönköping satsar på ett stärkt värdskap
Nu nylanserar Destination Jönköping sin turistwebb, utbildar fler InfoPoints och tar fram inspirerande filmer om värdskap.
-
Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad är Årets kvinnor i besöksnäringen
Visitas utmärkelse "Årets kvinna i besöksnäringen" tilldelas Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad, ägare av familjeföretaget Sabis.
-
Sjuhäradsrundan har invigts – ny regional cykelled i Västsverige
Den 9 maj invigdes Sjuhäradsrundan, en ny regional cykelled i Västsverige som bjuder på skogar, sjölandskap och landsbygd.
-
SJ och SkiStar samarbetar – fler ska kunna välja tåg till fjällen
SJ och SkiStar inleder ett samarbete för att få fler att välja tåget till skid- och sommarsemestern i de svenska fjällen.
-
Två länder på en resa: Gränslandet – där Norge och Sverige möts
Gränslandet är området där Norge och Sverige smälter samman. Här är tips på unika boenden och upplevelser där.
-
Två tyska kryssningsfartyg kommer till Härnösand och Höga Kusten
De två tyska rederierna Phoenix Reisen och Hapag Lloyd kommer till Härnösand i år. Därmed blir det åtta kryssningsanlöp under säsongen.
-
Destination Östersund vinner värdskapspris för personliga AI-guider
Destination Östersund har tilldelats Visitas pris ”Bästa värdskap inom turistinformation 2024” för sina målgruppsanpassade AI-guider.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Mest under Destination, Boende samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
Snart tar bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Samtidigt ser Visit Sweden att intresset för bastu och kallbad växer.
-
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år – så startade föreningen
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år som organisation. Men hur startade föreningen? Det går JHT igenom i den här artikeln.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Sweden – ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige
Nu lanseras en ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige för att underlätta arbetet med att kommunicera om l...
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
I vår tar den heta bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Med låten Bara bada bastu bjuder gruppen K...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende samt Konstate...
-
Nytt förmånskort från Sweden by Bike lanseras våren 2025
En ny produkt som inte enbart berör Sweden by Bike och alla cykelturister, utan även besöksnärin...
-
-
Gästbloggare
-