-
Nature’s Best – Sveriges hållbarhetsmärkning inom naturturism firar 20 år
Nature’s Best, Sveriges enda hållbarhetsmärkning för företag inom natur- och kulturturism, firar 20 år. Under alla år har märkningen utvecklats och är nu inne i en ny fas.
Hur började resan för tjugo år sedan?
För tjugo år sedan såg hållbarhetsmärkningen Nature’s Best för första gången dagens ljus. Nu kunde medvetna resenärer lättare hitta relevanta resmål och upplevelser. Samt företagen inom natur- och kulturturism fick verktyg för en hållbar affärsutveckling.
Men hur började det egentligen? Jo, som det mesta här i världen började det med en idé. En idé och en passion om att göra världen lite bättre. Ett litet gäng inom turismbranschen såg en efterfrågan på fler hållbara resor. De såg även ett glapp i utbudet och otydliga budskap.
Att visa och värna om naturen och landsbygden
Dan Jonasson, ordförande och generalsekreterare för Naturturismföretagen (då Ekoturismföreningen) under de första åren med Nature’s Best berättar:
“Vår ursprungliga idé var att visa och värna om naturen och landsbygden. Vi såg att det redan då fanns ställen som var drabbade av överturism och överutnyttjande av naturen. Det behövdes helt enkelt ett naturbevarande på lokalbefolkningens villkor och ett sätt att styra upp turismen på.”
Per Jiborn, som också var med och grundade Nature’s Best och även han senare också generalsekreterare fortsätter:
“Vi ville hjälpa kunden att välja rätt. Vi sökte finansiering från olika håll och i februari 2002 kunde vi i samarbete med bland andra Världsnaturfonden, Friluftsfrämjandet och Sveriges Rese- och Turistråd (fd Visit Sweden) utveckla konceptet, de sex olika kriterierna och en färdig märkningsprocess.”
Lanseringen kom mycket lägligt
Per berättar hur de efter hårt arbete kunde stå på turistmässan samma år och berätta om märkningen.
“Vi hade tur. FN hade utsett 2002 som Ekoturismåret, så vår lansering av Nature’s Best kunde inte ha kommit lägligare. Märkningen fick ett fantastiskt mottagande och alla välkomnade den. Det blev en himla fart på vårt arbete och redan senare samma år hade de första 12 företagen blivit märkta. Bland dem fanns till exempel Vildmark i Värmland, Laplandssafari (numera Geunja The Sámi Ecolodge) och Grövelsjöns Fjällstation, som fortfarande är med idag.”
En av de första märkningar för ekoturism i världen
De första åren hade märkningen Nature’s Best en hel del framgångar. Eftersom märkningen var unik i Sverige, och en av de första märkningar för ekoturism i världen så blev uppmärksamheten stor. Dan berättar:
“Det var en härlig resa. Vi satte agendan för hållbart resande över hela världen. Jag fick åka och föreläsa på universitet i EU, USA och i Moskva. Vi var med som rådgivare kring metod och kriterier för ekoturism i bland annat Norge, Grekland, Italien, Frankrike och Estland. Vi var globala ledare i att utveckla nationella ekoturism-system. Det var vi som ledde arbetet med ekoturism på många olika ställen i världen.”
På hemmaplan fortsatte antalet märkta företag att öka. På tre år hade det nu blivit femtio Nature’s Best-märkta företag.
“Andra omgången vi delade ut diplomen till nytillkomna företag så var det Kronprinsessan Viktoria som delade ut.” Berättar Per. ”Vi hade flyt och timingen var perfekt. Vi lyckades paketera bra och skapa trovärdighet.”
Ekoturism skapar utveckling och sprider kunskap
Under åren som följde fick Naturturismföretagen allt fler medlemmar och deras behov av sänkt moms på naturupplevelser, kompetensutveckling och naturguidescertifiering gjorde att föreningen hade fullt upp att driva branschens olika frågor. Och i kölvattnet av Nature’s Best framgångar uppstod en hel del andra konkurrerande märkningar, som tangerade in i hållbar ekoturism.
Men trots att den uppåtgående kurvan planade ut, så står sig Nature’s Best som Sveriges enda hållbarhetsmärkning för företag inom natur- och kulturturism. Och antalet märkta företag ökar fortfarande.
“Målet var och är fortfarande att, genom turism, bevara naturen och skapa en levande landsbygd. Att bedriva ekoturism är en viktig och bidragande faktor i det.” Kommenterar Dan.
Per har samma funderingar och säger:
“Vi ser att ekoturism skapar utveckling, jobb och är bra för naturen och för människorna. Vi behöver fler som går åt det här hållet. Och vi behöver få stat och kommuner att inse att det är ett strategiskt sätt att arbeta för landsbygdsutveckling och naturskydd.”
Utvecklingen fortsätter hela tiden för Nature’s Best
Global Sustainable Tourism Council (GSTC) som etablerar och hanterar globala standarder för hållbart resande och turism uppstod 2007. Dvs fem år efter att Nature’s Best-märkningen hade lanserats. GSTC är ett samarbete mellan bland andra olika FN-organ och turistnäringen och har som syfte att införa universella principer för hållbar turism.
Så för tre år sedan reviderades Nature’s Best utifrån GSTC, och märkningen fick också fler kriterier såsom samisk turism, kultur, vandring och cykling.
“Vi lanserade den uppdaterade varianten som Nature’s Best 2.0.” Berättar Niklas Wede, projektledare för Nature’s Best. ”Med den reviderade märkningen finns nu möjlighet att göra ansökan digitalt. Och framför allt så blir hela företaget märkt, inte bara specifika upplevelser eller aktiviteter som det var tidigare. Vi går helt enkelt in i en ny fas med märkningen. Världen runt omkring oss förändras, och resenären blir, som tur är, alltmer medveten om vikten av att skydda vår natur och att resa hållbart. Att vara märkt med Nature’s Best har aldrig varit mer aktuellt.”
Och utvecklingsarbetet fortsätter. Genom Naturturismföretagens kraftsamling för hållbar naturturturism och ett av projekten som föreningen driver– Hållbara aktörer i svensk naturturism– ska bland annat indikatorer för att mäta hållbarhet tas fram.
Läs mer om hur det är att vara märkt med Nature’s Best.
- Text: Naturturismföretagen
- Foto: Margareta Grape
-
Med hotell- och resortsystemet Moder får du allt i ett – Läs hur!
Ett modernt, intuitivt bokningssystem utformat för att förena alla verksamhetsområden i en intelligent plattform
-
Destination Jönköping satsar på ett stärkt värdskap
Nu nylanserar Destination Jönköping sin turistwebb, utbildar fler InfoPoints och tar fram inspirerande filmer om värdskap.
-
Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad är Årets kvinnor i besöksnäringen
Visitas utmärkelse "Årets kvinna i besöksnäringen" tilldelas Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad, ägare av familjeföretaget Sabis.
-
Sjuhäradsrundan har invigts – ny regional cykelled i Västsverige
Den 9 maj invigdes Sjuhäradsrundan, en ny regional cykelled i Västsverige som bjuder på skogar, sjölandskap och landsbygd.
-
SJ och SkiStar samarbetar – fler ska kunna välja tåg till fjällen
SJ och SkiStar inleder ett samarbete för att få fler att välja tåget till skid- och sommarsemestern i de svenska fjällen.
-
Två länder på en resa: Gränslandet – där Norge och Sverige möts
Gränslandet är området där Norge och Sverige smälter samman. Här är tips på unika boenden och upplevelser där.
-
Två tyska kryssningsfartyg kommer till Härnösand och Höga Kusten
De två tyska rederierna Phoenix Reisen och Hapag Lloyd kommer till Härnösand i år. Därmed blir det åtta kryssningsanlöp under säsongen.
-
Destination Östersund vinner värdskapspris för personliga AI-guider
Destination Östersund har tilldelats Visitas pris ”Bästa värdskap inom turistinformation 2024” för sina målgruppsanpassade AI-guider.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Mest under Destination, Boende samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
Snart tar bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Samtidigt ser Visit Sweden att intresset för bastu och kallbad växer.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Sweden – ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige
Nu lanseras en ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige för att underlätta arbetet med att kommunicera om l...
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
I vår tar den heta bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Med låten Bara bada bastu bjuder gruppen K...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende samt Konstate...
-
Nytt förmånskort från Sweden by Bike lanseras våren 2025
En ny produkt som inte enbart berör Sweden by Bike och alla cykelturister, utan även besöksnärin...
-
-
Gästbloggare
-