-
Nordic Choice Hotels blir Strawberry och intar reselivsbranschen
Nu har Strawberry lanserats. Nordens främsta hotellkoncern, Nordic Choice Hotels, byter namn och positionerar sig som en utmanare och rebell inom reselivsbranschen. Bolagets DNA med ständig tillväxt och med ett starkt bultande hjärta för samhället består. Men omfattningen av vad man erbjuder gästerna kommer att breddas rejält.
Vill ha ett namn som representerar hela portföljen
I mer än 25 år har Nordic Choice Hotels varit en hotellaktör med ambitionen att utmana en traditionell marknad och bidra med nya upplevelser för gästerna. Nu har de bytt namn och lanserat det nya bolaget Strawberry. Med kraftfulla tag och stora planer intar de reselivsbranschen i Norden.
”Vi är inte längre ett rent hotellbolag. Idag driver vi 120 restauranger, 20 spa, gym, mötesplatser och arenor. Vi erbjuder upplevelser över hela Norden och vi vill därför ha ett varumärke och ett namn som representerar hela portföljen. Målet är fortfarande att vara bäst när det gäller hotell- och gästupplevelser, men med ett nytt namn kommer vi att utöka det universum som erbjuds gästerna och lojalitetsklubbens 2,4 miljoner medlemmar.” Säger Strawberrys grundare och ägare, Petter Stordalen.
Strawberry är ingen färdig produkt utan kommer att växa
Namnbytet markerar bolagets ambition om att vara överlägset bäst i reselivsbranschen i Norden – genom fler externa partners, hotell, restauranger och mycket mer. Navet i nya Strawberry är lojalitetsklubben. Medlemmar får inte bara tillgång till Strawberrys egna hotell och produkter, utan även samarbetspartners utbud av tjänster och produkter.
”Hjärtat i Strawberry är fortfarande hotellen, men med samarbetspartners kommer vi att kunna erbjuda ett mer breddat utbud än idag. Till exempel får medlemmar i Strawberry använda bonuspoäng på Preferred Hotels när de vill bo något av deras 650 unika hotell i världen. Och genom konsertarrangören Live Nation kommer de att få exklusiv tillgång till konserter och evenemang över hela Norden. Och det här är bara början. Den lansering vi gör idag är första steget. Det är ingen färdig produkt utan kommer att utvecklas och växa. För en sak är säker och det är att Strawberry aldrig blir färdigbyggt.” Säger Stordalen.
Bolaget ingår ett partnerskap med Nobels Fredscenter
Att aktivt bidra till lösningar på samhällets stora utmaningar kommer fortsatt vara en viktig del av Strawberrys verksamhet. En nyhet är därför att Strawberry ingår ett partnerskap med Nobels Fredscenter.
”Vi har en lång historia av att stödja ändamål och organisationer som kämpar för de värderingar vi står för, oavsett om det är UNICEF, Pride eller rättshjälp för flyktingar. När vi nu byter namn är det viktigt för oss att signalera att våra värderingar är minst lika starka som tidigare. Nobels Fredssenter är en viktig institution som främjar dialog och fred. Som deras partner vill vi stödja deras arbete eftersom vi vet att dialog främjar förståelse, respekt och tolerans.” Säger Strawberrys koncernchef, Torgeir Silseth.
Namnbytet till Strawberry påverkar inte hotellens eller hotellkedjornas namn.
Läs mer om Strawberry (tidigare Nordic Choice Hotels) på Turismnytt här.
- Text: Strawberry
- Foto: Strawberry
-
Tekniska museet är Årets museum 2025
Tekniska museet har utsetts till Årets museum 2025 av Sveriges Museer och ICOM. De förnyar bilden av vad ett museum kan vara.
-
Västflyg – nyetablering av flyglinje mellan Växjö Småland Airport och Bromma Stockholm Airport
Från och med juni kommer Västflyg att utöka sin verksamhet med en ny flyglinje som utgår från Växjö till Bromma i Stockholm.
-
Arknat bygger vindskydd i Nyköping – arkitektur och natur i harmoni
Arknat skapar platsunika och arkitektritade vindskydd längs Sörmlandsleden i sommar för allmänheten att nyttja.
-
Nobis Hospitality Group öppnar nytt hotell – Hagastrand
Vid Hagaparken tar ett hotell form, Hagastrand. Det är Nobis Hospitality Groups prestigeprojekt, en social wellness-destination.
-
Nästan 17 miljoner gästnätter på campingplatser 2024
Ny statistik visar att gästnätter på Sveriges campingplatser ökade till 16,7 miljoner 2024. Dessutom är det valet för europeiska turister.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
Mest under Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter.
-
Boule-VM 2027 kommer till Göteborg och Scandinavium
Boule-VM kommer att avgöras i Göteborg den 2–5 september 2027. På Scandinavium kommer atleterna att tävla om världsmästartitlarna.
-
Pontus Frithiof at Bro Hof har öppnat – ny gastronomisk destination
Den nya restaurangen Pontus Frithiof at Bro Hof erbjuder en unik matupplevelse. Förstärkt med en ny destination för event.
-
Daftö Resort – sommarjobbande unga kompletteras av pensionärer
För att komplettera ungdomarnas insatser under sommaren söker Daftö Resort pigga seniorer. De vill skapa en inkluderande arbetsplats.
-
Skaraborg som konstdestination – 5 stora nyheter i sommar
I sommar blomstrar Skaraborg med fem nyskapande konstupplevelser. I form av tre nya besöksmål, en designikon och ett jubileum.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Utländska turister spenderar mer i Sverige än exportvärdet för järn och stål
Jämförs Sveriges exportsiffror för 2024 som presenteras av Statistiska Centralbyrån, SCB, och Ekonomifakta.se, sy...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang samt Konst...
-
Skaraborg som konstdestination – 5 stora nyheter i sommar
I sommar blomstrar Skaraborg i Västsverige med fem nyskapande konstupplevelser i form av tre nya...
-
Sporterna under SM-veckan 2025 i Norrköping – dag för dag
Nu släpps idrotternas tävlingsdagar och arenor till SM-veckan 24–29 juni i Norrköping! Dags att ...
-
-
Gästbloggare
-