-
Ny branschchef, Svenska Flygbranschen
Svenska Flygbranschen har anställt en ny branschchef. Han heter Fredrik Kämpfe och kommer att vara förbundets företrädare för branschfrågor.
Bred erfarenhet av flygbranschen
Fredrik har en lång och bred erfarenhet av flygfrågor. Han har tidigare arbetat på Luftfartstyrelsen men kommer närmast från EU:s flygsäkerhetsmyndighet EASA (European Aviation Safety Agency) i Köln. Där har han varit ansvarig för sektionen för internationella avtal och extern representation. Han är även en aktiv pilot på sin fritid.
Skall driva flera stora branschfrågor
”- Vi är mycket glada över att kunna välkomna Fredrik Kämpfe som branschchef på Svenska Flygbranschen. Fredrik har en djup, gedigen och bred erfarenhet av flygfrågor, inte minst ur ett internationellt perspektiv. Vi har inom flyget flera stora viktiga branschfrågor att driva”, säger Mattias Dahl, Vd på Transportföretagen.
”- Jag ser verkligen fram emot att tillträda tjänsten som branschchef för Svenska Flygbranschen och att driva flygets viktiga frågor både nationellt och internationellt”, säger Fredrik Kämpfe, tillträdande branschchef för Svenska Flygbranschen.
Fredrik Kämpfe tillträder sin nya tjänst den 1 mars 2018.
Om Svenska Flygbranschen
Svenska Flygbranschen. SFB, är ett bransch- och arbetsgivarförbund inom Transportföretagen, en samarbetsorganisation inom Svenskt Näringsliv, som består av åtta arbetsgivar- och/eller branschförbund inom transportnäringen. I dag har Svenska Flygbranschen cirka 100 anslutna företag med totalt cirka 9 700 anställda.
SFB arbetar med att träffa kollektivavtal rörande löne- och anställningsvillkor för sina branscher. Avtal tecknas med Unionen, Svensk Pilotförening, Svenska Transportarbetareförbundet, Ledarna samt ytterligare några fackföreningar. Vidare hjälper de sina medlemmar med rådgivning i arbetsgivarfrågor och arbetsmiljöfrågor, biträde i förhandling, avtalstolkning och är ombud i arbetsrättsliga ärenden. Man anordnar även kurser för sina medlemmar inom bland annat arbetsrätt och ledarskap.
SFB agerar remissinstans och driver debatten i syfte att skapa förutsättningar för en livskraftig flygnäring. I samarbete med Transportföretagen arbetar bolaget även med rekrytering, kompetensutveckling och utbildningsfrågor relevanta för sina branscher.
Svenska Flygbranschen och Transportföretagen har huvudkontor i Stockholm med nio regionkontor, från Umeå i norr till Malmö i söder.
Källa: Transportföretagen
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Svenska Flygbranschen
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 47 2025
Mest under Destination, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering samt Konstateranden
-
Restaurangfamilj lanserar Food Family – Service Inifrån och Ut
Food Family är ett nytt samlingsnamn med några av Sveriges mest uppskattade restauranger, mötesplatser och hotell.
-
Vasamuseet och Lidl Sverige samarbetar för att stötta skeppet Vasa
Skeppet har överlevt i snart 400 år – men nu behöver hon ny stöttning. Vasamuseet och Lidl Sverige samarbetar för det ändamålet.
-
Swedavia – Arlandas tillgänglighet behöver stärkas
Stockholmsregionens antal flygförbindelser har minskat mellan åren 2023 och 2025. Det visar årets rapport från Copenhagen Economics.
-
Moder-Bokun-partnerskapet – En ny definition av upplevelsedriven gästfrihet
Partnerskapet möjliggör att förena rumshantering, upplevelser och global distribution i ett enda sömlöst flöde
-
Johanna Hemming blir ny vd för Visit Dalarna
Tillträder den 1 mars 2026
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – oktober 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild av besöksnäringen. Utvecklingen för destinationen fortsätter att vara positiv.
-
Upplevelser som utvecklar platser – slutkonferens för Interreg-projektet Upplevelsenäring
Projektet har varit ett gränsöverskridande samarbete mellan Trollhättan, Lysekil och Fredrikstad
-
Starkt bokningstryck inför SkiStars säsongsöppning – rekordintresse för jul och nyår i fjällen – uppdaterad
Gynnsam kalender som ger många skiddagar på få semesterdagar i jul och nyår märks i bokningsläget på Skistars destinationer
-
Från synlighet till lönsamhet – så bygger du en digital närvaro som säljer
Allt fler resenärer söker, jämför och bokar digitalt. Med Visit Swedens nya guide lär du dig steg för steg hur du stärker din digitala närvaro – och får fler bokningar på köpet
-
Veckans profil
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Visit Sweden delar kunskaper
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Julstaden Göteborg lyser upp – här är höjdpunkterna
När mörkret sänker sig över Göteborg tänds Julstaden som i år bjuder på både nya och välkända inslag. Från storsl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 46 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...
-
Parks and Resorts – besöksrekord under Halloween i nöjesparkerna
Gröna Lund, Kolmården och Furuvik har alla slagit besöksrekord...
-
Från synlighet till lönsamhet – så bygger du en digital närvaro som säljer
Gästerna säger att de älskar din plats, men när du googlar ditt eget företag syns du inte. Samtidigt pratar alla ...
-
-
Gästbloggare
-