-
Ny reklamfilm från Sveriges Bussföretag ska lyfta turistbussresor
Den 17 augusti släppte Sveriges Bussföretag en ny reklamfilm som medlemsföretagen i förbundet kan använda i sin egen marknadsföring. Filmen flörtar med turistbussbranschens klassiska målgrupp och är en del av ett flerårigt projekt med fokus på att få resenärerna att återvända efter pandemin.
Ett helt nytt grepp som har efterfrågats
Turistbussbranschen håller på att återhämta sig efter pandemin, och det med besked. Många bussföretag vittnar om högt tryck på bokningar, att resenärerna återvänder och att bussarna knappt hinner hem mellan körningarna.
Under 2021 och 2022 genomför Sveriges Bussföretag ett projekt där syftet är att genom externa aktiviteter välkomna resenärerna åter till turist- och expressbussar efter pandemin. Reklamfilmen, som är en av aktiviteterna, har tagits fram tillsammans med företag i branschen.
“Turistbussbranschen består framförallt av många små- och medelstora företag och dessa har inte alltid stora resurser att lägga på marknadsföring. Det här initiativet med en reklamfilm som medlemsföretagen kan använda är ett helt nytt grepp som medlemsföretag har efterfrågat.” Säger Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag
”En resa med buss är en resa att minnas”
Budskapet är ”En resa med buss är en resa att minnas”, vilket både anspelar på att många inte har rest så mycket under pandemin utan fått drömma sig tillbaka och längta ut igen, men också att bussresor skapar en stor gemenskap samtidigt som resan är en del av upplevelsen.
Medlemmar i Sveriges Bussföretag kan ladda hem filmen i olika format för att använda i exempelvis sina sociala medier eller på hemsidor.
“Tanken när vi tog fram filmen är också att den ska vara tidlös, vilket jag tycker vi lyckats bra med – den kommer kunna användas i flera år framöver. Vi ser fram emot att se hur den sprids.” Avslutar Anna Grönlund.
Projektet som filmen är en del av finansieras av BR, bussbranschens forsknings- och utvecklingsfond.
- Text: Transportföretagen
- Foto: Transportföretagen
-
Världens bästa sandskulptörer gästar Kalmar i juli
Den 14–18 juli hålls Kalmar International Sandsculpture Festival. Nu är det klart vilka konstnärer som kommer att delta.
-
Junibacken satsar på en vuxenpublik i sommar
I samarbete med Live Nation arrangeras två exklusiva konsertkvällar i augusti på Junibacken med Sabina Ddumba och Jung.
-
Ketty Engrund är ny VD för Lofsdalsfjällens Turistnäring
Lokal styrka och samverkan är nyckeln till Lofsdalens långsiktiga framgång enligt Ketty Engrund, ny VD för Lofsdalsfjällens Turistnäring.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2025
Hur går det för besöksnäringen? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild. Det var en stark påskhelg för hotellen.
-
Snälltåget – stort intresse att ta tåget till Jämtland i sommar
Intresset för att resa med Snälltåget till Jämtland i sommar är stort. Jämfört med 2024 har antalet bokningar ökat med över sextio procent.
-
Skidindustrin går samman i historisk allians – Global Sustainability Ski Alliance
Den 7 maj lanserades Global Sustainability Ski Alliance. SkiStar och sju andra skidaktörer från Europa och Nya Zeeland är medlemmar.
-
Vy flygbussarna lanserar Sveriges första kommersiella elbusslinje till Arlanda
Som första kommersiella aktör i Sverige har Vy flygbussarna lanserat en elbusslinje mellan Cityterminalen och Arlanda flygplats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -25
Mest under Destination, Boende samt Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ
-
Countryside Hotels – ny ordförande och reseprofil i styrelsen
Ledarskapet på Countryside Hotels förstärks med Malin Västerteg som ny ordförande och Lottie Knutson som ny styrelsemedlem.
-
Visita – en nedgång för hotellmarknaden i april
Totalt minskade logiintäkterna för hotellmarknaden under april med 9 procent enligt Visita. ”Påskeffekter” påverkade resultatet.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sjuhäradsrundan har invigts – ny regional cykelled i Västsverige
Den 9 maj invigdes Sjuhäradsrundan, en ny regional cykelled som bjuder på fina upplevelser genom...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende samt Stöd/Ins...
-
Destination Jönköping satsar på ett stärkt värdskap
Nu nylanserar Destination Jönköping sin turistwebb, utbildar fler InfoPoints och tar fram inspir...
-
Med hotell- och resortsystemet Moder får du allt i ett – Läs hur!
I en bransch som traditionellt präglas av fragmenterade system och avdelningssilos framstår Moder som en banbryta...
-
-
Gästbloggare
-