-
Ny VD, Solvalla
Solvalla har fått en ny VD – Mats Rosén.
Mats kommer närmast från en tjänst som ekonomichef på Solvalla och har arbetat som tillförordnad VD det senaste halvåret. Han har tidigare jobbat för Parks & Resorts som äger temaparkerna Gröna Lund, Kolmården Djurpark, Skara Sommarland, Aquaria Vattenmuseum och Furuviksparken.
Ett av uppdragen för Mats är att fortsätta driva några viktiga projekt i lika högt tempo som tidigare. En av de stora utmaningarna är att stärka Solvalla som upplevelsearena.
”- Mats Rosén är helt rätt person för det här jobbet. Vi har lärt känna honom väl under de tre åren som han jobbat nära styrelsen och vi känner oss trygga i att hans kompetens och engagemang är precis det som Solvalla behöver”, säger Stockholms Travsällskaps tillförordnade ordförande Lennart Jacobsson.
”- Solvalla har en otrolig potential som arena både för travsport och andra typer av event. Att få leda det förändringsarbetet tillsammans med engagerade arbetskamrater känns oerhört spännande och stimulerande”, säger Mats.
”- Jag skulle vilja säga att jag brinner för travsporten och jag vill att våra gäster ska längta tillbaka till nästa besök så fort de har varit hos oss. För att lyckas med det måste vi leverera travnära upplevelser och stärka eventen på plats. En avgörande framgångsfaktor är att mat och dryck upplevs som en central och positiv del av besöket”, säger Mats.
- Text: Maria Lindqvist
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 37 -25
Mest under Destination, Boende och Evenemang
-
Hållbarhet i besöksnäringen – Något för dig? Anmäl dig till BarCamp 2025
Den 6–7 oktober 2025 bjuder Nätverket Hållbar Besöksnäring och Visit Hornborgasjön in till en inspirerande icke-konferens i närheten av Skövde
-
Regeringskansliet – företagarpaket för fler jobb i Sverige
I budgetpropositionen för 2026 lägger samarbetspartierna fram ett företagarpaket som bland annat sänker kostnaderna för att anställa unga.
-
Hösten i Umeå bjuder på storslagna kulturupplevelser
Umeå bjuder in till en tid fylld av kulturupplevelser. Här är åtta höjdpunkter som garanterat sätter färg på höstmörkret.
-
Liseberg firar 10 år med Halloween – större och läskigare utbud
I år firar Liseberg tio år sedan parken öppnade grindarna till Halloween. Inför höstens säsong väntar två nya skräckområden.
-
AI i praktiken – ny undersökning om hur ny teknik stöttar turismorganisationer
ETC har publicerat resultaten från sin europeiska studie om användningen av AI inom turistorganisationer. Rapporten har tagits fram av Kairos Future.
-
Visit Sweden lanserar nationellt API för svensk besöksnäring
Nu lanserar Visit Sweden ett nationellt API som samlar Sveriges turistiska utbud. Det framtidssäkrar besöksnäringens synlighet digitalt.
-
Visita – ökad hotellbeläggning i augusti gav rekordsommar
Hotellsommaren 2025 slår rekord med knappt 6 procent fler belagda hotellrum än 2024. Detta enligt statistik från Visita.
-
Andreas Cederlund är Head of Promotion & PR på Swedish Lapland Visitors Board
Andreas Cederlund klev nyligen in i teamet och kommer att ha en viktig roll i att positionera Swedish Lapland i världen.
-
Att låna pengar för att resa – dröm eller dyrköpt nöje?
För många av oss är resor givetvis årets höjdpunkt. Det är då vi släpper vardagen, världen öppnar sig och nya intryck får fylla både sinne och kamera. Att uppleva andra kulturer, smaker och miljöer är...
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Fotografen som lyfter fram besöksnäringen genom bild och film
Christina Uhlin har sina rötter i Sundsvall där hon växte upp. Efter några år i Stockholm, där hon studerade foto...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 36 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Evenemang, Ma...
-
Göteborg satsar på gastronomi – premiär för matfestivalen Food Fest
Tio dagar av smakäventyr startar nu på fredag: från spårvagnsluncher och permakultur-workshops till matpromenader...
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – augusti 2025
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
-
Gästbloggare
-